در این میان یکی از هشتگ‌هایی که بتازگی با کمک همین روبات‌های توئیتری به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل شده، هشتگ #استخدام بنفش است که از جانب مخالفان داخلی دولت ترند شد. بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی نشان می‌دهد که در مجموع بیش از 45 هزار توئیت و ریتوئیت با این هشتگ منتشر شده است؛هشتگی که نه تنها هیچ یک از چهره‌های سیاسی مخالف دولت در آن مشارکت نکرده‌اند بلکه سلبریتی‌های توئیتری این جریان سیاسی نیز در آن اقدام به انتشار هیچ توئیتی نکرده‌اند. اما چرا با وجود عدم مشارکت سلبریتی‌های توئیتری مخالف دولت، هشتگ #استخدام بنفش به ترند اول توئیتر فارسی بدل شد؟

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که ترند شدن یک هشتگ در توئیتر بر اساس تعداد توئیت و ریتوئیت‌های حاوی آن هشتگ محاسبه می‌شود و هر توئیت به طور معمول به ازای هر 12 تا 15 لایک، یک ریتوئیت (بازنشر) دریافت می‌کند. اگر این نسبت عدد کوچکتری باشد، احتمال سازمان‌یافته بودن حمایت از آن هشتگ یا احتمال حمایت روبات‌ها از آن افزایش می‌یابد.

همچنین باید گفت بررسی‎های روبات‌های توئیتر فارسی نشان می‌دهد که این روبات‌ها عمدتاً متعلق به مخالفان داخلی یا خارجی دولت هستند؛روبات‌هایی که وظیفه ترویج هشتگ‌هایی را دارند که یا علیه دولت هستند یا علیه نظام جمهوری اسلامی. در همین راستا، بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی نشان می‌دهد که در میان 2 هزار توئیت پر لایک اول، به‌طور میانگین به ازای هر 1.11 لایک شاهد یک ریتوئیت(بازنشر) هستیم. به‌عبارت دیگر تقریباً به ازای هر لایک، شاهد یک ریتوئیت بوده‌ایم. اما آنچه در این میان عجیب‌تر است آنکه برای 1177 توئیت، تعداد ریتوئیت‌ها از لایک‌ها نیز بیشتر بوده است.

به عبارت دقیق‌تر، اکانت‌های توئیتری هستند که تنها یک توئیتر با هشتگ استخدام بنفش را بازنشر کرده‌اند بدون آنکه آن را لایک کرده باشند. واضح است که این اکانت‌ها، روبات توئیتری هستند چرا که کاربران واقعی توئیتر در صورت بازنشر یک توئیت، معمولاً آن را نیز لایک می‌کنند. این اکانت‌ها در میان 2هزار توئیت اول به تنهایی بیش از 10 هزار و 500 ریتوئیت با هشتگ استخدام بنفش تولید کرده‌اند.

آنچه مبهم است اینکه چرا مخالفان دولت، با اسم و اکانت واقعی خودشان حاضر نیستند تمام مواضعشان را بیان کنند و برای تخریب دولت، دست به دامن روبات‌های توئیتری می‌شوند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟