او در کتاب خاطراتش می‌نویسد که در مأموریتِ تهران به هیچ وجه به وی بی‌احترامی نشده است، اما به این موضوع اشاره می‌کند که گاهی نیاز بوده به مقامات ایرانی توضیح دهد که او سفیر است، نه شوهرش. اتفاقاتی از این دست و نیز عدم تناسب آمار زنان تحصیلکرده با درجات عالی با میزان به کارگیری آنان در سمت‌های بالای مدیریتی نشان می‌دهد که هنوز به معنای واقعی از ظرفیت زنان استفاده نشده است. هرچند ابلاغ مصوبه انتصاب ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی از سوی دولت تدبیر و امید، گام بلند و راهگشایی در مسیر تحقق سیاست نظام مبتنی بر نقش زنان در هرم مدیریتی کشور بود، اما این مصوبه تاکنون آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال یکی از پیشگامان استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی را می‌توان وزارت امور خارجه دانست، به طوری که در اقدامی مهم از سوی وزیر خارجه در سال 92، مرضیه افخم به‌عنوان اولین سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران منصوب و در سال 94 به‌عنوان سفیر، راهی مالزی شد. در سال 96 نیز پروین فرشچی، به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند معرفی شد و چند روز پیش نیز حمیرا ریگی فرماندار زن شهرستان قصرقند، از سوی معاون اول محترم رئیس جمهوری به‌عنوان گزینه سفارت ایران در کشور بروئنی معرفی گردید. در واقع تلاش دستگاه دیپلماسی برای شکستن سقف شیشه‌ای زنان و ارتقای نقش زنان، ایجاد مسیری صحیح جهت بهره‌برداری از نیمی از نیروی فعال جامعه است که می‌تواند نقش مؤثر و سازنده‌ای در همه عرصه‌ها داشته باشد. همچنین این امر در راستای سیاست‌های جهانی جهت استفاده مؤثر از توانمندی‌های زنان است، چراکه زنان دیپلمات امروز نقش عمده‌ای درانجام مأموریت‌های سیاسی بین‌المللی ایفا می‌کنند.

اما در زمینه استفاده از توانایی‌های همه جامعه صرفنظر از زبان و قومیت نیز وزارت امور خارجه عملکرد خوبی داشته است. صالح ادیبی، اولین سفیر کرد و سنی مذهب است که در سال 94 به‌عنوان سفیر کشورمان در ویتنام انتخاب شد و انتصاب خانم ریگی نیز به‌عنوان هموطن بلوچ و اهل تسنن مهر تأییدی بر این مطلب است. هرچند این انتخاب (همانطور که پیش‌بینی می‌شد) از سوی برخی جریانات که همواره ساز مخالف در برابر اقدامات دولت می‌نوازند، مورد استقبال قرار نگرفت و آن را صوری و تبلیغاتی قلمداد کردند.

استفاده از زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در سمت‌های مدیریتی بالا یکی از شعارهای دکتر روحانی، رئیس جمهوری منتخب در روزهای تبلیغات دو دوره انتخابات اخیر بوده است و این گونه انتخاب‌های وزارت امور خارجه به نوعی جریان جدیدی با حفظ چارچوب‌های جامعه بوده و در راستای قانون اساسی است که به صراحت به برابری همه اقلیت‌های قومی و مذهبی اذعان می‌کند.

این انتخاب، قدمی مثبت در راستای بهبود مشارکت سیاسی زنان در جامعه است و می‌تواند مایه دلگرمی و انگیزه بالای قشر عظیمی از فرهیختگان جامعه باشد که با شایستگی‌های بالا، مستحق قرار گرفتن در این جایگاه هستند و نیز می‌توان آن را به‌عنوان نقطه قوتی برای دولت در راستای تحقق وعده‌های انتخاباتی به شمار آورد. در سال 96 رئیس جمهوری دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای و افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰درصد تا پایان برنامه ششم را ابلاغ کرد. سقف شیشه‌ای، مجموعه‌ای از نگرش‌ها و تعصب‌های منفی است که مانع از آن می‌شود تا زنان و سایر گروه‌های اقلیت، از سطحی معین در سلسله مراتب سازمانی بالا روند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

رویا کریمی راد

کدخبر: 450772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟