محسن رضایی: دولت موقت قرارداد خرید جنگنده‌های F۱۶ را لغو کرد

به گزارش رکنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دومین همایش "سراسری راویان انقلاب و دفاع مقدس" که صبح امروز (سه‌شنبه 18 دی) در سالن شهید فهمیده مجتمع 5 آذر سازمان بسیج مستضعفین، برگزار شد، ضمن اشاره به حوادث دفاع مقدس طی سخنان اظهار داشت: امروز باید چرایی ماندگاری حماسه دفاع مقدس را فهمید. هر بار که سعی در خاموش کردن آن کردند، بیشتر شعله‌ور شده است. انقلاب، حقیقت بسیار بزرگی است که قابل دفن نیست. هر بار در مناسبات مختلف تلاش می‌کنند که به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضربه بزنند.

وی با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه دفاع مقدس تصریح کرد: برخی به ما می‌گویند از جنگ صحبت نکنید. می‌گویند در اصل چرا جنگ کردید. در مورد این موضوعات باید ابتدا معلوم کرد که برای روشنگری می‌گویند یا تخریب. در ایام مختلف سال چون نسل‌ها تغییر می‌کنند، دشمنان سعی می‌کنند، شبهه ایجاد کنند. از همین موضوع باید فهمید که جنگ و دفاع مقدس بسیار مهم است. مردم هم بسیار به دفاع مقدس اهمیت می‌دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر امروز با کمک دوستان خود بر داعش پیروز می‌شویم به خاطر تجربه جنگ تحمیلی است. شاهدیم که پس از جنگ تحمیلی صدام به کویت حمله کرد که شرح آن در خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی وجود دارد. برخی علت حمله صدام به کویت را مربوط به بدهی صدام به این کشور می‌دانند. در اصل عامل دیگری باعث حمله عراق به کویت شد و آن این بود که صدام از جنگ با ایران هیچ سودی به دست نیاورد و در پی جبران آن بود. از طرفی در قطعنامه 598 هم چیزی کسب نکرده بود. بندهای قطعنامه اکثرا به نفع ایران بود. صدام دید، با آن همه تلاش حتی آمریکا هم چیزی به او نمی‌دهد و به همین علت در تلافی آن به کویت حمله کرد.

رضایی ادامه داد: سیاست امروز ترامپ شبیه حرکت صدام حسین پس از پذیرش قطعنامه است. آن زمان همین کسانی که برجام را امضا کردند، قطعنامه را تایید کردند. صدام باز حمله کرد و تا 30 کیلومتری کرمانشاه آمد. حال اگر در همان برهه زمانی پیروز می‌شد، قطعنامه را قبول نمی‌کرد. امروز به شهدای ما در کربلای 4 و 5 ایراد می‌گیرند، خجالت بکشید! امروز این همه به مردم فشار وارد شده است ولی عده‌ای هنوز به دنبال توافق با غرب هستند. امروز ترامپ می‌گوید باید دوباره برجام را بنویسید، اگر صدام هم بعد از قطعنامه پیروز می‌شد، درخواست قطعنامه جدید می‌کرد. صدام از متحدانش خشمگین بود و به این دلیل به کویت حمله کرد.

وی تصریح کرد: اگر جنگ بلا تکلیف می‌ماند، صدام به کویت حمله نمی‌کرد و آمریکا هم به عراق سرازیر نمی‌شد و ما هنوز شاهد موجودی به نام صدام حسین در عراق بودیم. کربلای 4 و 5 سرنوشت جنگ را تغییر داد. رزمندگان ما، جنگ را از کشور خودمان به سمت ائتلاف صدام و آمریکا فرستادند. این اتفاق با پیروزی‌ها میسر شد. آن روز حتی تمام بودجه کشور را به ما نمی‌دادند. به ما گفتند اگر با همین بودجه ناقص می‌توانید، بجنگید وگرنه به امام(ره) بگویید، توان جنگ نیست. در اواخر جنگ امکان غافلگیری بسیار کم شده بود. هنر فرماندهان این بود که در شرایط لو رفتگی در جنگ، پیروزی کسب می‌کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همه عملیات‌های ما با ضریبی از لورفتگی انجام می‌شد. در والفجر 8 هم مجبور شدیم در محلی دیگر عملیات فریب انجام دهیم تا دشمن گول بخورد. دستاورد جنگ تنها آزادی سرزمین ما نبود. ما همه آنها را با خودشان درگیر کردیم و گرنه هنوز هم درگیری‌ها ادامه داشت. این مکر الهی بود. ما برای شهادت رفته بودیم. امروز عده‌ای به خانواده شهدا و فرماندهان با هدف مقابله با روحیه شهادت طلبی مردم حمله می‌کنند اما کور خواندند. ما تمام قطرات خون خود را به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) نثار خواهیم کرد.

وی افزود: هر کدام از یاران امام حسین( ع) که به شهادت می‌رسید، دشمنان هلهله می‌کردند تا مقاومت امام حسین را بشکنند. ملت ایران حسینی و عاشورایی است. دشمن تحریم اقتصادی وضع کرده و افراد ناکارآمد در داخل به جای ایستادن در برابر تحریم‌ها، از دفاع مقدس درس نمی‌گیرند و از طرفی به ما می‌گویند شهادت‌طلبی را زیر سوال بردید.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه حمله عراق به ایران قابل پیش‌بینی بود یا نه، گفت: بله می‌شد از چند طریق آن را پیش‌بینی کرد. یکی اینکه دشمن به طمع نمی‌افتاد و دولت موقت، دشمن را به طمع انداخت و قراردادهای اف 16 را لغو کرد. در این شرایط کشور، من از دولت می‌خواهم که بودجه نیروهای مسلح را کاهش ندهند تا خدای ناکرده غفلت صورت نگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود: صدام با ائتلاف آمریکا، کویت و عربستان از چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، وقتی امام را از عراق تبعید کردند، برنامه‌ای برای مقابله با انقلاب شروع کرد و جنگ را به ما تحمیل کرد.

رضایی ادامه داد: در جلسه‌ای که برای ورود به خاک عراق خدمت امام بودیم، بحث شد که در جنوب به مرز رسیدیم ولی 1000 کیلومتر مربع از زمین‌های ما دست عراق است و مرز ما بیابان است که عارضه طبیعی ندارد، اگر بمانیم، باید نیروی عظیمی در آنجا مستقر کنیم ولی اگر رد شویم پشت رودخانه‌ای می‌توان دفاع کرد. ارتش عراق پشت رودخانه و فاصله‌اش با آبادان 500متر بود. ما 20 کیلومتر با بصره فاصله داشتیم و موازنه دفاعی برقرار نیست. من و آقای هاشمی و آقای ظهیرنژاد گفتیم اگر اجازه دهید از مرز عبور کنیم. یک هفته بعد احمدآقا تماس گرفت و گفت امام چند شرط گذاشتند که از مرز عبور کنید. یکی اینکه آتش توپخانه به مناطق مسکونی نرسد و دیگری اینکه اعلام کنید قصد اضافه کردن خاک عراق به سرزمین را ندارید.

وی درباره پذیرش با تاخیر قطعنامه 598 گفت: ابهاماتی در قطعنامه وجود داشت. مسئولان می‌گفتند اول کمیته تعیین متجاوز نوشته شود و بعد اُسرا جابجا شوند. قرار شد دبیرکل اعلامیه دهد و مسئولان منتظر بودند که ارتش عراق جملاتی بیان کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در خصوص عامل تغییر استراتژی در سال 65 در حرکت به سمت غرب کشور اظهار داشت: تحلیل فرماندهان در سال 65 این بود که در جنوب، هدف بعد از کربلای 4 و 5 و فاو قابل دستیابی نیست و افقی در جنوب دیده نمی‌شود. بعضی می‌گفتند 6 ماه وقت بدهید و در جنوب بمانیم. من گفتم بعد از 6 ماه عملیاتی می‌شود؟ گفتند نمی‌دانیم. بررسی کردیم که می‌توان به سلیمانیه و کرکوک نزدیک شد و بر اساس تحلیلی از امام پس از موفقیت در جنوب، جبهه شمال باز شد.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نقش وی در پذیرش قطعنامه 598 چه بود، تصریح کرد: شما قضاوت کنید. من در نامه‌ای که به آن استناد می‌شود، نوشتم که پذیرش قطعنامه 598 را قبول نداریم، این تابلویی فریبنده است و ارتش عراق به ما حمله خواهد کرد‌. اگر امکاناتی که تقاضا کردیم به ما داده شود جنگ را زودتر تمام می‌کنیم و اگر داده نشود هم جنگ را ادامه می‌دهیم‌؛ این نامه را یک ماه قبل از پذیرش قطعنامه نوشته بودم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که علت عقب‌نشینی از فاو چه بود، گفت: عقب نشینی اجباری بوده است.

رضایی اظهار داشت: در جنگ، تصمیم‌گیری دارای ابعاد مختلفی است. یک بُعد رزمندگی است، بُعد دیگر تاکتیک، سطح دیگر عملیات است و سطح راهبردی جنگی را امام می‌فهمید حتی از سیاستمداران دنیا هم بهتر متوجه می‌شدند. اگر قبل از قطعنامه 598 آتش‌بس پذیرفته می‌شد، جنگ تا امروز ادامه داشت. چون سند محکمی وجود نداشت همانطور که امروز هم می‌بینیم در برجام چند اشکال در مسائل اقتصادی بوده و ترامپ از آن سوءاستفاده می‌کند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 450710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟