فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی ضمن تاکید بر پایبندی کشورمان به برجام گفت این اتحادیه بزودی مکانیسمی را ایجاد خواهد کرد که به ایران اجازه می‌دهد از تحریم‌های آمریکا عبور کند.

او امروز دوشنبه پس از نشست وزرای خارجه اروپا در بروکسل خطاب به خبرنگاران اعلام کرد اتحادیه اروپا در آینده نزدیک یک کانال پرداختی جایگزین را به منظور تسهیل معاملات مالی میان این اتحادیه و ایران به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد خواهد کرد.

موگرینی در ادامه با بیان اینکه "اتحادیه اروپا متعهد است که مردم ایران از عواید لغو تحریم‌ها بهره‌مند شوند" تصریح کرد: انتظار داریم این ابزار در هفته‌های آتی و پیش از پایان سال (میلادی) به عنوان راهی برای حمایت و تقویت تجارت‌های قانونی با ایران آغاز به کار کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال [با اشاره به ادعاهای اخیر برخی کشورهای اروپایی درباره اقدامات ایران در اروپا] گفت حمایت از برجام باعث نمی‌شود که ما از مسائل دیگر چشم‌پوشی کنیم.

اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که کانال مالی ویژه‌ای موسوم به SPV را برای انجام تبادلات مالی با ایران ایجاد خواهد کرد تا امکان تداوم روابط اقتصادی با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا فراهم شود اما این وعده هنوز محقق نشده است.

این اتحادیه پیش از این اعلام کرده بود که تا پیش از بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران (4 نوامبر-13 آبان) این کانال را راه‌اندازی خواهد کرد اما طبق اعلام رسانه‌های غربی، تاکنون هیچ کشوری از بیم تحریم‌های آمریکا حاضر به پذیرش میزبانی این کانال نشده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443739 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟