به گزارش رکنا، ارتشبد خلبان «حامد المالکی» فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق در گفت‌وگو با برنامه «الصمیم» در شبکه ماهواره‌ای «الایام» عراق، به مناسبت نخستین سالگرد پیروزی این کشور بر داعش، به ارائه جزئیاتی از شرایط حاکم بر کشورش در طول نبرد چند ساله با داعش ISIS پرداخت.

وی در این برنامه تاکید کرد که «ایران، نخستین کشوری بود که بدون دریافت چیزی از ما و به سرعت با سلاح و تجهیزات از ما حمایت کرد»

المالکی از تأخیر آمریکایی‌ها و فرار Escape کارشناسان خارجی از عراق نیز گفت، و توضیح داد که آمریکا جنگنده‌های اف 16 را در اواخر نبرد با داعش در اختیار عراق قرار داد [نه ابتدای کار که ارتش عراق به آن نیاز مبرم داشت]. زمانی که کارشناسان نظامی خارجی مستقر در عراق؛ از جمله روس‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی، بلژیکی‌ها و .. به اطلاعاتی دست یافتند که حکایت از سقوط Fall قریب‌الوقوع بغداد داشت، کشور ما را ترک کردند و به کشورهایشان بازگشتند.

این فرمانده بلندپایه عراقی گفت، فتوای مرجعیت عالی شیعیان در عراق، کلیه امور را تغییر داد و هر مبارز در مقابل داعش با انگیزه بالاتر می‌جنگید و تا حد مرگ و شهادت نیز پیش می‌رفت و از این امر ابایی نداشت... این فتوا حتی موجب بالا رفتن روحیه و تقویت انگیزه نیروهای ارتش شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق در ادامه به این مسئله نیز اشاره کرده که اتاق عملیات مشترک بغداد، تهران و مسکو بود که معادله نظامی در جنگ با داعش را تغییر داد.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق، نهم دسامبر 2017، آزادسازی سراسر عراق از دست داعش را اعلام کرد و فردای این روز، تعطیل رسمی و یوم‌النصر نام‌گذاری شد؛ هرچند که پاکسازی هسته‌های خاموش گروه تروریستی داعش که در مناطق مختلف عراق، پنهان شده‌اند، هنوز ادامه دارد. شایان ذکر است «وفیق السامرائی» سرلشکر بازنشسته ارتش و مشاور نظامی «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور فقید عراق؛ امروز (سه‌شنبه) طی یادداشتی که در شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» منتشر کرد، اعلام کرد که پس از اشغال مساحت زیادی از خاک عراق از سوی داعش، جمهوری اسلامی ایران، نخستین کشوری بود که عملیات هوایی علیه این گروه تروریستی انجام داد.

دیروز دهم دسامبر، در سراسر عراق؛ به همین مناسبت مراسم جشن و بزرگداشت این روز برگزار شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 443924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟