زاهدی در نطق خود که ساعتی قبل آن را قرائت کرده بود، با اشاره به دیدار اخیر برخی اعضای فراکسیون امید با سید محمد خاتمی گفت: «دیدار جمعی از اهالی مجلس با فردی که در فتنه ۸۸ باغی انقلاب بوده است، حمایت از طغیان است و انتظار این است که نمایندگان مجلس منافع ملی را بر منافع جناحی و سیاسی ارجح دانسته و همراهی کامل با امام و انقلاب داشته باشند. از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود که اقدام مقتضی را در این باره انجام دهند.»

وکیلی، عضو هیأت رئیسه و عضو فراکسیون امید اما اعتقاد داشت که «زاهدی ادعای خلافی را مطرح کرد که دیداری انجام شده و آن را خلاف منافع ملی قلمداد کرد.» وکیلی از اینجا به بعد خطاب به زاهدی گفت: «خلاف منافع ملی آنجایی صورت گرفت که رئیس ‌جمهوری 8 ساله این کشور همچنان در گوشه و کنار کشور سخنرانی می‌کند و مرزهای رسمی کشور را زیر سؤال برده است؛ نه رئیس ‌جمهوری که سال‌ها گوشه‌ای نشسته و جز دعوت به وحدت کاری نمی‌کند.» از همین جا بود که تنش‌ها در صحن مجلس با فریادهای دو دو مخالفان دولت آغاز شد. مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای قم به سمت جایگاه هیأت رئیسه دوید و سعی کرد که از میکروفون وکیلی برای بیان مخالفتش با اظهارات این نماینده استفاده کند اما وکیلی همچنان به اظهارات خود ادامه می‌داد. بعد از آن ذوالنوری به سمت صندلی علی مطهری که ریاست جلسه را عهده‌دار بود، رفت و از میکروفون مطهری فریاد می‌زد که از صبح تذکر اصل 75 داریم اما نوبت ندادید. چرا به وکیلی اجازه دادید؟ محمدمهدی زاهدی، نماینده اصولگرای کرمان که و وزیر وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد هم که مخاطب اخطار وکیلی بود، در جایگاه هیأت رئیسه فریاد می‌زد که دادن اجازه به نماینده تهران برای طرح این مسائل «بی عدالتی» است. در این بین جمعی از نمایندگان اصولگرا از جمله مجتبی ذوالنور، احد آزادیخواه، محمدمهدی زاهدی، عباس گودرزی، جواد کریمی قدوسی، محمدجواد ابطحی و... فریاد می‌زدند که هیأت رئیسه نباید فتنه‌نمایی کند و باید بی طرف باشد.

بیشترین تحرک را اما در جایگاه هیأت رئیسه کریمی قدوسی و ذوالنور نمایندگان مشهد و قم داشتند؛ آنها برای دقایقی مداوم همچنان بر سر علی مطهری فریاد می‌زدند و مجتبی ذوالنوری خطاب به او می‌گفت: «شما قسم خورده‌اید که بی‌طرف باشید.» زاهدی و ابطحی هم دو نماینده‌ای بودند که مقابل علی مطهری ایستاده بودند و اعتراض می‌کردند. کریمی قدوسی نیز در همین لحظات به سمت تریبون وکیلی رفت و از پشت تریبون او گفت: «این آقا (سید محمد خاتمی) این همه خون ریخته است. فتنه کرده است.» در این لحظات اصلاح‌طلبان مجلس هم به جایگاه هیأت رئیسه آمدند و عبدالکریم حسین‌زاده عضو فراکسیون امید برای دقایقی با جواد کریمی قدوسی بحث کرد. علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، از نمایندگان خواست تا به جایگاهشان بازگردند و گفت: «آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست و ممنوع‌التصویر است که خود این موضوع هم مبنای قانونی ندارد.» این جمله نه تنها زمینه‌‌ساز آرامش در فضای مجلس نشد بلکه باعث شدت گرفتن اعتراضات مخالفان دولت نیز گردید. از اینجا به بعد دیگر این علی مطهری بود که مورد اعتراض اصولگرایان قرار داشت نه محمدعلی وکیلی. اوضاع جایگاه هیأت رئیسه هم به وضعی رسیده بود که جز مطهری تقریباً هیچ کس دیگری در آن جایگاه در کرسی خودش قرار نداشت. در همین اوضاع بود که عباس گودرزی، نماینده بروجرد میکروفون مطهری را روشن کرد و از میکروفون رئیس جلسه گفت: «فتنه خط قرمز نظام است.» فشارها اما باعث تغییر رویه مطهری نشد و او در واکنش به حواشی ایجاد شده، گفت: «اخطار آقای وکیلی وارد بود. آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست بلکه ممنوع‌التصویر است که آن هم مبنای قانونی ندارد. لطفاً بنشینید سر جایتان.» سخنان مطهری اعتراض مخالفان دولت و خصوصاً محمدمهدی زاهدی را به دنبال داشت و مطهری خطاب به او تأکید کرد: «مطلب روشن است آقای زاهدی شما صحبتی کردید که تلویحاً توهین به برخی از نمایندگان بود و آقای وکیلی هم جواب داد. تمام شد.» در این زمان بار دیگر ذوالنوری با فریاد به سمت مطهری رفت. جمعی از نمایندگان آنان را از جایگاه هیأت رئیسه به پایین بردند. هر چند بعد از دقایقی امیرآبادی تذکردهنده بعدی را صدا کرد اما در ادامه جلسه باز هم برای دقایقی تنش میان وکیلی و زاهدی ایجاد شد اما نمایندگان آنها را جدا کردند و بعد از آن، اعضای فراکسیون امید به جایگاه هیأت رئیسه آمدند و از محمدعلی وکیلی تشکر کردند.

دیدار تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید با سید محمد خاتمی روز 14 اسفند انجام شده بود و رئیس دولت اصلاحات در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کشور، بر لزوم شنیدن صدای مطالبات مردم و توجه به منافع ملی تأکید کرده بود. او همچنین نسبت به تشدید ناامیدی در کشور و تأثیرات سوء آن بر انتخابات پیش رو هشدار داده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 463946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟