عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگویی که هفته قبل توسط روزنامه سازندگی منتشر شد، گفته بود که «اصلاً ما در انتخابات ریاست‌ جمهوری رد صلاحیت نداریم. پس با جرأت می‌گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلاً رد صلاحیت نشد.»

مراد سخنگوی شورای نگهبان، انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود که هاشمی‌رفسنجانی در آن ثبت نام کرد اما در نهایت نام او در میان تأیید صلاحیت‌شده‌ها نبود. حضور وزیر وقت اطلاعات در شورای نگهبان و گزارش وی درباره نامزدی هاشمی، یکی از موضوع‌های بحث‌برانگیز شد. همین سخنان کدخدایی هم برای خانواده مرحوم هاشمی سنگین آمده است. تا آنجا که محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفته است که حتی خود کدخدایی هم حرف خودش را باور ندارد.

بعد از انتشار سخنان عباسعلی کدخدایی، این فائزه هاشمی بود که اولین واکنش را به ادعای سخنگوی شورای نگهبان نشان داد. او به سایت جماران گفت که «به نظر من، آقای کدخدایی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رد صلاحیت نشد و تنها واجد صلاحیت شناخته نشد، بازی با لغات کرده، چرا که این دو هیچ فرقی با هم ندارند.» فائزه هاشمی این را هم افزود که «احراز عدم صلاحیت که در گذشته وجود داشته، ولی چند سال است که شورای نگهبان مسیرش را عوض کرده، یعنی «شورای نگهبان» باید ثابت کند کسی صلاحیت ندارد، نه اینکه خود کاندیدا ثابت کند که صلاحیت دارد.»

روز پنجشنبه هم در ادامه این واکنش‌ها محمد هاشمی به سایت انتخاب گفت: «اگر شورای نگهبان، آیت‌الله هاشمی را رد صلاحیت نکرده بود، پس چرا اسم ایشان در لیست نامزدهای نهایی نبود؟!» او با اشاره به سابقه انتخابات سال 92 و فضایی که برای ورود آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به این انتخابات به وجود آمده بود، گفت: «بعد از حساسیت‌هایی که ایجاد شد، دو نفر از شخصیت‌های نظام نزد آیت‌الله هاشمی آمدند و به ایشان اصرار کردند که از شرکت در انتخابات انصراف دهد، البته این شخصیت‌ها هرکدام جداگانه نزد آیت‌الله آمدند. اشخاصی که نزد آیت‌الله هاشمی آمدند و قصد داشتند ایشان را متقاعد کنند که انصراف دهد، همواره به او تأکید می‌کردند که اگر انصراف ندهد، رد صلاحیت می‌شود.» وی با اشاره به عکس‌العمل آیت‌الله هاشمی خطاب به این افراد، خاطرنشان کرد: «آیت‌الله هاشمی به افرادی که سعی داشتند او را منصرف کنند، گفت من با مردم شوخی ندارم که هر روز حرفم را تغییر بدهم، اگر گفتم شرکت می‌کنم پس حرفم را تغییر نمی‌دهم و پس از تأکید آن افراد به اینکه آیت‌الله هاشمی را رد صلاحیت می‌کنند، ایشان گفت شورای نگهبان کار خود را بکند من هم وظیفه خود را انجام می‌دهم.»

وی افزود: «وقتی آیت‌الله هاشمی انصراف نداد، خبرهایی از شورای نگهبان می‌رسید که بحث‌هایی برای رد صلاحیت ایشان مطرح شده است اما آیت‌الله هاشمی به این صحبت‌ها توجه نمی‌کرد و اولویت ایشان نظر مردم بود.» وی در پایان با اشاره به اظهارات کدخدایی گفت: «مردم می‌دانند و شاهد هستند آیت‌الله هاشمی انصراف نداد و تا روز آخر پای مردم ایستاد اما اسم او در لیست نامزدهای نهایی نبود. اگر شورای نگهبان رد صلاحیت نکرده، پس چه اتفاقی رخ داده؟» منتقدان رویه شورای نگهبان یکی از مسائلی را که عموماً مطرح می‌کنند، این است که هر چند این شورا بین «رد صلاحیت» نامزدها با «عدم احراز صلاحیت» آنها تفاوت قائل است اما در واقع هر دوی اینها یکی هستند و نتیجه‌ای کاملاً مشابه دارند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 448141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟