سردار کارگر البته این خبر را نیز داده بود که اسناد محرمانه جنگ هم از سال آینده در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این سخنان البته واکنش‌ها یا ابهام‌هایی را به‌دنبال داشت. در این خصوص با سردار کارگر گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سخنان اخیر شما و هشدار نسبت به تحریف جنگ ابهام‌هایی را به‌دنبال آورد تا جایی که برخی آن را تهدید راویان جنگ قلمداد کردند. لطفاً در این باره توضیح دهید که منظور شما دقیقاً چه بود؟

اسفندماه سال گذشته همراه با راهیان نور خدمت آقا رسیدیم. ایشان گفتند: «دوران دفاع مقدس را حقیقتاً باید گرامی شمرد، عزیز شمرد و پاسداری کرد چون آن هشت سال دفاع مقدس تضمین‌کننده حیثیت کشور و هویت ملت و امنیت فعلی و عزت ملت ایران شد. اگر این هشت سال دفاع مقدس با آن خصوصیات در این قسمت از تاریخ کشور ما وجود نمی‌داشت امروز کشور ما و ملت ما‎، مطمئناً نه از عزت، نه از امنیت، نه از سلامت، نه از استقلال و نه از آزادی برخوردار نبود». رهبر معظم انقلاب در جایی اشاره می‌فرمایند که «تاریخ دوران مقدس یک ذخیره است که از این ذخیره باید برای پیشرفت کشور، رشد ملی و آمادگی در میدان‌های فراوانی که هر ملتی در برابر خود دارد، استفاده کرد».

ایشان در اشاره دیگری که داشتند فرمودند: «هویت دفاع مقدس این است. دشمنی دشمنان قدرتمند جهانی این جنگ را به وجود آورد و عظمت و فداکاری جوانان ما این جنگ را به نفع ما تمام کرد. آنها با این نیت جنگ را شروع کردند که انقلاب اسلامی را به کلی از بین ببرند. اینها با این روحیه وارد میدان شدند و کاری کردند که انقلاب اسلامی روز به روز قوی تر و ریشه‌دارتر شد و نظام جمهوری اسلامی قوی تر شد. این هویت دفاع مقدس است. باید این هویت را حفظ کرد این را باید پاسداری کرد».

برخی از سخنان شما این برداشت را داشتند که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، تدوین تاریخ جنگ را در انحصار خود می‌داند؟

نه؛ اگر چنین برداشتی شده اصلاً درست نیست. ما گفتیم نباید تحریف صورت بگیرد. برابر ماده 2 اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مصوب رهبر معظم انقلاب که سال هاست به آن عمل می‎کنیم هدف از تشکیل این بنیاد، حفاظت از بهره‌برداری آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ثبت حماسه‌های جاودانه امت اسلام و آثار آن در شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از نابودی و تحریف و یا به فراموشی سپرده شدن میراث گرانبهای خون پاک ایثارگران اسلام و دستاوردهای دفاع مقدس است. اگر کسی بخواهد در مورد دفاع مقدس فعالیت و تلاش کند، استقبال می‎کنیم و دست همه فرماندهان و مردم عزیز را می‌بوسیم که بیایند در مورد دفاع مقدس تلاش کنند، فیلم بسازند یا در حوزه موسیقی و تئاتر کار کنند. عزیزان خبرنگار، مطبوعات و رسانه‌ها همه وارد شوند. اما نباید بگذاریم که دفاع مقدس تحریف شود و این وظیفه بنا بر مقررات به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شده است. یعنی باید دفاع مقدس را درست روایت کنیم. غلط و یا برعکس گفتن آن باعث بدنامی می‎شود. ما در دفاع مقدس پیروز شدیم، ملت ایران پیروز شد، کشور ایران پیروز شد. دشمن وقتی تهاجم کرد دست ما خالی بود اما توانستیم پیروز شویم. ما باید با این پیروزی چه کنیم؟ باید آن را روایت کنیم و به مردم بگوییم که چه اتفاقی افتاده است. ولی اگر بیاییم آن را برعکس مطرح کنیم مشکل ایجاد خواهیم کرد. در روایت دفاع مقدس باید روح و عظمت این دفاع را نشان دهیم تا پیام آن به گوش مخاطب برسد و این پیام دفاع مقدس می‌تواند یک روح و زبان واحد داشته باشد. روح ایمان، ایثار، دلدادگی و شکست‌ناپذیری ملت ایران را باید منعکس کرد.

فرمایش شما درست است اما مصداق تحریف از نظر شما چیست؟یکبار وارونه کردن یک واقعه را تحریف می‌دانیم یک بار هم نقد عملکرد را مصداق تحریف می‌نامیم. آیا نقد عملکرد هم به معنی تحریف است؟

همین که می‌گویید درست است. وارونه نشان دادن دفاع مقدس تحریف است. کذب گفتن تحریف است.

معیار لازمی برای تشخیص تحریف داریم؟ از نظر بنیاد این معیار چیست؟

اسناد و مدارک دفاع مقدس معیار ماست.

اسناد و مدارک دفاع مقدس هنوز منتشر نشده، با این خلأ چطور به این معیار دست یابیم؟

اسناد و مدارک دست ماست و ما مسئول تشخیص هستیم. از ابتدای سال 98 سایتی را راه‌اندازی می‌کنیم و اسناد و مدارک مربوط به دفاع مقدس را در آنجا قرار می‌دهیم. مسئول نظارت بر کتب و آثار هنری در ارتباط با جنگ بنیاد است تا خدای نکرده در آن تحریفی صورت نگیرد. هر کسی که مرجع محسوب نمی‎شود. برای هر کاری باید مرجعی قرار دهیم. این بنیاد تشکیل شده که اولاً دفاع مقدس فراموش نشود و دوم اینکه دفاع مقدس تحریف نشود. ما در این قضیه اصلاً و ابداً کاری نداریم کسی که تحریف می‌کند، چپ است، راست است، اصلاح‎طلب است، اصولگرا است، مسئول است، شخص عادی است، تاریخ نویس است و... این امر اصلاً برای ما مهم نیست. آنچه مهم است رعایت امانت، صحت و انعکاس حقایق است.

این صحبت‌ها، جای تقدیر دارد اما روایت‌ ها ممکن است متفاوت باشند. مصداقی می‎گویم، در مورد کودتای نقاب و یا به تعبیر غلط آن کودتای نوژه، 14 نفر روایت‌های مختلفی را مطرح کردند. یک روایت که بیشتر واقعیت ندارد. برای اینکه به یک مورد مشخص برسیم و وثوقی در این زمینه به دست بیاوریم چه باید کنیم؟ در ماجرای جنگ دو نهاد دخالت دارند. هم ارتش و هم سپاه. بسیج هم زیر نظر سپاه بوده است. راجع به عملیاتی، ارتش یک نوع روایت و سپاه نوع دیگری از روایت را مطرح می‌کند. ما باید کدامیک را مصداق قرار دهیم؟ این موارد هم مصداق تحریف می‌شود یا نمی‌شود؟

اساساً بنیاد برای همین کار تشکیل شده است. مسئول تشخیص روایت‌هایی که از ارتش، سپاه، بسیج و جهاد می‌آید بنیاد حفظ نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است. نظام جمهوری اسلامی و رهبری معظم انقلاب اسلامی این مسئولیت را به بنیاد داده است. اگر کتابی نوشته می‌شود یا فیلمی ساخته می‌شود و یا هر اتفاق دیگری می‌افتد در بنیاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. ممکن است که در مورد عملیات بیت المقدس و فتح المبین روایت‌های مختلف از سازمان‌ های مختلف مانند سپاه، ارتش و جهاد مطرح شود. مسئول تشخیص در کشور ما هستیم.

منطقی است اینکه نهادی در مجموعه نظامی این کار را انجام دهد.

این بنیاد برای نیروهای مسلح نیست، برای کل کشور است.

من سؤالم را می‎گویم. من به‌عنوان یک بسیجی خاطره ‌ای از زمان جنگ می‌ گویم، بنیاد می‌تواند مصداق‎یابی کند. بگوید این واقعه در این تاریخ به وقوع نپیوسته چون اسناد نشان می‎دهد که این عملیات در یک زمان دیگری رخ داده است پس این روایت مورد وثوق ما نیست. اما یکبار فرمانده کل آن را مطرح می‎کند. مانند آقای رضایی یا آقا رحیم صفوی آن را می‌گوید. کمااینکه در خاطرات آقا رحیم که منتشر شده مسائلی راجع به ارتش وجود دارد که آنان را می‎رنجاند. مثلاً می‎گوید: هوانیروز ارتش بچه‎های سپاه را جابه‌جا نمی‎کردند و... این به‌عنوان یک سند از سوی عالی ترین مقام نظامی منتشر شده است. ارتشی‌ ها معترضند و می‌ گویند که این واقعیت ندارد. ما تمام توان خود را گذاشته ‌ایم اما توان ما محدود بوده و باید این محدودیت را در بیان روایت در نظر می‎گرفتید.

در اینجا مسئول بررسی خود ما هستیم...

یعنی بر کار آقایان رضایی و رحیم صفوی هم نظارت می‌کنید؟

بله؛ من به شما آدرس می‌دهم. در همین صحبت‎هایی که اخیراً از سوی آقای دکتر رضایی مطرح شد، تنها کسی که در صدا و سیما و در اخبار، اعلام موضع کرد ما بودیم. اخبار ساعت 30 : 20 را ببینید من به‌عنوان رئیس بنیاد صحبت کردم. در آنجا حقیقت را گفتیم. گفتیم که عملیات کربلای 4 ناموفق بوده و فریب هم نبوده. بعداً که عملیات انجام شد تهدید تبدیل به فرصت شد. ما اعلام موضع کردیم. البته‌ شأن آقای دکتر محسن رضایی را که از فرزندان عزیز و خدوم این ملت است و در دفاع مقدس مجاهدت‌های فراوان داشت ، حفظ کردیم.

وظیفه ما این است که در کمال متانت بگوییم که حقیقت چیست. یکی از کارهایی که در بنیاد کردیم این بود که اجازه ندادیم مسائل سیاسی و جناحی در کار ما دخالت داشته باشد. دفاع مقدس طیب و پاک است. کاری به چپ و راست و جناح بندی‎های سیاسی نداریم. همه اقوام در جنگ بودند همه گرایش‎ها حتی ادیان در جنگ بودند. مگر می‎توانیم در روایت جنگ آنان را نادیده بگیریم؟ ما می‎خواهیم جنگ را درست روایت کنیم. کاری به مسائل سیاسی امروز نداریم. ممکن است شخص شما در جنگ خدمات شایسته‎ای کرده باشد و امروز مشغول کار دیگری باشد. من به آن خدمات شایسته دوران جنگش نگاه می‎کنم. آن را باید روایت کنم. نباید بگویم که شما در یک جناح دیگری هستید و من در جناحی دیگر. این مطالبه و امر رهبر معظم انقلاب است.

از صحبت‌های شما این نتیجه را می‌گیرم که مراکز دیگر مانند هیأت معارف جنگ ارتش و مؤسسه مطالعات و تحقیقات سپاه و حوزه هنری که در تاریخ جنگ کار و کتاب منتشر می‌کنند با هیچ اختلالی به‌دلیل نظارت شما مواجه نخواهند شد؟

نه؛ ما فقط بر اینها نظارت داریم. ما از خدا می‎خواهیم چندین سازمان و مرکز دیگر هم در این زمینه تشکیل شود. حضرت آقا فرمودند که باید کارهای خود را صد برابر کنید. ما که نمی‎خواهیم مانع ایجاد کنیم. شما وقتی مقررات راهنمایی و رانندگی را اعمال می‌کنید، مانع این نیستید که خودروها مدرن‎تر شوند و یا جاده‎ها بهتر شوند. یا همه مردم ماشین داشته باشند، به مسافرت بروند، رانندگی کنند؟ ما هم این کار را می‎کنیم. آیندگان ما باید تاریخ دفاع مقدس را بدرستی بشنوند. این تضمین‌کننده هویت و آبروی ماست. ما ضمن اینکه مانع کسی نیستیم بلکه حمایت هم می‎کنیم تا مؤسسات مردم نهاد به تعداد بی‎نهایت تشکیل شود. پارسال که خدمت آقا بودیم ایشان فرمود تا 200 سال دیگر مردم می‎توانند از دفاع مقدس حظ ببرند. لذا ما مانع نیستیم. ما دنبال محدودیت نیستیم بلکه به‌دنبال مصونیت بخشی هستیم.

آیا باب نقد بسته می‎شود؟ ما می‎توانیم جنگ را به دو بخش تقسیم کنیم یکی از ناحیه عمل‌کنندگان در صحنه‎های درگیری که رزمندگان و بسیجیان بودند. یکی هم از ناحیه طراحان عملیات که اگر نقدی باشد به طرح‌های عملیاتی خواهد بود. نقد آن واقعیت ‌ها بلااشکال است؟

من یک توضیحی بدهم. اگر در تعریف از جنگ مطلبی عنوان می‎شود نباید با مبالغه باشد بلکه باید عین واقعیت باشد و اگر نقدی هم در این خصوص صورت می‎گیرد نباید خلاف باشد. اینها مصادیق تحریف است. رهبر معظم انقلاب سال 95 وقتی راهیان نور خدمتشان رسیدند تأکید کردند که جنگ را درست روایت کنید. اشکال را بگویید و محاسن را هم بگویید. جنگ هم پیروزی دارد و هم عدم پیروزی و هم شکست.

بحث پیروزی و عدم پیروزی نیست. اول جنگ دو نظریه بود. یکی اینکه از خرمشهر دفاع شود که این را بچه‎های سپاه می‌ گفتند. اما ارتش می‎گفت که باید عقبه‎های حساس و استراتژیک مانند دزفول و بلندی‌های شرق استان خوزستان را حفظ کنیم. به این دلیل که ما بعداً هم می‌توانیم خرمشهر را آزاد کنیم اما اگر این نقاط استراتژیک را از دست بدهیم کل خوزستان سقوط می‎کند. این دو نگاه موجود در مورد جنگ است.

عزیزان و بزرگان بدانند که با طرح بحث در مورد مسائل مربوط به تحلیل نبردها، تاکتیک و تکنیک جنگ در بین عامه مردم نتیجه‎ای نمی‌ گیریم. مردم ما دنبال این‌ها نیستند. این موضوعات باید به دانشگاه‎های جنگ برود و در یک محافل علمی بحث شود و از آنها برای جنگ‎های آینده بهره گرفته شود. کدامیک از خانواده شهدا به‌دنبال این است که فرزندش در کدام عملیات شهید شده است؟ دو تن از برادران همسرم شهید شده‎اند. عروس خودم تنها فرزند شهید است. اصلاً به‌دنبال این نیستند که برادرشان و پدرشان در کدام نقطه شهید شده است. بلاتشبیه، که آن حماسه جاودان دفاع مقدس با هیچ حادثه ‌ای قابل مقایسه هم نیست ولی برای تقریب اذهان راجع به همین جام ملت‌های آسیا عرض می‎کنم، آیا مردم ما به‌دنبال پیروزی تیم ایران هستند و یا تکنیک تیم ملی ایران برایشان اهمیت دارد؟

پیروزی تیم ایران.

فردا اگر این تیم به قهرمانی رسید، یک عده راه می‌ افتند در جامعه بگویند تیم ایران ایراد و اشکالش این بود؟ این طور که نمی‌ شود. در مورد این موضوع باید در آکادمی فوتبال بحث کرد. ما در جنگ تحمیلی پیروز شدیم. همه دنیا می‌ گویند که در این جنگ ایران پیروز شد. 36 کشور دنیا پشت عراق بودند. ما با دست خالی ایستادیم.

برخی برادران عزیز ریز عملیات ‌ها را در بین مردم مطرح می‎کنند، مردم که سند و مدرک ندارند. ما خانواده شهدا را با این اظهارات دچار اضطراب می‎کنیم. رزمنده‎ها و مردم عادی هم ناراحت می‎شوند. من در بحثی که در مورد آقای دکتر محسن رضایی مطرح بود گفتم که بهتر بود آقای رضایی این بحث را در محفل دانشگاهی و علمی مطرح می‎کرد نه در ملأعام. ما در مورد مسائل راهبردی و استراتژیک می‎توانیم حرف بزنیم. می‎توانیم بگوییم که ما در چه وضعیتی بودیم. فرمانده جنگ ما امام خمینی(ره) بود. می‎توانیم بگوییم در آن زمان وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به چه صورت بود. دنیا به نمایندگی صدام به ما حمله کرد اما ملت ایران پیروز شد. اگر ملت ایران پای کار نمی‎آمد نیروهای مسلح می‎توانستند پیروز شوند؟ هر کسی در هر شغل و مقامی هست مردم را ناراحت نکند.

من شهامت پیدا می‎کنم سؤال دیگر بپرسم. در رقابت‎های سیاسی بعضاً شاهدیم که اقدامات دوره جنگ را زیر سؤال می‌ برند. مثلاً اقدامات دولتی را که در آن دوره سر کار بـــــــــــوده دارای ایراد می ‌دانند و طعنه ‌هایی زده می‎شود. در حالی که مجموعه‎ای با انگیزه‌ های معنوی و ملی مشغول دفاع بودند و هرکسی در هر پستی بوده کار خود را به نحو شایسته انجام داده. آیا طرح این موضوعات که به نوعی دولت را به چالش می‎برد، مصداق تحریف نیست؟

بله مصداق تحریف است. ما نباید به مردم آدرس غلط بدهیم. نباید برای رسیدن به یک صندلی، تاریخ نورانی و درخشان کشور، یعنی دوران دفاع مقدس با فرماندهی حضرت امام خمینی(ره) را نادیده بگیریم. اگر دولت مستقر در آن موقع اشکال داشته باید در جای خود مطرح شود.

منظور من نسبت دفاع مقدس و دولت است...

بله همین را می‌ گویم. دولت آن زمان ممکن است که مشکل یا ایراد داشته باشد مگر همه مشکل و ایراد نداشتند. باید این موضوع را در جای خود بحث کنیم. آن کسی که در انتخابات و در رقابت ‌های سیاسی از دفاع مقدس سوءاستفاده می‎کند خیانت به کشور می‎کند. حضرت امام خمینی(ره) پس از پذیرفتن قطعنامه 598 پیام دادند که این مسئولانی که بودند همه خدمت کردند. من در این بنیاد دارم تلاش می‎کنم و دو تا ایراد و اشکال هم دارم. این دلیل نمی‎شود که بعدها بیایید از آن سوء استفاده کنید.‌شأن دفاع مقدس،‌شأن حضرت سیدالشهدا(ع) است.‌شأن حضرت امام خمینی(ره) و‌شأن رهبر معظم انقلاب است. این دفاع مقدس متعلق به همه مردم اقشار و اصناف و ادیان است. مسیحیان در این جنگ مشارکت داشتند، اهل سنت و تشیع و زرتشتیان هم در آن حضور داشتند. ما حتی شهید یهودی داریم. ما هم‎اکنون در میدان جنگ هستیم. رهبر معظم انقلاب آن را جنگ اقتصادی نامیدند. در این میدان همه مسئولان و دولت زحمت می‎کشند. ما باید دست به دست هم بدهیم و وحدت داشته باشیم نه اینکه با طرح این گونه مسائل، مشکلی بر مشکلات نظام مقدس اسلامی و دولت اضافه کنیم. این همان خواسته دشمنان ما یعنی استکبار جهانی به سرکردگی امریکای جنایتکار و رژیم جعلی صهیونیستی است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

اسماعیل علوی / رضوانه رضایی پور

کدخبر: 453137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟