او همچنین با شرکت در جلسه شورای اداری استان قم، از انتصاب نماینده وزارت خارجه در قم خبر داد. اگر چه دیدارهای وزیر خارجه بدون حضور خبرنگاران انجام شده اما همان مقدار خبرهایی که از سوی دفاتر مراجع تقلید یا برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده، حکایت از جایگاه ویژه محمدجواد ظریف نزد مراجع عظام تقلید دارد. آنها اگر چه توصیه‌هایی هم برای وزیر خارجه داشتند و بخصوص نسبت به پیگیری روابط با کشورهای همسایه و مسلمان اهتمام داشتند، همزمان عملکرد ظریف را نیز قابل دفاع دانستند. چنان که آیت‌الله صافی گلپایگانی از حسن ظن و اعتماد مردم به ظریف گفت و آیت‌الله نوری همدانی هم از او قدردانی کرد.

محمدجواد ظریف در توضیح دلیل دیدارش با مراجع قم با بیان اینکه برای بیان دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهوری به عراق عازم قم شده، گفت: «سفر من ارتباطی با موضوع FATF ندارد و دو کنوانسیون از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و اعضای مجمع بر اساس مصالح کشور در این خصوص تصمیم می‌گیرند.»

به گزارش ایسنا، ظریف با بیان اینکه سفر اخیر رئیس‌ جمهور به عراق سفر بسیار موفقی بود و گره‌هایی بسیار بزرگ در روابط بین ایران و عراق گشوده شد، افزود: «صدور ویزای رایگان، اتصال راه آهن شلمچه به بصره و لایروبی اروندرود از مباحثی است که سالیان سال به دنبال آن بودیم که در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور عراق تمامی این موارد به نتیجه رسید؛ حدود 31 سال بود که به دنبال لایروبی اروندرود بودیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و بزودی اقدامات در این زمینه به انجام می‌رسد.»

وزیر امور خارجه در دیدار با مراجع قم ضمن ارائه گزارشی از سفر رئیس جمهور به عراق، آخرین وضعیت روابط خارجی کشور را در حوزه‌های مختلف بویژه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی امریکا تشریح و بر لزوم همکاری، همدلی و هم‌افزایی همه ارکان و نیروهای کشور با هدایت رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید تأکید کرد.

آیت‌الله صافی: مردم به شما حسن ظن و اعتماد دارند

آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار ظریف ضمن مسألت قبولی زیارت هیأت محترم ایرانی به عراق، فرمودند: این سفر، بسیار مفید و با برکت برای هر دو کشور دوست و ولایی ایران و عراق بود. امیدواریم این گونه سفرها در منطقه تداوم پیدا کند و همگان، از آثار و برکات آن برخوردار شوند. اینجانب همیشه توصیه داشتم که با همسایگان و جهان اسلام باید ارتباطی قوی همراه با حفظ عزّت و منافع خود داشته باشیم، بلکه می‌توانیم به تمام کشورهای جهان، صلح و صفا و مهربانی را عرضه کنیم.

ایشان با اشاره به حادثه تروریستی و دردناک نیوزیلند، ضمن تسلیت به خانواده‌های عزادار و مسلمانان جهان، فرمودند: این فاجعه بسیار تأسف‌بار بود. واکنش مناسب وزارت امور خارجه و مواضع مشترک کشورهای اسلامی، می‌تواند در کاهش اینگونه حوادث مثمر ثمر باشد.

مرجع عالیقدر در ادامه با اشاره به لزوم به‌کارگیری منطق و تدبیر در سیاست خارجی فرمودند: با کشورهایی، مانند مصر، مراکش و اردن که مردم آن دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستند، باید رابطه قوی داشته باشیم. آنچه در سیاست خارجی حائز اهمیت است سیاست معقولانه است که در سایه منطق و تدبیر و درایت می‌توانیم عزّت کشور اسلامی ایران را در جهان بیشتر کنیم.

ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود فرمودند: بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیت‌های شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسن ظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکاران‌تان در این مدت تحمل کرده‌اید و ا‌ن‌شاءالله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملت ایران است. ما نه تنها با دوستان، بلکه با دشمنان نیز می‌توانیم با عقلانیت و حفظ عزّت و منافع کشور در ارتباط باشیم. آیت‌الله صافی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی، افزودند: وضعیت کنونی اقتصاد، بسیار ناراحت‌کننده است. مردم شریف و نجیب ما، امروز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که به نظر ما می‌توان با سیاست‌های خوب و مفید و روابط سازنده، این مشکلات را رفع کرد. وظیفه مسئولان در این باره بسیار سنگین است و امیدوارم که شما بتوانید در این عرصه هم موفق باشید.

تأکید آیت‌الله وحید بر استفاده از زبان ملایم با جهانیان

همچنین آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار جداگانه وزیر خارجه، ضمن دعا برای همه خدمتگزاران در دولت بر لزوم داشتن روابط حسنه با کشورهای جهان و به‌کارگیری زبان ملایم با جهانیان تأکید کرد. ایشان ترویج اسلام و جهانی کردن فرهنگ عاشورا را مورد تأکید قرار داد.

آیت‌الله نوری همدانی هم در دیدار ظریف ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه اظهار داشت: اصول عزت، حکمت و مصلحت که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است الحمدلله در سیاست خارجی برقرار است. ایشان افزود: سیاست خارجی ما از فرهنگ قرآن و اهل بیت ناشی می‌شود و ما بجز رژیم صهیونیستی و امریکا با بقیه جهان باید ارتباط داشته باشیم. ارتباط با همه کشورها لازم و ضروری است اما اعتماد نباید کرد. این مرجع تقلید بر لزوم شناساندن اسلام ناب به جهانیان تأکید کرد و افزود: اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی موضوعاتی است که دشمنان پیگیر آن هستند و وظیفه وزارت خارجه مقابله با این نقشه‌ها و طراحی‌هاست.

آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سفیر ایران اسلامی باید پیام ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اسلام را بشناسد و معرفی کند، تأکید کرد: ایران بسیار قدرتمند است و اگر فردوسی‌ای بود که حماسه این عظمت را می‌سرود، بسیار در معرفی ایران در جهان مؤثر بود چون ما در سطح جهانی حرف داریم.

ظریف: غرب دیگر مرکز تصمیم‌گیری‌های جهان نیست

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مراجع در جلسه شورای اداری استان قم حضور یافت. ظریف در جلسه این شورا با بیان اینکه عرصه دیپلماسی و صحنه روابط بین‌الملل جای اعتماد نیست، گفت: دیپلماسی و قدرت میدانی باید درکنار یکدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد و در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسیم.

او همچنین با اعلام اینکه حجت‌الاسلام ربانی که یکی از مدیران ارشد وزارت خارجه است به دلیل جایگاه ویژه قم به عنوان نماینده وزارت خارجه در این استان انتخاب شدند، افزود: علت اهمیت استان قم، نقشی است که قم، مرجعیت و فقاهت در جمهوری اسلامی دارد و نباید این نقش را نادیده بگیریم

ظریف با بیان اینکه علت اینکه نماینده وزارت خارجه در قم ارشدترین مدیر وزارت خارجه انتخاب شده است، به دلیل قدرت معنایی است که از قم نشأت می‌گیرد و می‌تواند قدرت اساسی کشور باشد، تأکید کرد: دیپلماسی و قدرت میدانی باید درکنار یکدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد و در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسیم.

ظریف در ادامه به مختصات جهان پساغرب پرداخت و با بیان اینکه غرب دیگر مرکز همه تحولات و تصمیم‌گیری‌های جهان نیست، گفت: اگر غرب محوری را کنار بگذاریم، غرب شیفتگی و غرب ستیزی هم از میان خواهد رفت و ما باید این واقعیت را بپذیریم، امام خمینی (ره) به ملت ایران خود باوری داد و باید این خودباوری را داشته باشیم و بدانیم که امروز برای انجام تصمیمات، کشور ایران نقش دارد و دیگر کنشگر و وابسته نیستیم.

او با تأکید بر اینکه منابع قدرت در جهان دیگر محدود به قدرت نظامی، اقتصادی یا سیاسی نیست؛ قدرت ایثار، قدرت فرهنگی و قدرت معنایی را از دیگر مؤلفه‌های قدرت امروز دانست و ادامه داد: قطعاً رشادت‌های سربازان رشید اسلام و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی نقش بسزایی در افزایش قدرت ایران داشته است ولی عامل اصلی قدرت کشور، قدرت معنایی جمهوری اسلامی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 465243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟