آیت‌الله خاتمی گفت: معنای تجمع حوزویان در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این است که دشمنان آرزوی انزوای حوزه از انقلاب و ولایت فقیه را به گور می‌برند. وی افزود: این تجمع باشکوه و با عظمت که توسط بزرگان، استادان و طلاب محترم به منظور لبیک به بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفته است، موجب تقویت جایگاه ولایت در نظام اسلامی می‌شود که همان تقویت اسلام ناب و مکتب تشیع است. وی بیان کرد: نفس این اجتماع نشان می‌دهد که حوزه انقلابی بوده، هست و تا آخر این خط را ادامه خواهد داد، همان طور که بزرگان حوزه همچون آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی از مراجع تقلید در خصوص آغاز گام دوم انقلاب پیام تأیید و تقویت ارائه و برای اجرای عمیق آن راهکار بیان کردند. وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه راه است، که در ادامه راه انقلاب اسلامی باید اجرایی شود، به طور قطع اگر این پیام محدود به این نشست و تجمع‌ها شود، جفا به آن است و این بیانیه باید به‌طور کامل اجرایی شود.

خاتمی گفت: در این راستا همان اول که رهبر معظم انقلاب پیام را صادر کردند، جامعه مدرسین کمیته‌ای را به ریاست آیت‌الله بوشهری تشکیل داد که حوزه در راستای اجرای این بیانیه چه تدابیری باید داشته باشد و از همه حوزویان و طلاب پرشور می‌خواهم کمک کنند و طرح‌ها و ابتکارات خود را به این کمیته ارائه دهند تا ما وظیفه خود را در این رابطه انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه برای پی بردن به محتوای عمیق بیانیه گام دوم انقلاب باید متن آن را بارها مطالعه کرد، افزود: رهبر معظم انقلاب وقت فراوانی برای تدوین این بیانیه اختصاص دادند، رهبری در این بیانیه فرمودند در زمان طاغوت همه چیز علیه ما بود و این نشان دهنده این است که قبل از انقلاب اسلامی کشور چه وضعیت سیاهی داشت.

آیت‌الله خاتمی گفت: در ادامه بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری، شرایط را به زیبایی ترسیم کردند، ما امروز در همه شاخص‌های پیشرفت بهترین نمره را داریم که از جمله آن ثبات امنیت و حفظ تمامیت ارضی کشور است. وی افزود: نگاه کنید همسایگان ما در چه وضعی هستند، ما برای همه دنیا آرامش و ثبات می‌خواهیم، اما ایران اسلامی در حلقه‌ای از آتش گلستان است چرا این نعمت ثبات و امنیت را نبینیم، این شاخص برجسته امروز در جمهوری اسلامی حاکم است. وی ادامه داد: امروز درعرصه علم وفناوری‌های پیشرفته در سطح جهان مطرح هستیم و در تمام زیرساخت‌های اقتصادی، عمرانی و اجتماعی به پیشرفت‌های چشمگیری رسیدیم. خاتمی ادامه داد: آنهایی که می‌گویند در دوران پیش از انقلاب آزادی بیشتری داشتیم چیزی از تاریخ سیاه گذشته نمی‌فهمند و آب به آسیاب دشمن می ریزند.

مسابقه خدمت‌رسانی در کشور

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: اکنون در کشور مسابقه خدمت‌رسانی و مشارکت مردمی است، در 57 سال دوران طاغوت یک انتخابات آزاد در این کشور برگزار نشد، کسانی که قرار بود نمایندگان مجلس باشند نام آنها توسط ساواک تهیه و به نخست‌وزیر می‌رسید و شاه این اسامی را می‌دید، اگر او کسی را نمی‌خواست روی اسم آن خط می‌کشید و اگر می‌خواست، آن فرد نماینده می‌شد و نظر مردم اهمیتی نداشت. وی افزود: اما به برکت انقلاب، مردم در طول 40 سال گذشته بیش از 35 بار به پای صندوق رأی آمدند و امروز بینش و بصیرت سیاسی مردم بسیار بالاست، آنان اکنون با قدرت تحلیل خود می‌فهمند چه کسی با آنهاست. وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی کفه عدالت در تقسیم امکانات کشور سنگین شد، البته هنوز به قله نرسیدیم و از برخی بی‌عدالتی‌ها رنج می‌بریم، اما اینکه گفته شود هیچ اقدامی برای عدالت نشده است سخن صحیحی نیست.

وی افزود: برخی جلوه‌های بی‌دینی در کشور دیده می‌شود که عادی نیست، بی‌حجابی‌های فزاینده عادی نیست، توطئه دشمن است، بدحجابی و شل حجابی‌ها خواست دشمن است، اسپانیای کنونی با فحشا و گناه و معصیت از دست دولت‌های اسلامی خارج شد. وی ادامه داد: برای حفظ عزت انقلاب توجه به همه ارکان آن مهم است، دین می‌گوید اختلاس و دزدی در جامعه نباشد، همین دین هم می‌گوید بی‌حجابی دهن‌کجی به اسلام است.عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین خطاب به روحانیون حاضر در مراسم گفت: استادان و طلاب حوزه‌های علمیه ما یک مجموعه‌ایم که در رأس آن مراجع عظام تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب حضور دارند، مراجع عظام تقلید کتباً نوشته‌اند یک جمعی را به‌عنوان شورای عالی حوزه منصوب کردند و این شورا هم یک مدیر لایق را برای حوزه نصب کرده است.

از دغدغه معیشت طلاب در رنج هستیم

وی بیان کرد: به‌عنوان فردی مطلع شهادت می‌دهم همه اعضای شورای عالی مخلصانه بدون هیچ‌گونه چشمداشت تصویب کردند برای انجام کارهای خود یک ریال نگیرند، نه به‌عنوان حقوق و نه حق جلسه، همه دغدغه این جمع آن است که آرمان‌های رهبر معظم انقلاب و مراجع را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: تردید نکنید دغدغه معیشت شما، دغدغه اول شورای عالی و مدیریت حوزه است، با همه وجود از مشکلات همه مردم و فرزندان عزیز طلبه در رنج هستیم، تلاشی که از شورای عالی حوزه برمی‌آید رایزنی نزد رهبری و مراجع است که همه مراجع دغدغه معیشت شما را دارند و اگر کاری بتوانند انجام دهند آن را انجام خواهند داد.وی افزود: ما یک مجموعه هستیم باید حواسمان جمع باشد تا اختلافی میان ما ایجاد نشود. احساس می‌کنم جریان‌هایی هستند که ناراضی پروری می‌کنند، امروز بدترین منکر ناراضی کردن این مردم مؤمن و وفادار است. وی گفت: مردم همراه باشند، ان شاءالله انقلاب اسلامی خواهد ماند و این فشارها خط پایان دشمن است.

وی ادامه داد: دشمنان در پی آن هستند، دزد‌هایی را که 40 سال پیش از در بیرون کردیم از پنجره لوایح استکباری برگردانند، بدانند که این آرزو را به گور خواهند برد.عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: به لطف خدا این ملت اجازه نخواهد داد بار دیگر مستکبران از طریق لوایح استکباری بر این کشور وارد شوند، ایران، کشور حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و هیهات من الذله است.

در این تجمع حاضران با دردست داشتن پلاکاردهایی با مضامین انقلابی، شعارهایی همچون «نهضت حوزه قم، شروع گام دوم»، «حوزه انقلابی، آماده جهاد است»، «دستور سید علی امام است، نوبت گام دوم انقلاب است»، «آتش انقلاب است، مشعل حوزه برپاست»، «برای بار دوم، حوزه قم به پا خاست»، «حوزه انقلابی، زمینه ساز ظهور»، «جوان انقلابی، کلید راه عبور» و«تهدید دشمنان دین سراب است، مهدی صاحب زمان(عج) حافظ انقلاب است.» در این مراسم آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت‌الله محمد سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(س)، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آیات مقتدایی و حسینی بوشهری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور داشتند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462147 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟