اتحادیه اروپا دوشنبه شب، با صدور بیانیه‌ای رسمی، ضمن اعلام راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی موسوم به «اینستکس» در بندهایی مدعی جویانه از برخی ابعاد سیاست خارجی و داخلی ایران انتقاد کرد و خواستار تغییر نقش آفرینی منطقه‌ای ایران شد. اروپایی‌ها در این بیانیه مدعی شده‌اند آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه ٢٣٣١ مصوب شورای امنیت درباره برجام همسو نیست و در ادامه خواسته‌هایی از جمله توقف آزمایش‌های موشکی، پذیرش قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، تغییر سیاست منطقه‌ای و رعایت حقوق بشر را مطرح کرده‌اند. آنها همچنین خواستار حمایت ایران از مصوبات شورای امنیت در جهت بازگشت صلح به سوریه شده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به چنین ادعاهایی بود که بر انتظارات خود از سازوکارمالی راه‌اندازی شده توسط اتحادیه اروپا تأکید کرد و در یک بیانیه پنج‌بندی به آنها پاسخ گفت. وزارت امور خارجه ضمن استقبال از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص برجام، این اقدام را دیرهنگام و ناکافی دانسته و گفته است:«چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی برجام می‌تواند ملاک و محکی تعیین‌کننده و اساسی در تنظیم مناسبات آتی ما باشد.» بیانیه همچنین این خواسته اروپا مبتنی بر پذیرش قواعد گروه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را رد کرده و مرتبط کردن اجرای این سازوکار را با الزامات نهادهایی مانند FATF، غیرقابل قبول دانسته است.

وزارت خارجه در بخش دیگری از بیانیه خود به ادعای طراحی امنیتی در اروپا هم واکنش نشان داده و نوشته:«اظهارات کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد ارتباط ایران با اقدامات خرابکاری اخیر در چند کشور اروپایی تکذیب و از ابتدا بی‌اساس و تعجب برانگیز است.»

وزارت خارجه در ادامه افزوده است: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین قربانیان حملات تروریستی و به‌عنوان کشوری که در مبارزه با گروه‌هایی همچون داعش که حتی امنیت اروپا را تهدید کرده و می‌کنند، پیشرو و همواره پیشتاز بوده است و از اتحادیه اروپا انتظار دارد با نگاهی واقع بینانه و به دور از استانداردهای مرسوم دوگانه به این موضوع پرداخته و با آن برخورد جدی و اقدام نماید.» بندی دیگری از این بیانیه با عنوان فعالیت‌های دفاعی ایران در واکنش به خواسته اتحادیه اروپا در مورد توقف برنامه موشکی ایران گفته است که «فعالیت‌های دفاعی ایران صرفاً دفاعی، بازدارنده و بومی است و این موضوع هرگز در دستور مذاکره ما با دیگر کشورها نبوده و نخواهد بود.» وزارت خارجه افزوده است که «طرح این گونه موضوعات در شرایط فعلی منطقه‌ای و تهدیدات آشکارعلیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران سازنده، کارساز و مفید نخواهد بود و همسو با امنیت منطقه و منافع واقعی اروپا نیست.»

وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری که به خواسته اروپا برای تغییر نقش منطقه‌ای ایران واکنش نشان داده، گفته است:«اکیداً به کشورهای اروپایی توصیه می‌کنیم که نگاه واقع بینانه‌ای به حوادث و مسائل منطقه‌ای داشته باشند و تحت تأثیر جریانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنیت پایدار منطقه و توسعه روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها قرار نگیرند.» این بیانیه درعین حال گفته است که «جمهوری اسلامی از گفت‌و‌گو برای حل مسائل منطقه استقبال می‌کند.»

وزارت امور خارجه ایران در ادامه از موضعگیری کشورهای اروپایی در مورد لزوم بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و افزوده است که «ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را محکوم می‌کند.» بر اساس این بیانیه، جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته برای ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی از طریق همکاری‌های سازنده و سازوکارهای مبتنی بر گفت‌و‌گو حمایت کرده است. وزارت خارجه در ادامه موضع‌گیری اروپا علیه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را عاملی برای افزایش بی‌اعتمادی دانسته که می‌تواند به بی‌اعتمادی در روابط فی مابین بینجامد. وزارت خارجه در پایان خواستار تعامل سازنده و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با اتحادیه اروپا شده و تصریح کرده است:«تجربه گفت‌و‌گوها و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا بخصوص تجربه

به ‌دست آمده طی سالیان گذشته، بویژه در سه سال اخیر نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای همکاری و توسعه روابط میان دو طرف وجود دارد. امیدواریم با عملی شدن تمامی تعهدات اروپا شاهد تعمیق روابط دو طرف در کوتاه‌ترین زمان باشیم.»

ظریف: «ساحات» محدود به 3 کشور اروپایی نیست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با انتقاد از اروپایی‌ها بابت طولانی شدن روند تدوین ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) و با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی گفت: ما در بیانیه احساس نکردیم اروپایی‌ها شرطی گذاشتند، اروپایی‌ها گفتند تا زمانی که ایران در قالب برجام عمل می‌کند ما هم به اقداماتمان ادامه خواهیم داد. البته ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و اروپاییان نه به تعهدات خودشان تاکنون عمل کردند و نه به جبران خسارت خروج امریکا پرداختند.

 ظریف با اشاره به موضوع FATF که در این خصوص مطرح شده است، افزود: اروپایی‌ها FATF را به‌عنوان شرط مطرح نکردند، در واقع توصیه از طرف‌های تجاری ما این است که اگر FATF و شرایط آن انجام شده باشد امکان تبادلات خارجی و بانکی ما نیز فراهم‌تر است. وی یادآور شد: ساز و کار برای شروع از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا و اقلام غیر تحریمی شروع می‌شود، اما این ساز و کار محدود به این تعداد از کشور‌ها و به این اقلام نیست. در واقع ساز و کار برای این است که در مرحله اول شرکت‌های خصوصی به استفاده از آن تشویق شوند تا در ادامه به‌صورت کارآمد بتواند سایر حوزه‌ها هم پوشش دهد. این اقدام فعلی، سیاسی است تا اینکه ببینیم در عمل چگونه اروپاییان به اقدام عملیاتی قابل اتکا تبدیل می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 457009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟