رئیس جمهور: سال‌ها برای لایروبی و احیای اروند‌رود با دولت عراق مذاکره کردیم؛ در سفر اخیر بعد از ۳۰ سال به توافق رسیدیم

به گزارش رکنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دقایقی پیش در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به بازدید خود از مناطق سیلزده اظهار داشت: وقوع سیل بلایی طبیعی است و اتفاق می افتد اما باید تلاش داشته باشیم خسارات آن را کم کنیم.

وی افزود: حتی در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا هنگامی که سیل به وقوع می پیوندد خسارات زیادی به بار می آید و حتی عده ای کشته شدند.

روحانی افزود: باید همه ما تلاش کنیم با پیش بینی های لازم خسارت‌ها را تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم.

رئیس جمهور گفت: درست است ما از رودخانه ها و امکانات خدادادی عظیم خوزستان صحبت می کنیم اما خوزستان استانی مقدس است و خون بزرگوارترین انسانهای ما در این سرزمین و آبهای آن ریخته شده ‌و البته بزرگترین سرمایه این استان مردم غیور خوزستان است که می بینیم بسیار وطن دوست و بزرگوار هستند.

وی افزود بخش عمده مذاکرات ما در سفر اخیر عراق به نوعی مربوط به استان خوزستان بوده و این نشانه اهمیت این استان است و قرار شده توافقات با دولت عراق در بحث لایروبی اروند رود کاملا در مسیر اجرایی شده است.

وی با اشاره به ماندن وزیر نیرو در خوزستان تا پایان بحران سیلاب گفت: آقای اردکانیان وزیر نیرو به منظور نظارت کافی بر اقدامات و همچنین مشاهده میدانی شرایط بحرانی رودخانه های استان تا عادی شدن شرایط در خوزستان می‌ماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولویت برای ما حفظ پایداری سد و جان مردم است گفت: به منظور کاهش حجم آب رودخانه‌ها و سرعت بخشیدن به خروج آب از رودخانه با هماهنگی عراق دایک مرزی را باز کردیم.

روحانی ادامه داد: در کرخه و دز مشکلاتی داریم و مسئولان خوزستان معتقدند باید بالای سد دز باید سد دیگری احداث شود.

وی افزود: باید شرایط رودخانه‌ها در روزهای آینده ساعت به ساعت پایش شود و هر استانداری باید در کنار خود یک تیم علمی برای اندازه گیری و برنامه ریزی تشکیل دهد.

رییس‌جمهور عنوان کرد: کمیته ملی برای سیلاب جهت پیش بینی، پیش گیری و اقداماتی که باید در حین وقوع سیل صورت گیرد تشکیل شده که درحال تدوین یک طرح جامع است.

روحانی با بیان اینکه سال 98 ما بازهم در فشار تحریم هستیم، گفت: دولت با کمک مجلس باید حقوق کارمندان را اضافه کرده و برای کارگران نیز باید افزایش حقوق در نظر گیرد.

وی با بیان اینکه به لطف خدا در آغاز سال ما توانستیم در یک برخورد حقوقی با آمریکا موفقیت خوبی را به دست بیاوریم، افزود: شما می دانید که سال گذشته و امسال ما سه بار در زمینه حقوقی بر آمریکا پیروز شدیم و چند بار در زمینه سیاسی بر آنها تسلط یافتیم. در دادگاه لاهه که البته بیشتر در خصوص قرارداد های پیشین بود و در زمینه برجام که آمریکا آن را توقیف کرد و اخیراً نیز در دادگاه لوکزامبورگ که یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود توانستیم به موفقیت برسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در سازمان ملل در شورای امنیت، آژانس بین المللی اتمی و همه مراکز بین المللی در برابر آمریکا موفقیت هایی داشتیم. از وقتی که آنها تحریم ها را شروع کردند در زمینه سیاسی، حقوقی و افکار عمومی پیروز بودیم اما در زمینه اقتصادی توانستند فشارهایی به کشور وارد کنند که آوردند که ما به عنوان ملت ایران باید یکپارچه باشیم و دست به دست هم بدهیم تا در این زمینه نیز پیروز شویم.

روحانی تصریح کرد: آمریکایی ها هر روز یک مقررات بین المللی را زیر پا می گذارند. تنها برجام و آب و هوای پاریس نیست که زیر پا گذاشتند در زمینه قدس نیز مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته و اخیراً در خصوص جولان نیز تعارضاتی به معاهدات بین‌المللی کردند.

وی با بیان اینکه اینها زد قانون و برخورد مسالمت آمیز با جهانند، عنوان کرد: یک گروه نژادپرست جنگ طلب در کاخ سفید آمدند بر مردم آمریکا مسلط شدند و هیچکس نیز شیوه و روش آنها را در دنیا نمی پسندد. ما باید در مقابل اینها مقاومت و ایستادگی کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 466487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟