روحانی: دولت تامین امنیت کشاورزی را وظیفه‌ خود می‌داند

به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی گفت: بارندگی در کشور نسبت به پارسال حدود 3 برابر شده و به 107 میلیمتر رسیده است.

وی با بیان اینکه باید امنیت کشاورز را تامین کنیم، افزود: یکسال بارش باران وجود دارد و سال دیگر بارش کم است و زمانی آفت می زند و گرما و سرما ضربه می‌زند. باید کاری کنیم که کشاورز مطمئن باشد که اگر امسال ضرر کند، سال بعدی زندگی‌اش تامین می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: گرفتاری ما در کنجاله و علوفه و ذرت است. چند میلیارد دلار پول می‌دهیم که علوفه وارد کنیم. برای برخی از مردم تعجب آور است که برخشی از واردات ما به نهاده‌های کشاورزی است که باید وارد و تامین کنیم و ممکن است به سمت خوداتکایی حرکت کنیم و هیچ وقت نباید این را رها کرد که باید روی پای خود بایستیم و مواد غذایی خودمان را خودمان تأمین کنیم.

روحانی ادامه داد: درباره تامین امنیت برای کشاورزان؛ آقای حجتی واقعا دلسوزی می‌کند و دلسوز است و احساس وظیفه ملی و دینی خود فعالیت می‌کند. او بیشتر به فکر بخش کشاورزی است چرا که او مسئول تامین مواد غذایی است.

وی تصریح کرد: ما باید به فکر قدرت خرید مردم باشیم. یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر باشد، قدرت خرید مردم است. باید تعادلی که مردم قدرت خرید داشته باشند وهم طوری نشود بخش دامی و یا باغی تعطیل شود و باید همه طرف‌ها را مد نظر قرار داد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: دولت یکی از وظایف خودش را تامین امنیت برای بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز کشور می‌داند چون تامین کننده بخش بزرگی از امنیت کشورند و ما موظف به تامین امنیت آنها هستیم.

روحانی اظهار کرد: دانشگاه باید به بخش کشاورزی ما متصل باشد و کشاورزی را تامین کند. جمعیت در حال افزایش است؛ ابتدای انقلاب 36 میلیون نفر بودیم و الان حدود 82 میلیون نفریم. هر سال یک میلیون نفر بر جمعیت افزوده می‌شود و ما مواد غذایی بیشتری در هر سال نسبت به سال گذشته می‌خواهیم. بخش بزرگی از کشور ما کویر و کوه است و زمین کشاورزی ما محدود است. حتی اگر در زمین کشاورزی هم محدودیت نداشته باشم؛ با محدودیت آب مواجهیم.

وی افزود: وقتی کلمه امنیت بکار برده می‌شود، معمولاً نیروهای نظامی و انتظامی به اذهان عمومی متبادر می‌گردد و این در حالی است که بخش بزرگی از تأمین امنیت به دست کشاورزان عزیز است. بی‌تردید اگر مردم برای تأمین خوراک و غذای خود دغدغه خاطر داشته باشند، امنیتی نیز وجود نخواهد داشت. بخش بزرگی از آرامش و امنیت خاطر مردم در سایه تأمین مواد غذایی مورد نیاز حاصل می‌شود و در گذشته چنین بود که هرکسی مواد مورد نیاز سالیانه خود را ذخیره می‌کرد و در تأمین امنیت خود نقش اساسی داشت اما امروز مسئولیت تأمین امنیت به واسطه تغییر شرایط زندگی در مرکزیتی به نام دولت و وزارت جهاد کشاورزی متمرکز شده است که مسئولیت بسیار سخت و سنگینی محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت و وزیر جهاد کشاورزی باید از زمان کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی مراقب باشند که این محصولات به اندازه کافی تولید شده باشد و نسبت به نحوه خرید و توزیع آن برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورده باشد. اگر بهترین مواد غذایی در کشورمان تولید شود، اما مردم قدرت خرید نداشته باشند، بی‌تردید به مرور در تولید مواد غذایی نیز دچار مشکل خواهیم بود، لذا باید هر دو بخش را مورد توجه جدی قرار داده و تعادل ایجاد کنیم، به نحوی که هم مردم قدرت خرید داشته باشند و هم تولیدات بخش کشاورزی و دامی نیز به صرفه باشد.

روحانی اظهار کرد: امروز در بعضی از حوزه‌ها به ویژه حوزه آب، با مواردی مواجه هستیم که از قبل، پیش‌خور شده است و با مجوزهای نادرستی که صادر شده آب‌های زیرزمینی با افت شدیدی مواجه شدند به نحوی که اگر در جایی با 30 متر به آب دسترسی پیدا می‌شد امروز در همان مکان باید چاه 300 متری حفر شود. متأسفانه با برخی اقدامات بی‌رویه و نابجا به طبیعت ظلم شده است. بی‌تردید هر کس به طبیعت ظلم کند، طبیعت واکنش نشان داده و نسبت به آن گذشت نمی‌کند و بخشی از قهر و غضبی که از آن نام برده می‌شود، مربوط به برخورد نادرست با طبیعت است.

وی خاطر نشان کرد: زراعت چوب از زراعت‌های مهم در کشور است که می‌تواند در برخی مناطق کشور مورد توجه قرار گیرد و درآمد حاصل از زراعت چوب برخی مواقع می‌تواند حتی از درآمد محصولات کشاورزی همچون برنج هم بیشتر باشد. زراعت چوب برای بخش های صنعت کاغذ ،صنایع تولید لوازم خانگی و برخی صنایع دیگر مهم است، پس باید تلاش کنیم در زراعت چوب بیشتر فعال شویم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: می‌توان با توسعه کشت دیم مانند برخی کشورهای اروپایی، همچون اسپانیا به کشت زیتون اقدام کرد و زیتون تولید کنیم که برای سلامت ما بسیار مهم است. در بخش گیاهان دارویی می‌توان با افزایش تولید هم به سلامت جامعه کمک کرد و هم با صادرات آن، درآمدزایی ایجاد نمود.

روحانی درباره افزایش قیمت گوشت و لبنیات نیز گفت: در این زمینه در دولت با حضور وزرای کشاورزی و صمت بحث‌های زیادی صورت گرفت. مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند. باید با جدیت با بحث قاچاق دام در کشور مقابله کرده و این مشکل را حل کنیم.

وی ادامه داد: گوشت سفید و محصولات دریایی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوشت قرمز در سبد مصرفی مردم باشد و امروز وقت آن است که با تولید با کیفیت آبزیان از جمله ماهی و میگو، مقداری از بار گوشت مورد نیاز مردم از دریا تأمین شود. مدیران جهاد کشاورزی و دست‌اندرکاران فکر کنند که باید چه کار کنیم که مردم به وفور مواد غذایی لازم را در اختیار داشته باشند. در داخل کشور باید امنیت لازم برای تولید محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.

رئیس‌جمهور قاچاق کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود را رانت‌خواری، سوء‌استفاده و خیانت به کشور خواند و تصریح کرد: متأسفانه دلالان با سوء استفاده از شرایط، این کالاها را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند که باید با آن مقابله شود و نهادهای مسئول، با دقت موضوع را پیگیری کنند.باید با بیمه، کشاورزی و تولید محصولات غذایی مورد نیاز خود را تضمین کنیم و کشاورز باید احساس کند، بیمه امنیت او را حفظ می‌کند.

روحانی افزود: برای خوداتکایی کشور در تولید محصولات کشاورزی شعار محوری ما؛ امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی در همه حوزه‌ها از جمله بخش کشاورزی تحول ایجاد کرده و موجب رونق کارها شده است هرچند که عده ای به حق یا ناحق درمورد فضای مجازی ناراحت هستند اما امروزه همه کارها با تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی و اینترنت انجام می‌شود. باید از همه افکار و ایده های خوب و کاربردی استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور به سفرش به کشور هندوستان و اظهارات نخست وزیر این کشور درخصوص جلوگیری از تبخیر آب به کمک پوشاندن سطح نهرها پرداخت و خاطرنشان کرد: می‌توان با استفاده از فناوری و دانش بنیان شدن کشاورزی از انرژی‌های نوین استفاده کرد و بهره‌گیری از منابع را افزایش داد.

روحانی تاکید کرد: سالهاست که بحث قطع دست واسطه‌ها از چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی‌ مطرح می‌شود و متاسفانه همچنان عده‌ای دلال که موجب نگرانی مردم، کشاورزان و تولیدکنندگان هستند؛ سود اصلی را از تولید محصولات نصیب خود می‌کنند. حرکت‌ها و اقدامات دانش‌بنیان و علمی می‌تواند رابطه بین کشاورز، تولیدکننده و مصرف‌کننده را بهبود بخشیده و نقش واسطه‌ها و دلالان را کاهش دهد.

وی ادامه داد: افزایش 25 میلیون تنی محصولات کشاورزی طی 5 سال گذشته ،آماده سازی 300 هزار هکتار زمین در استانهای خوزستان ، ایلام و سیستان و بلوچستان، افزایش دوبرابری کشت گلخانه ای از 8 به 15 هزار هکتار ، افزایش تولید آبزیان و افزایش تولید چغندر که به خود کفایی در تولید شکر در سال های آینده منجر خواهد شد، اقدامات مهمی است که انجام شده است. سرمایه‌گذاری در حوزه آب، خاک و آبخیزداری در دولت یازدهم و دوازدهم در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و بی‌تردید آثار و ثمرات بلندمدتی را برای کشورمان و مردم عزیز به دنبال خواهد داشت و در این مدت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از 1700 میلیارد تومان به بیش از 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 450385 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟