کمیسیون اروپایی هرگونه مذاکرات مجدد درباره برگزیت را رد کرد

به گزارش رکنا، به نقل از هفته‌نامه اشپیگل، "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هر گونه مذاکرات مجدد درباره برگزیت را رد کرد.

به این ترتیب هیچ امیدی برای ترزا می، نخست وزیر انگلیس از طرف بروکسل وجود ندارد. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیگر نمی‌خواهد درباره برگزیت مذاکره کند.

یونکر در سخنانی در پارلمان اروپا تأکید کرد که هر کسی باید بداند که توافق برگزیت انجام‌گرفته بین بروکسل و لندن دیگر باز نخواهد شد.

آلمان و فرانسه هم هر گونه مذاکرات مجدد درباره خروج را رد کردند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس رأی‌گیری پارلمان درباره برگزیت را که قرار بود امروز انجام گیرد به‌تعویق انداخت. رد این رأی‌گیری از طرف نخست وزیر انگلیس قابل پیش‌بینی بود چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها پارلمان انگلیس به‌احتمال زیاد به این توافق رأی منفی داده و این مسئله عواقب بدی برای "می" به‌همراه خواهد داشت.

ترزا می امروز و قبل از برگزاری نشست اتحادیه اروپا مذاکراتی را با برخی سران اروپایی انجام می‌دهد. وی صبح امروز با نخست وزیر ایرلند دیدار و گفتگو کرد و همچنین مذاکراتی با صدراعظم آلمان در برلین و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و رئیس شورای اروپایی در بروکسل را در برنامه دارد تا شاید بتواند راه‌حلی برای خروج از این بحران بیابد.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان هم در این باره اظهار داشت: مطمئناً هیچ وعده‌ای در این باره وجود نخواهد داشت که ما دوباره در بشکه را باز کرده و مذاکرات مجدد در این باره انجام دهیم.

وی از یک شرایط واقعاً ناراحت‌کننده سخن گفته ابراز عقیده کرد که مرکل می‌تواند موافقت ترزا می را جلب کند. به‌گفته وی در پایان، تصمیم‌گیری در این باره باید در لندن گرفته شود.

وزیر امور اروپایی فرانسه هم توافق خروج انجام‌گرفته را تنها راه‌حل ممکن دانسته و خواستار آمادگی روزافزون اتحادیه اروپا برای سناریوی خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا شد.

نخست وزیر انگلیس شب گذشته در سخنانی در مجلس عوام این کشور تعویق رأی‌گیری در مجلس عوام انگلیس درباره توافق برگزیت را که قرار بود امروز (سه شنبه) انجام گیرد اعلام کرد.

وی اعتراف کرد که در صورت انجام رأی‌گیری درباره برگزیت، اکثریت مجلس عوام در مخالفت با آن رأی خواهند داد.

دادگاه عالی اروپا روز دوشنبه با صدور حکمی اعلام کرد که دولت انگلیس می‌تواند به‌صورت یکجانبه در تصمیم خود برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) تجدید نظر و این تصمیم را لغو کند. این حکم در شرایطی صادر شده است که پارلمان انگلیس قصد داشت امروز سه‌شنبه درباره توافق برگزیت رأی‌گیری کند که با اظهارات ترزا می این نشست به‌تعویق افتاده است.

رأی دادگاه اروپا سبب افزایش امیدواری حامیان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا برای برگزاری همه‌پرسی دوم درباره برگزیت شده است.

ترزا می هشدار داده است که اگر نمایندگان پارلمان توافق برگزیت را رد کنند، بریتانیا با خطر خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق روبه‌رو خواهد شد یا این اقدام می‌تواند منجر به عدم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شود.

توافق برگزیت برای تصویب نهایی نیاز به 320 رأی مثبت از 650 نماینده پارلمان خواهد داشت. هنوز سرنوشت نهایی توافق برگزیت و دولت ترزا می به‌درستی مشخص نیست. سناریوهایی که ممکن است طی روزهای آینده رخ دهد شامل این موارد است: توافق برگزیت در نهایت موفق به کسب حمایت پارلمان خواهد شد، ترزا می شغل خود را از دست خواهد داد، بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد یا حتی یک همه‌پرسی دیگری درباره برگزیت برگزار شود.

مذاکره‌کنندگان برگزیت در اروپا و انگلیس بالاخره چندی پیش به توافقی در این باره دست یافتند، اما هیجانات و نگرانی‌ها درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. مسئله کناره‌گیری وزرای کابینه انگلیس و احتمال رأی عدم اعتماد به "ترزا می"، نخست وزیر این کشور اقتصاد اروپا را ناامن کرده است.

"ترزا می" نخست وزیر انگلیس در تلاش است تا پیش‌نویس توافق برگزیت با رهبران اروپایی را به‌تصویب پارلمان برساند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟