به گزارش رکنا، آیت ا... محسن حیدری روز چهارشنبه در همایش هم‌اندیشی مؤسسات حقوقی و داوری کل کشور در اهواز، وجود تعداد بالای پرونده های قضایی را زیبنده کشور ندانست و افزود: رسیدگی و ساماندهی به این حجم از پرونده‌ها امکان‌پذیر نیست ضمن آنکه در برخی ایام سال رسیدگی به یک پرونده به زمان ببشتری نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه طولانی بودن زمان رسیدگی برخی مواقع سبب ارتکاب جرم جدید می شود گفت: نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش زمان رسیدگی به شکایات بسیار مهم است.

آیت ا...حیدری درخصوص ستاد رسیدگی به امور فرهنگی و اجتماعی خوزستان افزود: چند سالی است که این ستاد به منظور رسیدگی به مشکلات و اختلافات عشایر در خوزستان تشکیل شده و 70 درصد پرونده ها در این ستاد با همکاری بزرگان هر طایفه و 30 درصد دیگر با دخالت مستقیم قضات حل می‌شد.

 تربیت پنج هزار داور برای خوزستان

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان نیز از تلاش مجموعه قوه قضاییه برای کاهش آمار پرونده های قضایی خبر داد و گفت: وجود 17 میلیون پرونده قضایی در کشور زیبنده نیست.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی با اشاره به افزایش تعداد قضات از 6 هزار به 11 هزار نفر افزود: با وجود این افرایش اما همچنان تعداد قضات پاسخگوی حجم بالای پرونده ها نیست.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های اساسی معاونت پیشگیری توسعه و ترویج داوری است گفت: نخستین نهاد داوری در سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تشکیل شد و تاکنون بیش از 800 پرونده کارآفرینان صنعتی با توافق 2 طرف حل شده است.

حجت الاسلام امانت بهبهانی با اشاره به تربیت پنج هزار داور برای خوزستان در سال آینده بیان کرد: این داوران پس از آموزش باید مورد تایید نهادهای امنیتی قرار گیرند.

وی در ادامه از پیشرفت فعالیت های فرهنگی و رفاهی زندان های خوزستان خبر داد و گفت: آمار تکرار جرم زندانی‌های خوزستان بین چهار تا 9 درصد است اما در برخی از استان‌ها این آمار حدود 37درصد است.

وی با بیان اینکه در خوزستان به ازای هر زندانی 79 نفر دیگر درگیر موضوع می شوند ادامه داد:طبق آمار ارایه شده ایران به لحاظ تعداد زندانی در رتبه هشتم جهان قرار دارد.

دومین همایش سراسری هم‌اندیشی انجمن‌های کارفرمایی، مؤسسات حقوقی و داوری کل کشور روز چهارشنبه در اهواز برگزار شدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 463339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟