زیباکلام با بیان اینکه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، خواستِ مردم، خواست‌های دموکراتیک همچون آزادی Freedom مطبوعات، نبود زندانی Prisoner سیاسی و... بود، گفت: معتقدم دلیل اینکه در سال‌های پس از انقلاب گفتمان آزادیخواهی به حاشیه رفت و جای آن را امریکاستیزی گرفت، به دلیل رقابت فشرده بین جریان‌های چپ و جریانات اسلام‌گرا بود.

زیباکلام با طرح این پرسش که «چه شد که حرکت اشغال سفارت امریکا تداوم پیدا کرد»، اظهار کرد: معتقدم امریکاستیزی مواهب بسیاری برای حکومت داشته و بزرگترین فایده آن نیز این بوده که طی این سال‌ها تمام مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... کشور به نوعی کمرنگ شده و فقط استکبارستیزی برجسته شده است. وی درخصوص مذاکره با امریکا نیز گفت: معتقدم ظرف ۴۰ سال گذشته ضدیت با امریکا هیچ دستاوردی برای منافع ملی ما نداشته و در مقابل اصرار بر دشمنی با امریکا به منافع ملی ما آسیب زده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک جریان تندرو در کشور نمی‌خواهد امریکاستیزی را رها کند و به نوعی به هویت این جریان تبدیل شده است، افزود: این تفکر در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز از هیچ کارشکنی علیه مذاکرات امتناع نکرد و امروز نیز با FATF مخالفت می‌کند.

قدیری ابیانه: مضرات رابطه با امریکا بیشتر از منافعش است

قدیری ابیانه نیز در این مناظره درباره چرایی تقابل با امریکا گفت: ابتدای انقلاب نگاه دولت بازرگان این بود که می‌توانیم با امریکا رابطه داشته باشیم و در نتیجه سفارت امریکا در ایران را تعطیل نکردیم، اما پس از اشغال سفارت اسنادی به دست آمد که به وضوح نشان می‌داد امریکا دنبال توطئه، ترور Assassination و ضربه به انقلاب ما بوده است. شاید اگر امریکا از دشمنی با ما دست برمی‌داشت، رابطه ما با امریکا قطع نمی‌شد اما اینچنین نشد.

وی با بیان اینکه امریکا به دنبال کمک کردن به هیچ کشوری نیست و منافع خود را دنبال می‌کند، اظهار کرد: اگر رابطه با امریکا می‌توانست برای کشوری رونق بیاورد، برای مصر می‌آورد. قدیری ابیانه گفت: رابطه با امریکا هم منافعی دارد، اما مضراتش بیشتر است. البته شاید زمانی به این نتیجه برسیم که منافع این رابطه بیشتر است و آن زمان با این کشور ارتباط برقرار کنیم. این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مشکلات به امریکا برمی‌گردد و مابقی ریشه داخلی دارد. باید بدانیم برای رفع مشکلات به کار و تلاش بیشتر نیاز داریم که متأسفانه جزو ملت‌های کم‌کار هستیم و بخشی از دلیل عقب‌ماندگی کشور هم همین است. وی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی موجود نتیجه عملکرد مردم است و تا زمانی که فرهنگ کار در جامعه بالا نرود، این مشکلات را خواهیم داشت. قدیری ابیانه در پاسخ به این اظهار نظر که دشمنی با امریکا دستاوردی برای ما نداشته است نیز گفت: همین که کشور ما تجزیه نشده و استقلال Esteghlal داریم، از جمله این دستاوردهاست. ما امریکا را کدخدا نمی‌دانیم و با علم به واقعیت، امریکا را دشمن خود می‌پنداریم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

ایسنا

کدخبر: 444730 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟