آخرین‌شان بیژن زنگنه، وزیر نفت است که همین هفته قبل وارد توئیتر شد. دولتی‌ها مدت‌هاست که خواهان رفع فیلتر و آزادی Freedom فعالیت شبکه‌های اجتماعی هستند. نمونه برجسته‌اش درخواست بر زمین مانده 6 وزیر برای رفع فیلتر توئیتر است. اما مسأله مهم اینجاست که این روزها فقط دولتی‌ها نیستند که به فکر فعال شدن در این شبکه‌ها افتاده‌اند. خیلی از اصولگرایان مخالف دولت و حتی چهره‌های موافق سیاست فیلترینگ هم یکی یکی رو به استفاده از فیلترشکن‌ها آورده‌اند. آخرین نمونه‌اش اسدالله بادامچیان است. این شاید مهم‌ترین وجه تمایز وضعیت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در کشور از سال 88 تاکنون باشد.

سال 92 وقتی دولت حسن روحانی تازه روی کار آمده بود، محمد جواد ظریف دست به یک سنت شکنی بزرگ زد؛ حضور تمام قد در فضای فیس بوک. فیس‌بوک در آن روزها به مدت چهار سال به‌عنوان یکی از عوامل «نفوذ» دشمن در کشور معرفی می‌شد و فعالیت در آن یک تابو بود؛ تابوی استفاده از سایت‌های غیرمجاز با توسل به فیلترشکن. 5 سال بعد از آن روزها و بیش از 9 سال پس از تشدید سیاست فیلترینگ در سال 88، صف حامیان این کار تقریباً بر نظر سابق خود هستند با همان استدلال سابق. به طور مثال همین دیروز آیت‌الله علم الهدی در نماز جمعه مشهد با بیان اینکه «رهبری فرمودند تلگرام Telegram فیلتر و تعطیل شود» و ضمن انتقاد به شل بودن فیلترینگ تلگرام گفت: «به دشمن اتوبان چهار بانده داده شده ولی برای مدافعین داخلی جاده خاکی می‌دهند». امام جمعه مشهد در حالی این مسائل را بیان کرده که اردیبهشت ماه امسال او خود از اولین مقامات بلندپایه و متنفذی بود که با شبکه‌های مجازی داخلی خداحافظی کرد و به تلگرام بازگشت. اتفاقی که همین یک ماه قبل هم برای خبرگزاری‌هایی چون فارس که از مدافعان سیاست فیلترینگ هستند، رخ داد. در توئیتر هم ماجرا همین‌طور است؛ کمتر کسی از مدافعان شناخته شده سیاست فیلترینگ هست که در توئیتر حساب کاربری نداشته باشد. اما باز هم ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. این چهره‌ها حتی همفکران دیگر خود را هم نه تنها برای حضور در این فضاها دعوت می‌کنند که حتی معتقدند عدم ورود آنها به فضایی چون توئیتر برای جریان سیاسی و فکری‌شان به معنای از دست دادن فرصت است. نمونه مشخص آن توصیه‌های دو هفته قبل بادامچیان به همفکران سیاسی‌اش است. او که خود در همان روزها به جمع کاربران توئیتر اضافه شده بود در یک گفت‌و‌گو با «ایسنا» گفت: «فضای مجازی یک فرصت برای همه ارزشگراهاست. آنها می‌توانند از طریق شبکه مجازی حرف خود را منتشر کنند و ابتذال غرب و دروغ سازی‌ها را آشکار نمایند. فضای مجازی، فرصت بسیار خوبی است برای پاسخگویی به شایعات، ابهامات و روشنگری در گسترش اطلاعات ملت.»

در چنین شرایطی روز سه‌شنبه 20 آذر جواد جاویدنیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در گفت‌و‌گویی مدعی شد که «بسیاری از علما و استادان دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام Instagram هستند» و وعده داد: «قوه قضائیه در این خصوص تذکرات لازم را داده است و بنا دارد محکم و استوار پیگیر اجرای قانون Law در همه زمینه‌ها باشد.» او هم مانند تمام مدافعان سیاست فیلترینگ در سال‌های گذشته از مسائلی چون «وجود میلیون‌ها پیام مجرمانه» در شبکه‌های مجازی به‌عنوان ضرورت فیلتر کردن این شبکه‌ها یاد کرده است.

با احتساب ورود زنگنه، از مجموع 25 عضو هیأت دولت، 15 نفر در توئیتر حساب شخصی دارند. در مجلس نیز چیزی حدود 100 نماینده عضو توئیتر هستند و مهمتر از آن اینکه بیش از 200 نفر از نمایندگان کانال تلگرامی شخصی دارند. این بدان معناست که از جمع 290 نماینده تنها حدود 30 درصد مجلس در پیام رسان فیلتر شده تلگرام دارای کانال شخصی نیستند. این دست آمارها ادامه تأکیدها بر پیگیری سیاست فیلترینگ را قدری با شبهه مواجه می‌کند. خصوصاً آنکه حامیان سیاسی لیدرهای این فیلترینگ خود مشغول تشویق همفکرانشان برای استفاده از فیلترشکن و حضور در شبکه‌های مجازی فیلترشده هستند. چه آنکه زمانی که آیت‌الله علم الهدی هم به تلگرام بازگشت در اولین توصیه خود اینگونه نوشت: «تلاش جبهه رسانه‌ای غیرارزشی به راندن رسانه‌های ارزشی به بهانه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی از تلگرام، نباید منجر به ترک این بستر شود.» این دست اتفاقات و حضور پر تعداد چهره‌های رسمی و سیاسیون اصولگرا و منتقد دولت، یکی پس از دیگری در شبکه‌های مجازی فیلتر شده و حتی توصیه آنها به دیگران برای ورود به این فضاها روشن‌ترین نشانه از شکست سیاست فیلترینگ است؛ سیاستی که 6 وزیر دولت و 2 نماینده مجلس عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بیش از 6 ماه پیش با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار پایان دادن به آن در خصوص توئیتر شده‌اند و همچنان درخواست آنها بی‌پاسخ مانده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟