«محمد عبدالسلام»: بخش‌هایی از یمن در اشغال انگلیس، عربستان و امارات است

به گزارش رکنا، «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت ملی یمن در مذاکرات صلح که در «استکهلم» در حال برگزاری است، با اشاره به استمرار مناقشات بر روی برگه برای حل و فصل سیاسی بحران یمن تاکید کرد که این هیأت تا به این لحظه به این یقین نرسیده که از صلح در کشورش حمایتی حقیقی می‌شود.

وی سه شنبه شب (11 دسامبر)، در گفت‌وگو با شبکه «المسیرة»، اظهار داشت: هیأت ملی مذاکره‌کننده با تمام برگه‌هایش برای تحقق امری ملموسی به منظور حل و فصل رنج ملت یمن، حاضر بود.

عبدالسلام درباره پرونده اسرا گفت که کمیته اسرا از همان آغاز مذاکرات در آمادگی کامل بود؛ اما پرونده‌های هیأت طرف مقابل دارای نقص‌های زیادی بود. توافق‌نامه تبادل اسرا، تمامی اسرا حتی اسرای موجود در زندانهای سعودی و اماراتی را شامل می شود و اصل توافق مذکور، بر این اساس بود که همه اسرای یک طرف در مقابل همه اسرای طرف مقابل آزاد شوند. ما اسامی اسرای در بند طرف مقابل را با تمام جزئیات و اینکه هر کدام در چه زندانی Prisoner است، در دست داریم.

وی درباره پیشنهادات سازمان ملل درباره اوضاع در استان «الحدیده» گفت: طرف مقابل به الحدیده تجاوز Rape کرده است. لذا بایدبه ویژگی‌های انسانی این استان کاملا آگاه باشد و هیأت ملی کلیه توجیه‌های آنها را رد کرده است.

رئیس هیأت مذاکره کننده یمنی درباره حضور نیروهای خارجی در یمن نیز هشدار داد و گفت: حضور نیروهای خارجی در یمن مخالف قانون Law اساسی یمن و قطعنامه‌های شورای امنیت است. تا زمانی که ما به دنبال ایجاد راهکاری سیاسی در کشور هستیم، حضور نیروهای خارجی در یمن هیچ توجیهی ندارد. مناطق اشغال‌شده یمن تحت سیطره و کنترل بریتانیا، عربستان سعودی است نه دولتی که آن را دولت قانونی یمن می‌نامند.

وی افزود: هیچ طرفی نمی‌تواند خواستار حضور نیروهای خارجی در یمن باشند.

عبدالسلام درباره پرونده اقتصادی نیز اظهار داشت: درباره این پرونده نیز با توجه به اقدامات فنی بزرگی که هیأت ملی ارائه کرده، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است. پیش‌نویس پیشنهادهای مورد توافق در سطح اقتصادی بررسی شده است و تنها نیازمند برخی اصلاحات است.پیشنهادهای ارائه شده نیز ثابت نیستند و قابل تغییرند. اما به هر حال، پیشرفتی خوب درباره آتش‌بس در برخی مناطق حاصل شده است.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن از 6 دسامبر جاری با حضور طرف های یمنی به همراه «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در استکهلم سوئد آغاز شد و هنوز ادامه دارد.ابتدا قرار بود این مذاکرات، ششم سپتامبر در ژنو سوئیس برگزار شود، اما با مانع‌تراشی‌های ائتلاف سعودی این امر محقق نشد.

ائتلاف سعودی از مارس 2015 به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور را آغاز کرد اما تا به امروز به هیچ یک از اهداف اعلامی دست نیافته است و صرفا موجب تخریب زیرساختها و تاسیسات حیاتی این کشور فقط و کشته و زخمی شدن هزاران شهروند یمنی شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟