محمدجواد ظریف دیروز در جمع کارکنان وزارت امور خارجه اظهار داشت: شعار اول مردم ما در انقلاب استقلال بود که بیشترین تبلور آن در سیاست خارجی است و وظیفه وزارت امور خارجه پاس داشتن و حفظ آن است. مسئول حفظ این استقلال تک تک ما هستیم و بار آن بر دوش ماست.وی با بیان این که ابزار وزارت خارجه «اعتماد» است که موجب «اقتدار» آن می‌شود، افزود: در دنیا باید احساس شود که حرف وزارت امور خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است و این وزارتخانه مسئول روابط خارجی کل کشور است نه اینکه هر دستگاهی در داخل و یا خارج از دولت سیاست خارجی خودش را دارد و ما صرفاً مسئول سیاست خارجی وزارت خارجه هستیم. در آن صورت به وزارت خارجه نیازی نیست.

وزیر امور خارجه یادآور شد: هر دستگاهی می‌تواند اداره کل بین‌الملل خودش را داشته باشد. به همین دلیل مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که وزارت خارجه نیمی از دولت است.

ظریف خاطرنشان کرد: ابزار وزارت خارجه در دفاع از منافع ملی و حقوق مردم آن است که به عنوان سخنگوی کل کشور مقتدرانه در عرصه بین‌الملل حضور داشته باشیم.وی با بیان این که استعفای بنده صرفاً برای حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی بود، اظهار داشت: جا دارد از لطف و محبت همه مردم و نمایندگان آنها در مجلس، همکاران عزیز، نخبگان، مقامات، سردار سلیمانی، ریاست محترم جمهوری و مقام معظم رهبری که لطف کردند سپاسگزاری کنم.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: این وزارتخانه نمی‌تواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد. دیگران نباید آن را مزاحم تلقی کنند و ما باید کاری کنیم که همه باور کنند که حضور وزارت امور خارجه به نفع آنها و دارای ارزش افزوده بری کار هر یک از دستگاه‌ها است.ظریف در ادامه گفت: شکست اجلاس ورشو، چهار بار شکست امریکا در یک سال در شورای امنیت و سایر موفقیت‌های سال‌های اخیر بخوبی نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه با خودباوری و اعتماد به نفس و با ورود همه‌جانبه به کارزارهای جهانی اثرگذار است و ما به این نقش خود با قوت ادامه خواهیم داد.پس از سخنان وزیر امور خارجه چند نفر از کارکنان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را درخصوص جایگاه وزارت امور خارجه و دیگر مسائل مطرح کردند که توسط وزیر امور خارجه پاسخ داده شد.

اقتدار کشور مدیون مردم است

نشست بررسی تحولات منطقه‌ای و تأثیر آن بر امنیت جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد ارتش، در این مراسم وزیر امور خارجه اقتدار کشور را مدیون مردم دانست و افزود: به لطف خدا و برکت مردم سرافراز ایران و حضور مقتدرانه نیروهای مسلح، 40 سالگی انقلاب را جشن گرفتیم. حضور پررنگ مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی، مردم ما همچنان پای انقلاب و دستاوردهای آن ایستاده‌اند.

ظریف به قدرت ایران در حوزه نظامی و دیپلماسی اشاره و بیان کرد: در دنیا کسی برای ما تصمیم نمی‌گیرد و این خود ما هستیم که در منطقه پرتلاطم خاورمیانه برای سرنوشت خود با بهره‌گیری از قدرت میدانی که شامل توان مردمی، فرهنگ ایثار و شهادت و اقتدار نیروهای مسلح و قدرت مؤثر دیپلماسی است تصمیم می‌گیریم و به نوعی بعد از انقلاب به خودباوری رسیده‌ایم طوری که در مقابل قدرت‌های جهانی در زمینه‌های مختلف مقتدرانه ایستاده‌ایم.وزیر امورخارجه در پایان گفت: دلیل عصبانیت امریکا و برخی از کشورهای غربی این است که ما موشک را خودمان با اتکا بر متخصصین داخلی می‌سازیم و به آن‌ها وابسته نیستیم. البته زمانی که ما برای دفاع از حریم کشورمان نیازمند به موشک برای دفاع بودیم هیچ کشوری به ما موشک نداد. باید گفت فقط در زمینه موشک نیست که ما به این حد از پیشرفت رسیده‌ایم، متخصصین ما هرجا در تنگنا قرار گرفتند، آن را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کرده‌اند و ساخت موشک تنها نمونه‌ای از آن است.

در ابتدای این مراسم، امیر سرتیپ دوم حسین ولیوند زمانی، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در سخنانی به نقش مهم دیپلماسی در تحولات دنیا اشاره کرد و گفت: مسیر ارتش و نیروهای مسلح همان اسلام ناب است و هدف ما در مأموریت‌های ابلاغی، کمک به اعتلای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و در مسیر سربازی امام زمان(عج) به نوعی با شما عزیزان در وزارت امور خارجه همکار هستیم و تنها تفاوت ما در ابزاری است که از آن بهره می‌گیریم. ما در نیروهای مسلح با تسلیحات نظامی امنیت را تأمین می‌کنیم و شما با ابزار دیپلماسی از اهداف و راهبردهای کشور عزیزمان در برابر قدرت‌های جهانی دفاع می‌کنید.

توضیح درباره اخراج دو دیپلمات هلندی از ایران

ظریف همچنین در حاشیه نشست بررسی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه به این موضوع تأکید دارم که ما منتظر اروپایی‌ها نمی‌مانیم، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری چراغ راه همه ما است، از زمانی که ایشان فرمودند، به این مسأله توجه بیشتری شده است.

وزیر امور خارجه در مورد اخراج دو دیپلمات هلندی از ایران در واکنش به اخراج غیرقانونی دو دیپلمات ایرانی از هلند نیز گفت: مقامات هلندی اعلام کردند اقدام‌شان در مورد اخراج دیپلمات‌های ایرانی مستند به هیچ شواهد یا سندی نبوده و صرفاً یک اقدام سیاسی است. وی تصریح کرد: بر اساس تصمیمی که به وزارت امور خارجه ابلاغ شد، دو نفر از دیپلمات‌های هلند را در واکنش به اخراج غیرقانونی دیپلمات‌های ایرانی، اخراج کردیم. هلند هم سفیر خود را برای مشورت فراخوانده است. از سوی دیگر وزارت امور خارجه اقدامات خود را انجام می‌دهد.

ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی در این مورد که فرانسوی‌ها در حاشیه پارلمان این کشور از سرکرده گروهک تروریستی منافقین دعوت کرده بودند، اظهار کرد: ما همواره با اروپایی‌ها و فرانسوی‌ها نسبت به حضور تروریست‌ها در آن کشورها اعتراض کرده‌ایم. فرانسوی‌ها همواره تأکید کرده‌اند هیچ رابطه‌ای با این گروهک ندارند. متأسفانه برخی از اعضای پارلمان از آنها دعوت به عمل می‌آورند اما به معنای به رسمیت شناختن این گروهک‌ها نیست.وی افزود: بتازگی وزارت خارجه امریکا هم اظهار کرده که با وجود این واقعیت که بسیاری از مقامات امریکایی در لیست حقوق بگیران آنها بودند و بولتون بر اساس اظهارنامه مالیاتی خود اذعان کرده که از آنها پول دریافت می‌کرد، با این حال اعلام کردند هیچ ارتباطی با این گروهک ندارند. این امر نشان دهنده شناختی است که نسبت به موقعیت آنها در جامعه ایران وجود دارد.ظریف همچنین با اشاره به سفر امروز مدیرکل وزارت امور خارجه به روسیه برای مذاکره بر سر مسائل ونزوئلا، گفت: در این سفر گفت‌وگو بر سر این موضوع است که چگونه می‌توان در سطح بین‌المللی هم‌افزایی داشت. کشورهای بسیاری با ما همفکر هستند، کشورهایی که معتقدند امریکا چنین حقی ندارد که در امور داخلی کشورها مداخله و تلاش کند و به جای مردم یک کشور تصمیم‌گیری کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟