در دو ماه گذشته یعنی آبان و آذر تعداد 12 سؤال از او در بهارستان اعلام وصول شده است. مضاف بر اینکه طرح استیضاح او هم در هفته‌های گذشته در جریان بود که البته با انصراف تعدادی از امضا‌کنندگان ظاهراً منتفی شده است. روز گذشته در جلسه علنی مجلس 11 سؤال ملی نمایندگان از وزیران اعلام وصول شد که سهم وزیر خارجه 5 سؤال بود.

در جلسه 14 آبان ماه هم 7 سؤال از ظریف اعلام وصول شد. این حکایت از تلاش‌های مخالفان و منتقدان برای زمینگیر کردن وزیر خارجه دارد. البته در 14 سؤالی که پیش از این ظریف از ابتدای ورود به دولت یازدهم برای پاسخ به آنها به صحن علنی رفته است، توانسته اکثریت مجلس را قانع کند و لذا تاکنون تلاش‌ها علیه وزیر خارجه منجر به دریافت کارت زرد نشده است. در حقیقت اگر چه رئیس دستگاه دیپلماسی همواره مورد تند‌ترین انتقاد مخالفان در بهارستان بوده، اما اعتماد اکثریت مجلسی‌ها به او همچنان پا برجاست.

در جریان طرح استیضاح وزیر خارجه بسیاری از نمایندگان مجلس ضمن دفاع از عملکرد او بر این نکته هم تأکید داشتند که در شرایط فعلی که کشور درگیر اعمال فشارهای خارجی با رهبری امریکا، اسرائیل و عربستان است و مذاکرات با اروپایی‌ها در جریان است، تضعیف وزیر امور خارجه به مصلحت نیست. چنانکه آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید هم، 7 آذر ماه درباره استیضاح وزیر امور خارجه گفت:«در شرایطی که ما باید در برابر دشمن خارجی قوی و متعهد باشیم، برادران و خواهرانی در مجلس شورای اسلامی به‌دنبال استیضاح وزیران هستند که این کار به صلاح نیست.

در این شرایط اگر بخواهیم وزیری را تغییر دهیم آن هم وزیرانی که در مقابل دشمنان ایستاده‌اند، کار درستی نیست و نباید در این موقعیت دولت ضعیف شود.» با این حال اگرچه طرح استیضاح راه به جایی نبرد و به گفته بسیاری از مجلسی‌ها در صورتی که آن طرح هم به صحن می‌رسید ظریف رأی اعتمادی قوی تری می‌گرفت، اما منتقدان و مخالفان دست بردار نیستند و حالا با طرح 12 سؤال در طول دو ماه نشان دادند که عزمشان برای مقابله با رئیس دستگاه دیپلماسی جزم است اگرچه می‌دانند این عزم در بهارستان همراهان جدی ندارد.

14 آبان ماه که 7 سؤال از وزیر خارجه اعلام وصول شد، محمد جواد ظریف برای پاسخ به سه سؤال نمایندگان به مجلس رفته بود که در هر سه مورد با توضیحات خود نمایندگان را قانع کرد. با این حال در جلسه دیروز مجلس هم جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، مجتبی ذوالنور نماینده قم، ، سید محمد جواد ابطحی نماینده خمین شهر و علی کُرد نماینده زابل و میرجاوه از وزیر خارجه طرح سؤال کردند. نمایندگانی از فراکسیون ولایی یا همان اصولگرایان که البته 4 نفر اول در مخالفت با دولت و شخص وزیر خارجه سابقه طویلی دارند. نام حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، جمشید جعفرپور نماینده لارستان، جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان، آران و بیدگل، محمد علی‌پور مختار نماینده بهار و کبودرآهنگ و علیرضا سلیمی نماینده محلات از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت هم زیر سؤالات از ظریف در جلسه 14 آبان مجلس دیده می‌شود.

سؤال قاضی‌پور از 3 وزیر در یک روز

در جلسه دیروز علاوه بر 5 سؤال از وزیر خارجه، 6 سؤال دیگر هم از سایر وزیران اعلام وصول شد. حمیده زرآبادی نماینده قزوین از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد پاسخگو نبودن این وزارتخانه در خصوص نارضایتی مردم از فیلترینگ تلگرام Telegram طرح سؤال کرده و حسین مقصودی نماینده سبزوار از وزیر آموزش و پرورش درباره اخذ هزینه از دانش‌آموزان با وجود تأکید قانون Law اساسی بر تحصیل رایگان سؤال پرسیده است. سؤال نادر قاضی‌پور از وزیر آموزش و پرورش درباره استفاده از کانکس برای تحصیل دانش‌آموزان و سؤال مشترک قاضی‌پور و علیرضا محجوب از وزیر بهداشت در مورد واردات لنز عدسی چشم باوجود تولید باکیفیت در داخل از دیگر سؤالاتی بود که دیروز اعلام وصول شد .سؤال مشترک دیگر قاضی‌پور و محجوب از وزیر بهداشت در مورد اجرای ناقص طرح تحول سلامت هم اعلام وصول شد .سؤال محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد علت اجرانشدن دولت الکترونیک، سؤال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر از وزیر دادگستری در مورد ثبت نشدن پروانه وکالت در پایگاه اطلاع‌رسانی توسط کانون وکلا دیگر سؤالاتی بود که دیروز اعلام وصول شد. حسن کامران نماینده اصفهان هم از وزیر آموزش و پرورش درمورد اقدامات این وزارتخانه برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت طرح سؤال کرده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟