هشدار کانادا درباره خبر بازداشت مدیر «هوآوی» به آمریکا !

به گزارش رکنا، «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا چهارشنبه‌شب در نشستی خبری درباره بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت بزرگ «هوآوی» چین در کانادا، به درخواست آمریکا، و بازداشت دیپلمات سابق کانادایی در چین اظهارنظر کرد.

وزیر خارجه کانادا با اشاره به بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» و دختر بنیانگذار این شرکت چینی در کانادا به درخواست آمریکا و اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» تاکید کرد که کشورش با سیاسی کردن این موضوع توسط واشنگتن برای استفاده در مذاکرات تجاری با پکن مخالف است.

پانزدهم آذر رسانه‌ها از بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد شرکت «هوآوی» به اتهام نقض تحریم‌های ایران در کانادا و احتمال استرداد او به واشنگتن خبر دادند؛ موضوعی که هشدارهای مقام‌های چین را به دنبال داشت.

وزیر خارجه کانادا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری درباره بازداشت این تبعه چینی و اظهارات اخیر مقام‌های این کشور از قبیل رئیس‌جمهور به واشنگتن هشدار داد که از این موضوع در مذاکرات مدنظر تجاری خود با چین به عنوان «کارت بازی» استفاده نکند.

«کریستیا فریلند» با اشاره به مواضع آمریکا گفت: «شرکای ما (در موافقت نامه) استرداد (متهمان) نباید به دنبال سیاسی کردن فرایند استرداد یا استفاده از آن برای اهدافی به غیر از پیگیری عدالت باشند».

وزیر خارجه کانادا در حالی این اظهارات را مطرح کرده که پیشتر رئیس‌جمهور آمریکا از احتمال استفاده از موضوع بازداشت مدیر «هوآوی» در مذاکرات تجاری واشنگتن با پکن خبر داده بود .

فریلند تاکید کرد که کانادا تاکنون در موضوع بازداشت این تبعه چینی، مفاد معاهده دوجانبه خود با آمریکا در زمینه استرداد متهمان عمل کرده است.

وزیر خارجه کانادا در این نشست، درباره بازداشت یک دیپلمات سابق این کشور در چین گفت: «کانادا بشدت درباره بازداشت آقای کُوریک نگران است و کانادا این موضوع را مستقیما با مقام‌های چینی مطرح کرده است».

سه شنبه ۲۰ آذر در بحبوحه تنش‌ها درباره بازداشت مدیر ارشد شرکت «هوآوی» در کانادا، مقام‎‌‌های چینی «مایکل کاوریگ» دیپلمات سابق کانادایی و تحلیلگر کنونی «گروه بین‌المللی بحران» را در چین دستگیر کردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟