معاونت برون مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه پرس تی وی در اعتراض به دستگیری مرضیه هاشمی گوینده، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بر اساس اطلاعات واصله، خانم مرضیه هاشمی گوینده، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی از چند روز گذشته توسط پلیس اف بی آی آمریکا و بدون تفهیم اتهام بازداشت، زندانی و در معرض فشار روحی و جسمی قرار گرفته است.

معاونت برون مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین شبکه‌ پرس تی وی قویا اعتراض خود را نسبت به دستگیری توام با خشونت خانم مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) که متولد آمریکا بوده و هم اکنون به عنوان گوینده خبری در شبکه پرس تی وی فعالیت می کند، اعلام می‌دارد.

خانم هاشمی به عنوان یک خبرنگار بین المللی و در کسوت یک بانوی سیاهپوست مسلمان و همچنین یک مادر و مادربزرگ با هدف ملاقات با خانواده خود و همچنین عیادت از برادر بیمار خود که دچار سرطان است به آمریکا سفر کرده بود که در بدو ورود و بدون هیچ مقدمه‌ای بازداشت شد.

ایشان در روز یکشنبه ۱۳ ژانویه سال ۲۰۱۹ در فرودگاه سنت لوئیز لمبرت توسط پلیس آمریکا دستگیر شد و توسط ماموران اف بی آی به بازداشتگاه منتقل شد. طبق اظهارات تلفنی شب گذشته با دخترش اظهار کرده که از همان ابتدای بازداشت با ایشان رفتار خشونت آمیزی شده است بگونه‌ای که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- خانم مرضیه هاشمی بدون هیچگونه تفهیم اتهام بازداشت شده و هیچ توضیحی بابت بازداشت خود تاکنون دریافت نکرده است و خود ایشان هم هیچ دلیلی برای بازداشت نمی بیند.

۲- هیچ یک از اعضای خانواده ایشان تا دو روز پیش، خبری از ایشان نداشته و بسیار نگران بودند.

۳- به محض بازداشت، توسط مسئولین زندان غل و زنجیر شده و علیرغم اینکه می دانستند مسلمان هستند، به زور، حجاب اسلامی ایشان را برداشته و صرفا با یک تیشرت که دستان ایشان هم کاملا نمایان و برخلاف قوانین اسلام است در بند عمومی زندان نگهداری شده و از ایشان عکس گرفته اند.

۴- علیرغم اعتراض‌های پی در پی ایشان، متاسفانه مسئولان بازداشتگاه هیچ توجهی به نیاز‌های دینی ایشان نداشتند.

۵- ایشان برای جبران بخشی از محدودیت‌های دینی خود، مجبور شدند از تیشرت دوم به عنوان حجاب استفاده کنند.

۶- علیرغم اینکه مسلمان هستند و در قوانین اسلامی صرفا خوردن گوشت حلال مجاز است، و این موضوع بر مسئولان بازداشتگاه نیز پوشیده نیست، اما فقط گوشت خوک که یک غذای غیر اسلامی است برای ایشان آورده و طبعا ایشان هم از خوردن آن امتناع کرده است. در عین حال تقاضای نان کرده که دراختیار ایشان قرار نداده اند. طی روز‌های بازداشت تاکنون فقط یک بسته بیسکوئیت کراکر میل کرده و دچار ضعف جسمی و روحی شده اند که سلامتی ایشان نیز به شدت به خطر افتاده است.

۷- با توجه به وضعیت جسمی نامبرده و نداشتن تغذیه مناسب و نیاز به رسیدگی فوری پزشکی، ضروری هست تا هر چه زودتر نسبت به رسیدگی عاجل برای درمان ایشان اقدام لازم انجام شود.

۸- بدیهی است مسئولیت هرگونه اتفاق و نابسامانی در شرایط جسمی و روحی ایشان و به خطر افتادن سلامت ایشان برعهده دولت آمریکا بوده و باید پاسخگو باشند از این رو ما بعنوان بخشی از جامعه‌ رسانه‌ای، از تمام رسانه‌های جهان انتظار داریم تا بدون فوت وقت، نسبت به انعکاس این موضوع در سطح رسانه‌های بین المللی اقدام کنند.

ما خواهان آزادی بی قید و شرط و فوری خانم مرضیه هاشمی بوده و در حداقل شرایط انتظار می رود دولت آمریکا نسبت به این موضوع از ایشان و جامعه‌ رسانه‌ای جهان عذرخواهی کند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 452568 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟