این همایش، در چارچوب سومین کنفرانس امنیتی تهران تعریف می‌شود که قرار است دی ماه آینده برگزار شود، همایشی که به نوبه خود در زمانی برگزار می‌شود که با پایان جنگ سوریه، شکست داعش ISIS در عراق و آغاز گفت‌و‌گوهای یمنی-یمنی، منطقه شرایط جدیدی را به خود می‌بیند. از این رو بود که هم کمال خرازی، رئیس شورای روابط خارجی و هم حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری، رویکردهای ایران برای منطقه قوی تر، به جای قوی‌ترین در منطقه را تشریح کردند. آنان فقدان گفت‌و‌گو را نه یک پیامد منطقه‌ای، که ناشی از مداخله قدرت‌های جهانی در منطقه دانستند و تأکید کردند که کشورهای منطقه، جز گفت‌و‌گو و احترام به منافع یکدیگر، راه دیگری ندارند. آنان اشاره کردند که این گفت‌و‌گوها، از نوعی ضرورت تاریخی نیز برخوردار است که امروز ضرورت‌های ژئوپلیتیک، ژئواقتصادی و ژئو فرهنگی، آن را تقویت می‌کند. یا به عبارت خلاصه، منطقه‌ای که خود مولد تمدن‌های بزرگ تاریخ بوده است، امروز هم می‌تواند برپایه همین اشتراکات تمدنی، مسیر جدیدی را برای احترام و تأمین منافع بازیگران منطقه‌ای فراهم کند.

خرازی به کشورهای منطقه پیشنهاد داد

گفت‌و‌گوی درون تمدنی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تأکید کرد که باید بعد از موفقیت‌های نسبی نشان دهیم که قهرمانان میدان صلح هستیم. سید کمال خرازی با اشاره به تلاش برخی گروه ها و کشورها برای تجزیه عراق، سوریه لبنان و یمن تأکید کرد: «در حالی که همه مدعی بودند ظرف یک ماه اسد ساقط خواهد شد، اما به رغم این تلاش ها همچنان دولت بشار اسد حاکم است و دولت‌هایی که با آن مخالف بودند یکی یکی روابط خود را با دولت سوریه برقرار می‌کنند». خرازی دستیابی به هدف ایجاد صلح و آرامش در منطقه را نیازمند ایجاد یک سازوکار امنیت منطقه‌ای دانست و پیش شرط شکل‌گیری این سازوکار را داشتن برآورد دقیقی از اوضاع و موقعیت فعلی تحولات جاری دانست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر این‌که هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای توان هژمون شدن ندارند و نمی‌توانند رقیب خود را حذف کنند، گفت:«جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت مدعی هژمون نبوده و نخواسته بر منطقه مسلط شود».خرازی طرح بحث ایران هراسی را که می‌خواهد امپراتوری پارس را تشکیل دهد، جنگ روانی دانست که پایه و اساسی ندارد.

او با تأکید بر لزوم ارائه ایده جدید دستیابی به صلح و ثبات در منطقه گفت: «کشورهای منطقه می‌توانند به جای ائتلاف برای جنگ، گفت‌و‌گوی درون تمدنی را در دستور کار قرار دهند».

او با تأکید بر این‌که باید ایده نویی در منطقه ایجاد شود که همه دور آن جمع شوند و آرامش ایجاد شود، راه پیگیری این ایده را انجام گفت‌و‌گوهای درون تمدنی دانست چرا که کشورهای منطقه همگی بعد از ظهور اسلام سهم قابل توجهی در ظهور و گسترش این تمدن عظیم داشته‌اند.

خرازی یکی از واقعیات جاری منطقه را جاه طلبی برخی رهبران منطقه‌ای دانست که هرچند جاه طلبی آنها زمینه‌ای ندارد ولی آنها باز هم این تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنند.او اضافه کرد: «ما نتوانستیم از پیروزی‌هایی که در جبهه‌های نبرد داشته‌ایم در صحنه سیاسی به خوبی استفاده کنیم و در این زمینه نیاز به تحرک سیاسی و طرح‌های سیاسی جدی‌تر داریم».

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این‌که ما دستمان خالی نیست گفت: «آقای دوویلپن نخست‌وزیر سابق فرانسه در دیداری که با وی داشتم گفت شما تحرک کافی ندارید در حالی که دستتان پر است».

خرازی شرط ثبات‌سازی در منطقه را افزایش فعالیت های کشور و پیگیری طرح‌هایی برای تبلیغ آنها دانست تا به بهره‌برداری کشور در میدان نبرد بینجامد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: «همه اذعان دارند که جمهوری اسلامی با ثبات‌ترین کشور در این منطقه پر تلاطم است و این امنیت که به برکت حضور رزمندگان اسلام در اطراف ایران و نیروهای امنیتی در داخل کشور ایجاد شده سرمایه بسیار با ارزشی است. امروز هر کس وارد ایران می‌شود اذعان می‌کند که امنیتی که در ایران هست در بسیاری از کشورها نیست».

خرازی با بیان این‌که «حکومت ما برخاسته از اراده مردم است و حکومتی نیست که بر مردم تحمیل شده باشد و مردم ما با رأی و انتخابات جمهوری اسلامی را پذیرفتند و هر سال در یک انتخابات شرکت می‌کند»، تأکید کرد:«ما آماده‌ایم با همه حکومت‌ها اعم از این که برخاسته از اراده مردم باشند و یا طایفه‌ای و سنتی در جهت صلح و امنیت همکاری کنیم.»

مشاور رئیس جمهوری خطاب به امریکایی‌ها :

برادران عرب ما را تحقیر نکنید

مشاور رئیس جمهوری برجام را سرمایه‌ای ارزشمند برای صلح و امنیت منطقه‌ای دانست و گفت: «برجام توانست اتهام تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را از پیشانی ایران بردارد.» حسام‌الدین آشنا با بیان اینکه امروز به رغم خروج امریکا از برجام کسی از این کشور حمایت نمی‌کند و کسی دیگر نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست، تأکید کرد که هم حامیان و طرفداران برجام و هم مخالف و منتقد آن، اکنون برجام را سرمایه‌ای ارزشمند برای صلح و آرامش منطقه می‌دانند.آشنا فرآیند صلح‌سازی ایران را به برجام محدود ندانست و همکاری روسیه و ایران با حمایت ارتش سوریه راعاملی برای جلوگیری از فروپاشی و تجزیه این کشور دانست. مشاور رئیس جمهوری اشاره داشت که پاسخ مثبت به دعوت دولت سوریه برای حمایت از آن کشور در برابر توطئه‌های خارجی مبتنی بر یکی از اصول اساسی سیاست‌های منطقه ایران است. آشنا سیاست اعتدالی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را ایجاد تعادل میان دو اصل نه به دخالت خارجی و نه به سرکوب داخلی دانست که مانع از باز شدن راه مداخله‌جویی دشمنان کشور می‌شود. مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در این رابطه گفت: «ممکن است به اقتضای زمان یا مکان گاهی این تعادل را با برتری دادن یکی بر دیگری از دست داده باشیم، اما این عدم تعادل موقتی سیاست‌های اصولی ما را در بلندمدت تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد.»به گفته آشنا اتحاد ناگفته و نانوشته میان اسرائیل و تعدادی از کشورهای پیرامونی تهدیدی حیاتی برای امنیت منطقه است و جمهوری اسلامی به دنبال آن است که دریابد چگونه می‌تواند این معادله را وارونه کرده و بر دشمن‌شناسی انحرافی و تکفیری که می‌گوید ایران دشمن نزدیک است و اسرائیل دشمن دور غلبه کرد.مشاور رئیس جمهوری این اظهارات مقام‌های امریکایی را که اخیراً گفته‌اند اگر امریکا نبود ظرف یک هفته در عربستان سعودی به فارسی سخن می‌گفتند، این گونه پاسخ داد که:«دروغ می‌گویید، برادران عرب ما را تحقیر نکنید، آنان را از برادران مسلمان ایرانی خود نترسانید. ما ملت‌های منطقه زبان تفاهم با یکدیگر را به خوبی بلدیم.»او با تأکید بر اینکه دولت اعتدالی جمهوری اسلامی، خود را موظف به برون‌گرایی و تعامل با اقتصاد جهانی و اقتصاد منطقه می‌داند، عملیاتی شدن این تعامل فرهنگی و اقتصادی را نیازمند یک محیط عملیاتی آکنده از صلح منطقه‌ای دانست.

آشنا با بیان اینکه صلح طلبی ایران یک شعار معطوف به مصرف خارجی نیست، گفت: «این امر بازتاب روشن برنامه داخلی ما و به خاطر وجود انتخابات در کشور ماست.»آشنا به استراتژی منطقه قوی‌تر اشاره کرد و گفت:«این استراتژی درست در همین نقطه است که جواب می‌دهد. سخن ما در این چارچوب روشن است بیایید به جای رقابت‌های فرساینده بر سر قدرت اول منطقه شدن و حذف دیگران، به خود منطقه فکر کنیم. بیایید به بقای این جغرافیا و احیای این منطقه که روزگاری مهد تمدن‌های بزرگ بوده، فکر کنیم.»

مشاور رئیس جمهوری افزود: «فراخوان منطقه قوی‌تر در حقیقت چیزی جز این فراخوان قرآنی نیست که می‌فرماید در امر خیر مسابقه دهید و چه خیری بالاتر از صلح ثبات و امنیت و پیشرفت منطقه.»او توصیه کرد که «بیایید به جای مسابقه بر سر تخریب عرصه بازسازی سوریه و عراق و یمن را به میدان مسابقه منطقه تبدیل کنیم و هر یک از بازیگران منطقه‌ای سهم خود را برای التیام جنگ‌های خانگی به نمایش بگذارند.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مرتضی گل پور

کدخبر: 445588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟