بهرام قاسمی در واکنش به گزارش سالانه وزارت امور خارجه امریکا درخصوص وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها، گفت: امریکا در حالی با انتشار گزارش سالانه حقوق بشری، انگشت اتهام را به سوی وضعیت حقوق بشر سایر کشورها نشانه می‌رود که خود پرونده سنگینی از نقض حقوق بشر در داخل و خارج از سرزمین‌هایش دارد و همواره از سوی بسیاری از دولت‌ها، افکارعمومی و سمن‌های بین‌المللی و فعالان و شخصیت‌های حقوق بشری، سازمان ملل متحد و گزارشگران ویژه این سازمان و حتی در درون امریکا، بشدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در گزارش حقوق بشری خود در سال ۲۰۱۸ درخصوص ایران مدعی شد که وضعیت حقوق بشر درایران ضعیف بوده و در زمینه‌های اصلی پسرفت داشته است. دراین گزارش حقوق بشری به پرونده نسرین ستوده، وکیل حقوقی نیز اشاره شده و در موضعی مداخله جویانی به روند حقوقی پرونده او انتقاد شده است.

فرافکنی وزیر خارجه آمریکا

همزمان وزیر امور خارجه امریکا از عضویت ایران در کمیسیون حقوق زنان انتقاد کرد.پمپئو، در توییتی با انتقاد از انتصاب ایران به عضویت کمیسیون حقوق زنان و با اشاره به پرونده نسرین ستوده اظهار کرد که ایالات متحده از جنگ برای حقوق بشر کنار نمی‌کشد.

گفتنی است هفته گذشته اعضای سازمان ملل یک کرسی به ایران در یک کارگروه شورای حقوق زنان اختصاص داد. «جرالدین بیرن نیسون» از ایرلند که ریاست «کمیسیون وضعیت زنان» سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، در آغاز شصت و سومین نشست این کمیسیون، که روز دوشنبه ۲۰ اسفند برگزار شد، عضویت ایران و نیجریه را در «گروه کاری ارتباطات» نشست امسال اعلام کرد. به گزارش ایرنا، فریده اولاد قباد روز پنجشنبه در شصت و سومین نشست کمیسیون مقام زن که در مقر نیویورک سازمان ملل متحد برگزار شد، با اشاره به چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: ملت ایران برای در آغوش کشیدن آزادی و خلق جمهوری اسلامی بر اساس اصول استقلال، آزادی، دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر راه طولانی را پیموده است. وی افزود: نگرانی عمیق خود را از رفتارهای غیر مسئولانه ای که چندجانبه گرایی را تضعیف می‌کند و بر وضعیت زنان کل جهان تأثیر منفی می‌گذارند، ابراز کنم.

نماینده ایران در اجلاس کمیسیون مقام زن اضافه کرد: اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌های غیرقانونی، آشکارا منجر به نقض حقوق بشر زنان و دختران از جمله حق بهداشت، آموزش، امنیت غذایی و دسترسی آنها به سیستم‌های تأمین اجتماعی، خدمات عمومی و زیرساخت‌های پایدار شده اند.اولاد قباد تصریح کرد: جنگ اقتصادی تحمیلی امریکا بر مردم کشورم که از طریق اتخاذ اقدامات قهرآمیز و تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه انجام شد با مقرره سوم اکتبر 2018 دیوان بین‌المللی دادگستری در تعارض کامل است.

وی در واکنش به اظهارات نماینده فرانسه در اجلاس افتتاحیه این کمیسیون هم پاسخ داد: ناخرسندی عمیق هیأت خود را از اظهارات نماینده فرانسه در جلسه افتتاحیه ابراز می‌کنم که طی آن با سوء استفاده از جایگاه خود به عنوان رئیس شورای امنیت، ادعاهای مداخله جویانه ای را مطرح کرد. نماینده ایران در این اجلاس تأکید کرد: به وی توصیه می‌کنم به جای دخالت در امور داخلی بقیه کشورها، قبل از هرچیز به نارضایتی اجتماعی عمیق در داخل فرانسه بپردازد.رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در 40 سال گذشته زنان و دختران ایران به عنوان عناصر اصلی توسعه از حق مشارکت و همچنین بهره مندی از حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برخوردار بوده اند، اضافه کرد: این رویکرد در همه ارکان اجتماعی و اسناد بالادستی انعکاس داشته است.

کمیسیون مقام زن ملل متحد نهادی وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است که از سال 1946 میلادی با هدف برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان تشکیل شده‌ است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 464584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟