گاف رسانه‌های آمریکایی درباره آزمایش موشکی چین

به گزارش رکنا، به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند چین اخیرا یک موشک هسته‌ای جدید با قابلیت هدف قرار دادن آمریکای شمالی را آزمایش کرده است. چینی‌ها اظهار داشتند که در این گزارش‌ها حتی نام این موشک به درستی عنوان نشده است.

چین گزارش اخیر روزنامه واشنگتن فری بیکن را رد کرد. براساس این گزارش، موشک جدیدی که گفته می‌شود آزمایش شده است، JL-3 یا "جالونگ 3" (Julong-3) نام دارد که به ادعای واشنگتن فری بیکن به معنی "موج غول پیکر" است. این موشک که گفته می‌شود بُرد آن 8700 مایل است، از یک زیردریایی هسته‌ای نوع 096 که می‌تواند تا 24 موشک را حمل کند، پرتاب می‌شود.

به ادعای این روزنامه، این آزمایش در 22 نوامبر انجام شده است. البته نشریه دیپلمات گزارش داد که آن آزمایش (ادعایی) در تاریخ 24 نوامبر انجام شده است. این نشریه بُرد آن موشک را بیش از 9 هزار کیلومتر اعلام کرد.

به هرحال روزنامه چینی شانگهای آبزرور این گزارش‌های نه چندان کامل را رد کرده و به عنوان مثال یادآور شده که نام این موشک به درستی ترجمه نشده و ترجمه صحیح "اژدهای بزرگ" است. روزنامه شانگهای آبزرور به همین دلیل اعتبار گزارش های آمریکا را زیر سوال برده است.

این روزنامه چینی همچنین اظهار داشته است که در گزارش واشنگتن فری بیکن آمده شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، در ماه ژوئن از یک پایگاه زیردریایی دیدار و تاکید کرده است که صنعت ساخت زیردریایی چین نیازمند توسعه گسترده است. در صورتیکه به گزارش شانگهای آبزرور رئیس جمهور چین هنگام بازدید از این پایگاه ظاهراً چنین مطالبی بیان نکرده است.

از همه بدتر این که هم گزارش فری بیکن و هم دیپلمات با گزارش وزارت دفاع آمریکا درباره چین که پیش از این منتشر شده، در تضاد است. در آن گزارش آمده است ساخت زیردریایی‌های نوع 096 که گفته می‌شود به موشک‌های بالستیک Type 096 مجهز خواهد شد، احتمالا اوایل دهه 2020 آغاز خواهد شد. اما در هر دو گزارش رسانه‌های آمریکایی آمده بود که این زیردریایی هم اکنون تولید شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 446620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟