علی مطهری: برای کسانی که جلوی آزادی بیان را می‌گیرند گاهی«کف گرگی» لازم است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که ورود مجلس خبرگان به موضوع حصر تنها راه قانونی فعلی برای رفع آن است.

علی مطهری در مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در پاسخ به پرسشی در مورد موضوع حصر با اشاره به اقداماتی که در این زمینه از طریق صحبت با رهبری و روسای قوا انجام داده است، یادآور شد که در این دیدارها خاطرنشان کرده است که ادامه حصر خانگی کروبی و موسوی به صلاح کشور نیست.

وی معتقد است: فعلا راهی برای رفع حصر نیست و تنها راه قانونی این است که مجلس خبرگان وارد موضوع شود و با رهبری صحبت کند یا از ایشان سوال کند و بحث کنند تا موضوع حل شود. به نظرم راه دیگری ندارد.

علی مطهری در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به پرسشی در مورد قیمت بنزین گفت: در مورد قیمت بنزین در دانشگاه اصفهان از من سوال کردند. من عرض کردم باید برای مبارزه با قاچاق Contraband بنزین فکری کرد که یک راه فعال کردن کارت سوخت بود که می‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد ولی کار اصلی افزایش قیمت به شکل دو نرخی یا سه نرخی است.

به این صورت که تا ۸۰ لیتر مصرف در ماه با همین قیمت ۱۰۰۰ تومان پیش بینی شود و مازاد بر آن با نرخ بالاتری تعیین شود. به هر حال این موضوع باید حل شود؛ زیرا اختلاف قیمت بنزین در ایران با سایر کشورهای همسایه بسیار زیاد است و به راحتی بنزین قاچاق می‌شود. بنابراین این به صلاح کشور نیست و من گفتم که حدس می‌زنم مردم با دو نرخی شدن بنزین موافق باشند.

مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی درباره اینکه افزایش قیمت بنزین چه تاثیری بر وضعیت مسافرکش‌ها خواهد داشت، گفت: البته قاعدتا ما نباید مسافرکش داشته باشیم و باید مثل خیلی از کشورهای دیگر فقط تاکسی داشته باشیم اما فعلا به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی این امر وجود دارد و می‌توان آن را ساماندهی کرد. در مورد افزایش قیمت بنزین هم می‌شود برخی افراد را استثناء کرد.

نایب رئیس مجلس اضافه کرد: به هر حال هر وقت ما بخواهیم نرخ عادلانه را برای بنزین تعیین کنیم مشکلاتی ایجاد می‌شود و باید این کار انجام شود. نمی‌شود قیمت بنزین تا ابد ۱۰۰۰ تومان باشد و ما صرفا حرف عوامانه بزنیم.

این مسئله مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند. البته افزایش حقوق کارمندان و سایر اقشار هم باید با افزایش قیمت بنزین پیش بینی شود. طبیعتا این موضوع در بودجه سال آینده مد نظر قرار می‌گیرد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: گاهی ما باید آنچه به مصلحت مردم است را انجام دهیم اگرچه مخالفت‌هایی با آن وجود داشته باشد. مثل موضوع یارانه‌ها که چند سال است دولت، مجلس و کارشناسان می‌گویند یک کار غیر تخصصی بوده و از اول نباید زیر بار آن می‌رفتیم اما نه دولت زیر بار رفته و نه مجلس. مخصوصا اگر نزدیک انتخابات باشد توپ را در زمین هم می‌اندازند. به هر حال در جاهایی باید علی رغم مخالفت وارد میدان شد و عمل کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برجام گفت: بعد از برجام بخشی از حکومت تلاش کرد که برجام اجرایی نشود و به خارجی‌ها علامت می‌داد که وارد کشور نشوند.

آنچه من درباره موشک گفتم این است که تردیدی نیست ما باید موشک داشته باشیم؛ زیرا آنها به ما هواپیماهای پیشرفته نظامی نمی‌دهند پس باید صنعت موشکی را توسعه بدهیم اما باید این را در جای خود استفاده کنیم؛ نه اینکه در روز امضای برجام موشک هوا کنیم.

باید در این زمینه با تدبیر عمل کنیم و از کار احساسی و هیجانی بپرهیزیم. اگر ما در اجرای برجام متحد بودیم ترامپ Trump هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود.

نایب رئیس مجلس درباره تصویب برجام در مجلس هم گفت: برجام در مجلس ۲۰ دقیقه‌ای تصویب نشد بلکه ظرف سه ماه ساعت‌ها بحث کارشناسی درباره آن صورت گرفت و در مورد توافق‌ها مجلس فقط باید آری یا نه بگوید.

آنچه در ۲۰ دقیقه اتفاق افتاد فقط آری یا نه گفتن بود که پشتوانه قبلی تخصصی و جلسات غیرعلنی و کارشناسی داشت که ۲۰ دقیقه هم برایش زیاد بود و می‌توانست در ۱۰ دقیقه تعیین تکلیف شود.

وی همچنین گفت: به نظر من مذاکره کنندگان در برجام خوب عمل کردند. به هر حال توافق همین است. باید امتیازی داد و امتیازی گرفت. طرف مقابل هم بی عقل نیست که فقط امتیاز بدهد.

تردیدی نیست که برجام به نفع ما بوده و باعث انزوای آمریکایی‌ها در دنیا شد اما جنگ قدرتی در داخل صورت گرفت که نتوانستیم از مواهب برجام استفاده کنیم.

مطهری در پاسخ به سوالی درباره واکنشش به اظهارات سردار سرلشگر جعفری ابراز عقیده کرد: آن‌چه من گفتم این بود که سیاست خارجی را باید مقامات عالی مشخص کنند نه فرمانده سپاه. معنی ندارد که یک مقام نظامی درباره سیاست خارجی اظهار نظر کند.

مطهری درباره حجاب نیز گفت: من معتقد به نظارت فرهنگی هستم و این را از وظایف مهم دولت و از مراتب امر به معروف و نهی از منکر می‌دانم. معنی ندارد بگوییم هر کس هر جوری می‌خواهد بیرون بیاید.

ما نباید در این مسائل کوتاه بیاییم. به نظر من در مجموع وضعیت پوشش در ایران در مقایسه با دنیا هم خوب است و این نظارت باید ادامه داشته باشد.

مطهری ادامه داد: من با بی بند و باری مخالفم، اما درباره دانشگاه دخترانه و پسرانه نگفتم همه دانشگاه‌ها باید اینطور بشوند، بلکه گفتم باید دانشگاه تک جنسیتی هم داشته باشیم.

ممکن است برخی خانواده‌ها دوست داشته باشند فرزندشان را به دانشکده‌های تک جنسیتی بفرستند. در آمریکا هم چنین دانشگاه‌هایی وجود دارد و اتفاقا اقبال خوبی نسبت به آنها می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره گشت ارشاد هم گفت: من خیلی وقت است چنین چیزی نمی‌بینم. خیلی‌ها آزادند، همین امروز در مسیر دانشگاه که می‌آمدم دخترها و پسرها در پارک نشسته بودند و دخترها روسری هم به سر نداشتند. مدتی است این کارها را کنار گذاشته‌اند و خبری نیست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره موضوع شفافیت آراء گفت: این موضوع به طور کلی قابل قبول است. من برای خودم مشکلی ندارم اما برای بسیاری از نمایندگان احساس نگرانی می‌کنم.

ممکن است نماینده‌ای رای بدهد و بعد که به شهرستانش می‌رود او را اذیت کنند و علیه‌اش شعار بدهند. تا زمانی که چنین مسائلی وجود دارد با شفافیت آراء برای همه موافق نیستم.

مطهری درباره لایحه CFT نیز گفت: CFT به مصلحت کشور است. برخی از این لوایح در دوره آقای احمدی نژاد به مجلس آمد. ما نباید بی جهت به اسم انقلابی گری برای مردم مشکل ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: من نماینده دوتابعیتی سراغ ندارم. نمایندگان حقوق نجومی ندارند. حقوق آنها پنج و نیم میلیون تومان است که البته بخشی هزینه دفاتر هم می‌گیرند. در مورد اینکه می‌گویند فرزندان برخی مقامات در خارج از کشور هستند ممکن است.

این عضو فراکسیون امید مجلس درباره سوال یکی از دانشجویان که مجلس فعلی را مجلس فرمایشی می‌خواند گفت: کجای این مجلس فرمایشی است؟ هر چه مطابق میل شما نباشد می‌گویید فرمایشی؟ مگر ما می‌توانیم دور کشور یک دیوار بکشیم؟ از تمام کنوانسیون‌ها و سازمان ملل بیرون بیاییم؟ آیا این انقلابی رفتار کردن است؟ از اول انقلاب هم چنین قصدی وجود نداشته، حتی در مورد آمریکا هم این کشور خودش رابطه‌اش را با ما قطع کرد.

البته این اتفاق بعد از تسخیر سفارت آمریکا و گروگان گیری Kidnapping رخ داد. متاسفانه کسانی که در جریان حمله به سفارتخانه‌ها در سال‌های اخیر برای کشور هزینه ایجاد کردند به جای اینکه عذرخواهی کنند هنوز طلبکارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره به کار بردن ناسزا در مجلس گفت: در مجلس هشتم یک طرح دو فوریتی مطرح شد. آقایان حسینیان، کوچک‌زاده و رسایی آن را مطرح کردند و گفتند این کار را انجام می‌دهیم تا اختلافات میان اصولگرایان از بین برود.

من به عنوان مخالف حرف زدم و گفتم که مشکل اصولگرایان خود این آقایان هستند و نیاز به چنین قانونی نیست. به سمت من جاسوزنی پرتاب شد و آقای کوچک زاده بالای سر من آمد؛ من در حالیکه از بلندگو فاصله گرفته بودم به او گفتم بنشین! ...! ...! این حرف در مجلس شنیده نشد اما کسانی که از رادیو مجلس را گوش می‌دادند آن را شنیدند البته بعدا به لغت نامه مراجعه کردم و دیدم یکی از معانی این حرف سست و تنبل است و فردایش به آنها گفتم منظور من همین بوده است.

مطهری درباره سوال یکی از دانشجویان که به وی می‌گفت شما در مجلس قبل به یکی از نمایندگان کف گرگی زده‌اید، اظهار کرد: این موضوع به نطق من در مجلس نهم مربوط می‌شود.

من درباره موضوع حصر صحبت کردم و به رئیس قوه قضائیه انتقاد کردم. عده‌ای داد و فریاد کردند و آقای ابوترابی میکروفون من را قطع کرد. بعضی به من محترمانه گفتند حرفت را تمام کن و من می‌گفتم باید نطقم را تا انتها بگویم.

یک نفر من را کشید. من او را هل دادم، یکی دیگر به سمت من آمد من دستم را به سمت او هل دادم و گفتند من کف گرگی زده‌ام. البته گاهی برای کسانی که جلوی آزادی Freedom بیان می‌ایستند کف گرگی هم لازم است.

وی درباره یکی از مصاحبه‌هایش با روزنامه کیهان نیز اظهار کرد: در مصاحبه با کیهان گفتم روسای جمهور نباید فرزندانشان در مسائل اقتصادی وارد شوند زیرا هر قدر هم که پاکدست باشند برایشان حرف در می‌آورند.

آنچه گفتم این بود که ممکن است کسی فرزندش را به عنوان مسئول دفترش قرار دهد زیرا به او مطمئن است، این اشکالی ندارد، اما روزنامه کیهان این حرف‌ها را تیزتر کرد.

بعدها در جایی که دیدم آقای هاشمی مظلوم واقع شده مثل دولت‌های نهم و دهم از ایشان دفاع کردم. اینطور نیست که اگر کسی را نقد کردیم همیشه باید او را مورد نقد قرار دهیم.

نایب رئیس مجلس درباره اظهارات یکی از دانشجویان که می‌گفت حضور وی در مجلس به واسطه احمدی نژاد بوده است، اظهار کرد: در انتخابات مجلس هشتم ما در ستاد بزرگداشت شهید مطهری بودیم.

آقای مصلحی رئیس ستاد بود. من به ایشان گفتم تصمیم دارم کاندیدا شوم. ایشان هم اسم من را در ۱۰ نفری که سهم دولت آقای احمدی نژاد بودند گذاشت. اگر من به گروه‌های دیگر هم این را می‌گفتم اسم من را می‌گذاشتند. آنها خودشان می‌خواستند از اسم ما استفاده کنند.

مطهری درباره وضعیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز گفت: مشکلی به واسطه ارز برای این دانشجویان به وجود آمده بود که بنا شده به آنها ارز نیمایی بدهند. البته نمی‌دانم این کار به کجا رسیده و قطعا باید موضوع را پیگیری کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره شرایط اقتصادی کشور گفت: ما در شرایط سختی هستیم که ممکن است سخت‌تر هم شود. هیچ وقت اینقدر تحت فشار نبوده‌ایم.

باید مدتی مقاومت کنیم تا آمریکا به نتیجه برسد که فشارهایش فایده‌ای ندارد. البته این بستگی به اراده ما دارد و این‌که عاقلانه و با تدبیر عمل کنیم و برای مردم مشکل بیجا ایجاد نکنیم. در کل من نسبت به آینده خوش بین هستم. ان‌شاءالله که ما از این بحران خارج می‌شویم.

مطهری درباره وضعیت بانک‌ها نیز گفت: نظرات مختلفی درباره ربا وجود دارد. برخی می‌گویند ربا گرفتن دولت از مردم ایرادی ندارد ولی در برخی موارد کارهایی که در بانک‌های ما انجام می‌شود اشکال دارد مثل جریمه‌های ترخیص و جریمه روی سودهای مرکب اما در مجلس طرح بانکداری آماده شده و در دستور کار قرار دارد که در نوبت بررسی است و امیدواریم بسیاری از مشکلات را حل کند.

مطهری درباره اعتراضات دی ماه نیز ابراز عقیده کرد: ریشه این اتفاقات داخلی بود و از دست منشا آن در رفت. کار درستی هم نبود ما هم از آن حمایت نکردیم.

وی درباره وضعیت تورم و گرانی یادآور شد: نمی‌شود این را صرفا به حساب بی تدبیری دولت گذاشت. بخشی از این مسئله به فشار خارجی مربوط می‌شود که در هیچ دوره‌ای اینقدر نبوده است.

درست است که اصلاح طلبان در چند سال اخیر حاکم بوده‌اند اما حاکم مطلق نیستند. مثلا دولت دستش در انتخاب وزرا باز نیست. وقتی دولتی گرایش به اصلاح طلبی دارد می‌بینیم صبح تا شب حرف از معیشت می‌زنند. در حالیکه در دوره قبل صحبتی از معیشت نمی‌شد.

مطهری درباره عدم پخش مصاحبه ناصر ملک مطیعی از صدا و سیما هم گفت: او در آخر عمرش مصاحبه‌ای می‌کند بعد از جایی زنگ می‌زنند که این مصاحبه پخش نشود. بعد می‌بینیم چه تشییع با شکوهی برای این فرد انجام می‌شود.

مطهری در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه هدف اصلی انقلاب اجرای اسلام در داخل و گسترش آن در دنیا بوده یادآور شد: عدالت آزادی و استقلال Esteghlal سیاسی اقتصادی و فرهنگی از آرمان‌های انقلاب بوده، البته در موضوع آزادی جای بحث زیادی هست.

در بین رهبران انقلاب کسی به اندازه شهید مطهری بر این موضوع تاکید نداشته، تا جایی که ایشان پیشنهاد داده بود کرسی مارکسیسم شناسی در دانشگاه ایجاد شود. حتی می‌گوید در جمهوری اسلامی احزاب غیراسلامی هم آزادند. البته در قانون Law اساسی چنین چیزی دیده نشد.

وی با بیان اینکه ایران بالاترین استقلال سیاسی را دارد اظهار کرد:‌ به این معناست که خودش تصمیم می‌گیرد و تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ نیست. در بین استعمارها هم استعمار فرهنگی از همه خطرناک‌تر است.

قبل از انقلاب افرادی بودند که ندای برگشت به ایران قبل از اسلام را می‌دادند در حالی که مردم ایران ظرف ۲۰۰ سال مسلمان شدند نه اینکه ظرف دو سه روز و به دنبال حمله عرب‌ها مسلمان شده باشند. ایرانی‌ها مردمی حقیقتجو بوده و اسلام را از روی آزادی انتخاب کردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444004 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟