به گزارش رکنا، نشریه اکسپرس در گزارشی نوشت ادعای تکان‌دهنده یک کارشناس امنیتی نشان می‌دهد مذاکرات هسته‌ای محرمانه بین ترامپ و سعودی‌ها به قتل خاشقجی منجر شد.

در این گزارش آمده است: جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، ماه اکتبر کشته شد و منتقدان ادعا می‌کنند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، یک جوخه مرگ برای کشتن خاشقجی اعزام کرده بود. با این حال، اوون ویلسون -نام مستعاری که به دلایل امنیتی انتخاب شده است- در یک کتاب جدید به بیان جزئیات این موضوع پرداخته است که چگونه سعودی‌های در ارتباط با این موضوع نگران بودند که خاشقجی برای یک روزنامه آمریکایی مطلب می‌نویسد در حالی که می‌دانستند او یکی از مخالفان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست.

او در کتاب خود نوشت: «دولت سعودی احتمالا این میلیاردر جنجالی (ترامپ) را که به زودی رئیس جمهور می‌شد زیر نظر داشت و در این باره نگران بود که رویکرد‌های خاشقجی ممکن است در میان نخبگان جایی برای خودش پیدا کند.»

نویسنده کتاب «خاشقجی و ولیعهد» می‌نویسد خانواده خاشقجی در میان صاحبان قدرت در عربستان سعودی قرار گرفته بودند. پدر بزرگ خاشقجی پزشک شخصی ملک ابن سعود -بنیانگذار عربستان سعودی- بود. خود این روزنامه‌نگار یکی از دارایی‌های مورد اعتماد دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی بود.

ویلسون می‌نویسد: «او به عنوان یکی از افراد بسیار نزدیک به شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس دیرینه دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، از بسیاری از اسرار سعودی‌ها اطلاع داشت. او همچنین مشاور ترکی الفیصل بود زمانی که فیصل سفیر عربستان نخست در لندن و سپس در واشنگتن بود.»

در این کتاب آمده است: «همه این مسائل سبب بروز سوالاتی در این باره می‌شود که آیا خاشقجی زیاد می‌دانست یا خیر.»

در کتاب مذکور همچنین نوشته شده است: «آیا او کسی بود که به برخی اسرار آسیب زننده دسترسی داشت و دوستان او در ریاض در این باره نگران بودند که او می‌تواند چنین کاری انجام دهد مگر آن که ساکت شود؟»

خاشقجی به آمریکا فرار کرد و این اقدام سبب بروز نگرانی‌هایی برای عربستان سعودی در این باره شد که او از «تمایل دیرینه این پادشاهی برای توسعه یک قابلیت هسته‌ای اطلاع داشت تا از آن به عنوان یک وزنه تعادل در مقابل ایران برای دست‌یابی به یک بمب هسته‌ای استفاده کند.»

ویلسون همچنین نوشت: «او احتمالا همچنین از اشتیاق ترامپ برای فروختن فن‌آوری‌های هسته‌ای به سعودی‌ها اطلاع داشت.»

در این کتاب همچنین آمده است: «چنین دانشی سبب شد خاشقجی یک نگرانی برای سعودی‌ها محسوب شود و این که او اگر نابود شود دیگر نمی‌تواند این اطلاعات را فاش کند.»

شایان ذکر است، نهاد‌های اطلاعاتی آمریکایی بر این باورند که محمد بن سلمان -ولیعهد عربستان سعودی- دستور قتل خاشقجی را صادر کرد، اما دونالد ترامپ این ادعا را رد کرده است. عربستان سعودی این موضوع را رد کرده است که محمد بن سلمان در ورای ترور خاشقجی قرار دارد. در ماه فوریه تحقیقات انجام شده تحت رهبری سازمان ملل متحد نشان داد مقامات عربستان سعودی «قتل عمدی و وحشیانه» خاشقجی را انجام دادند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 463829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟