تصاویر ماهواره‌ای حاکی از فعالیت در تاسیسات موشکی کره‌شمالی است

به گزارش رکنا، این تصاویر ماهواره‌ای که در تاریخ ۲۲ فوریه توسط کمپانی دیجیتال کلوب گرفته شده افزایش اندک در فعالیت یکی از تأسیسات در سانومدونگ واقع در حومه پیونگ‌یانگ را نشان می‌دهد. کره شمالی پیش‌تر تعدادی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و راکت‌های ماهواره انداز خود را در تأسیسات سانومدونگ سوار کرده است.

انتشار این تصاویر به دنبال ارزیابی صورت گرفته توسط وب‌سایت "نورث ۳۸" صورت گرفت که در آن ارزیابی آمده بود: تأسیسات پرتاب ماهواره "سوهای" که بخشی از آن به عنوان اقداماتی در راستای خلع تسلیحاتی اتمی منحل شده بود، در حال حاضر فعالیت‌های عادی خود را از سر گرفته است؛ اقداماتی که ظاهراً پس از ناکامی مذاکرات اخیر میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هانوی صورت گرفته است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، جفری لویز، مدیر پروژه منع گسترش تسلیحات اتمی آسیای شرقی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدل بری که این تصاویر جدید را مطالعه کرده است، گفت: ما شاهد تجهیزات بسیاری هستیم که در تأسیسات سانومدونگ فعال هستند و همچنین شاهد فعالیت‌هایی در راه‌آهن هستیم که احتمالاً در آنجا بارگیری صورت گرفته و به تأسیسات سوهای برده می‌شود.

وی افزود: به نظر من اسناد و مدارک به دست آمده از تأسیسات ساندمدونگ و سوهای حاکی از یک پرتاب ماهواره‌ای است.

پرتاب‌های ماهواره‌ای از تکنولوژی مشابه موشک‌های بالستیک استفاده می‌کند و کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که تلاش‌های کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا احتمالاً به آنها در ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد کمک خواهد کرد.

لویز هشدار داد: فهمیدن این‌که آیا کره شمالی برای یک موشک نظامی آماده می‌شود یا برای یک راکت فضایی غیرممکن است. همچنین این احتمال وجود دارد که این فعالیت یک اقدام حساب شده و تعمدی برای جلب توجهات به ماهواره‌های جاسوسی آمریکا بوده باشد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

اوایل هفته گذشته نیز دو مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی گفتند "تونگ چانگ‌ری"، مهم‌ترین سایت موشکی کره شمالی بازسازی شده است.

این دو مؤسسه تحقیقاتی گفتند طبق شواهد، فعالیت‌هایی برای بازسازی سایت موشکی تونگ چانگ‌ری در جریان بوده است. ظاهراً این تعمیرات ظرف سه هفته گذشته صورت گرفته و در زمان ملاقات اخیر رهبران کره شمالی و آمریکا در ویتنام هم جریان داشته است.

این سایت برای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر مورد استفاده قرار می‌گرفته اما پس از اولین ملاقات کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سنگاپور، بخش‌هایی از آن تخریب شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 463252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟