کُردها بین عملیات نظامی ترکیه و پشت کردن آمریکا

به گزارش رکنا، بهانه اردوغان برای آغاز این عملیات "رهاندن بخش شرق رود فرات از نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است. اظهارات اردوغان نشان می دهد که تلاش های جدیدی برای به آشوب کشاندن منطقه و درگیر کردن جامعه جهانی به مشکلات نظامی و سیاسی جدیدی در کار است و این در حالیست که نظام سوریه توانسته است در مقابله با تروریست Terrorist ها در استان ادلب دست برتر را داشته باشد و آنها را به عقب براند.

خبرهای رسیده از بخش های شمالی و شمال شرقی سوریه نشان می دهد که نیروهای ارتش ترکیه استحکامات و خاکریزی های خود را در غرب و شرق شهر رأس العین در حومۀ استان حسکه برچیده است و چندی پیش نیز بخش هایی از دیوار مرزی بین این دو کشور را در نزدیکی همین شهر مرزی برداشته بود.

همزمان با این اقدامات؛ ارتش ترکیه، نیروها و تجهیزات نظامی فراوانی را به شهر "جیلان پینار" که هم‌مرز با شهر رأس العین است، اعزام کرد که این امر بیانگر آمادگی ارتش ترکیه برای اجرای عملیات نظامی خود است.

علت آغاز احتمالی این عملیات را نباید به دور از اتفاقات سیاسی منطقه و توافقات تُرک ها و آمریکایی ها دانست. آمریکایی ها چندی پیش با همتایان تُرک خود نشست ها و مذاکراتی را برگزار کردند و کسی که اطلاعاتی از موضوعات مطرح شده در این مذاکرات داشته باشد، گمان می کند که ترکیه و آمریکا اختلاف نظراتی دارند ولی اختلاف نظری در کار نیست و آمریکا براساس اهداف و منافع خود عمل می کند و پیش می رود.

بحران سیاسی که هم‌اکنون در سوریه دامن‌گیر ترکیه و آمریکا شده است، به بن بست رسیده است و به همین دلیل آنکارا و واشنگتن درپی یافتن چاره ای برای برون رفت از این بحران هستند. ترکیه که قبلاً به تقابل سیاسی با روسیه وادار شده بود و از اجرای الزامات خود در توافقنامه سوچی درباره ادلب و مناطق آتش بس امتناع کرده بود، هم اکنون با همکاری آمریکا درپی فرصتی مناسب برای کسب دستاوردهایی در سوریه است تا از این دستاوردها به عنوان برگ برنده در مذاکرات آتی حل بحران سوریه استفاده کند و این در حالیست که ترکیه مناطق وسیعی را در خاک سوریه اشغال کرده است و می خواهد درگیری های حاشیه ای به راه بیندازد تا اذهان و افکار عمومی را از مساله حضور اشغالگرانۀ خود در سوریه منحرف کند و جنایاتی را که آمریکا مرتکب می شود، از یادها ببرد و جامعه جهانی را از پرداختن به مساله ادلب باز دارد.

همانگونه که آمریکا در قبال تجاوزات ترکیه سکوت کرده است، کُردهای مسلح نیز در قبال تجاوزات آمریکا سکوت کرده اند در حالی که به کُردها بارها هشدار داده شده است که نباید خود را قربانی زد و بندهای سیاسی بکنند و نباید امید و اعتمادی به آمریکا داشته باشند زیرا آمریکایی ها در اولین دو راهی متحد خود را تنها می گذارند و درپی منافع و اهداف خود می روند.

ترکیه برای توجیه عملیات نظامی خود "مقابله با خطر کُردها" را بهانه کرده است ولی باید گفت که بحرانِ دامنگیرِ آمریکا و ترکیه، اختلافات ترکیه و روسیه و مشکلات داخلی ترکیه تنها دلیل برای این عملیات است و همین امور باعث می شود که طرف های ترکیه ای و آمریکایی گه‌گاه دست به تجاوز Rape و جنایتی در مناطق مختلف سوریه بزنند.

روزهای آینده نشان خواهد داد که بادی در دریای سوریه طبق میل ناخدایان کشتی های ترکیه و ناتو نخواهد وزید و تُرک ها و آمریکایی ها در شمال شرق سوریه بیهوده تلاش می کنند و دستاوردی به دست نخواهند آورد تا از آن در مذاکرات آتی سوریه بهره برداری کنند.

نظام سوریه هم اعلام کرده است که ارتش های ترکیه، آمریکا و فرانسه نیروهای اشغالگر هستند که باید خاک سوریه را ترک کنند چه بخواهند چه نخواهند و اگر با پای خودشان از خاک سوریه بیرون نروند، دولت دمشق جزئیات پروندۀ جرایم و جنایات آنها را به عنوان اشغالگران منتشر خواهد کرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟