اشتباه روحانی قطع ارتباط با مردم بود

به گزارش رکنا، آذر منصوری در نشست بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی اعتراضات دی‌ماه 96 که به همت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: اصل بیست و هفتم قانون Law اساسی به مردم حق اعتراض مسالمت‌آمیز را داده است. ما از ظرفیت این اصل استفاده نکرده‌ایم.

وی ابراز عقیده کرد: سال گذشته شرایطی مهیا شد تا مخالفان دولت در مشهد اعتراض‌هایی شکل دهند که همان اعتراض موجب گسترش آن در 60 شهر کشور شد.

منصوری افزود: ارزیابی وزارت کشور از اعتراض‌های هفتم دی‌ماه نشان می‌دهد که بیشتر آنها از طبقات فرودست و کم‌سواد جامعه بوده‌اند. همین امر باعث شد که جنس اعتراض‌ها، سازماندهی و گستره آنها متفاوت از اتفاقات سال 88 باشد.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت به دوقطبی ایجاد شده توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اشاره کرد و گفت: فضای دوقطبی نباید پس از انتخابات ادامه می‌یافت. رئیس‌جمهوری می‌بایست از ظرفیت رای 24 میلیونی خود استفاده کند، نه اینکه مجبور شود کابینه‌ای تشکیل دهد که به مراتب ضعیف‌تر از کابینه اولش باشد.

وی خاطرنشان کرد: اعتراض‌های سال گذشته مشهد علیه دولت، از اواخر آذرماه و از بازار Store آغاز شد و بنا بود اتفاقاتی برای دولت روحانی به وجود آورند اما این اعتراض‌ها به سمتی رفت که از صدر تا ذیل را در برگرفت.

منصوری با اشاره به وضعیتی که موسسات مالی و اعتباری برای دولت تدبیر و امید به وجود آوردند، خاطرنشان کرد: اشتباه روحانی این بود که پس از این اتفاقات ارتباط با مردم را قطع کرد. دولت روحانی با کدام نظرخواهی مبلغ 30 هزار میلیارد تومان را به بدهکاران موسسات مالی و اعتباری پرداخت کرد؟

این فعال سیاسی افزود: این حجم نقدینگی، اقتصاد ایران را دچار بیماری مزمن کرد. روحانی امتیازهایی را داد که در ازای آن چیزی نگرفت.

وی ابراز عقیده کرد: اقتصاد ایران مانند آتش زیر خاکستر زمینه اعتراض‌ها را در ایران فراهم می‌کند. اقتصاد غیرمولد، رانتی و ضد توسعه نتوانست از فرصت برجام استفاده کند. نهادهایی که براساس قانون نباید در اقتصاد دخالت کنند در اقتصاد غیرشفاف و غیرپاسخگو مانع جلب سرمایه‌گذاران می‌شوند.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت سپس تصریح کرد: بیماری در اقتصاد کشور وجود دارد که نمی‌گذارد سرمایه عظیم نفت هم‌افزایی لازم برای جامعه داشته باشد. ما از این وضعیت رها نخواهیم شد مگر اینکه سهم دولت از اقتصاد کمتر شده و این اقتصاد شفاف و پاسخگو باشد.

منصوری همچنین گفت: مردم در دو دوره به دولت روحانی رای دادند ولی در عمل، دولت موازی هم وجود دارد که گاهی اوقات زور و اختیاراتش از دولت رسمی بیشتر است. همین امر باعث عدم انسجام مدیریتی کشور شده است.

وی اظهار کرد: سهم رسانه ملی از بودجه امسال چند درصد افزوده شده است؟ این رسانه تا چه حد ملی عمل می‌کند؟ یکسویه‌نگری این رسانه ظرفیتی را ایجاد کرده است که مردم قهر کنند و تحت تاثیر رسانه‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی قرار گیرند. اگر این رسانه در چهار دهه گذشته وظیفه تعریف‌شده خود را درست ایفا می‌کرد با بحران بی‌اعتمادی و خطر تک‌صدایی مواجه نبودیم.

منصوری با اشاره به اینکه قوه قضائیه باید استقلال Esteghlal خود را حفظ کند و نظارت‌پذیر و پاسخگو باشد، گفت: این بی‌اعتمادی با دادرسی عادلانه و عملکرد این قوه قابل بازگشت است.

وی در ادامه تاکید کرد: نگاه ما برای حل مسائل کشور به داخل است. باید تلاش کنیم گفت‌وگوی ملی شکل بگیرد و تا برای مجموعه مشکلات کشور به دریافت مشترکی نرسیم نمی‌توانیم برای حل این مشکلات به رهیافت مشترکی دست پیدا کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 448566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟