روحانی: آمریکایی‌ها هر روز پیام مذاکره می‌دهند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید تهدیدات و معضلات دوران تحریم را به فرصت تبدیل کنیم، به پیام ها و درخواست های آمریکا از طرق مختلف برای مذاکره خبر داد و تاکید کرد: دولت هیچ چیزی پشت پرده ندارد، تصمیمات مهم سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و با رهبر معظم انقلاب هماهنگ می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان سمنان با تقدیر از حضور پرشور و اجتماع شکوهمند مردم این استان در استقبال از دولتمردان، گفت: حضور پرشور مردم، نمایش پشتیبانی آنها از نظام است و اینطور نیست که مردم بخاطر یک شخص یا دولت اجتماع کنند.

رئیس جمهور حضور مردم و اجتماع آنان را به معنای واقعی کلمه دشمن‌شکن دانست و گفت: همانطور که پیش از این اشاره کرده ام ، هنگامی که دیپلمات‌های ما در مذاکرات بودند، حضور پرشور مردم اصفهان در استقبال از کاروان تدبیر و امید باعث شد تا وزیر خارجه آمریکا به یکی از مسئولان مذاکره کننده ما بگوید که ما این حضور پرشور را دیدیم و در حقیقت این حضور مردم، بسیار تأثیرگذار است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بسیار مهم است دنیا بداند، که ما همه در کنار هم قرار داریم، افزود: طبیعی است در یک خانواده اختلاف نظر و اختلاف سلیقه وجود داشته باشد، اما همه عضو یک خانواده‌اند و اگر ببینند دشمنی به خانه و کیان‌شان نظر دارد، در کنار هم خواهند بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه باید دست به دست هم داده و در کنار یکدیگر باشیم، گفت: تردید ندارم که ملت ایران از مشکلات عبور خواهد کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه می‌دانیم زندگی برای مردم سخت است و آنها با مشکلات روبرو هستند، اما راهی جز ایستادگی نداریم، خاطر نشان کرد: اگر در دوران دفاع مقدس در برابر دشمنی که بسیار ظالم بود، مقاومت نمی‌کردیم، امروز معلوم نبود که چه بلایی سر کشور می‌آمد.

رئیس جمهور با تجلیل از مقاومت بی‌نظیر مردم بزرگ و مقاوم استانهای جنوب و غرب از جمله در شهرهای دزفول، خرمشهر ، آبادان ، قصر شیرین ، دهلران و موسیان در برابر هجوم دشمنان، گفت: سال‌های بسیار دشواری برای کشور بود، اما مردم در برابر دشمن ایستادند و در نهایت دشمن را بیرون کردند.

دکتر روحانی افزود: اگر در آن دوران همه با هم نبودیم و سپاه، ‌ارتش، بسیج و رزمندگان نبودند، کار دشواری را پیش رو داشتیم. در آن دوران همه ملت ایران در اقصی نقاط کشور با وحدت در کنار هم قرار داشتند و هنگامی که خرمشهر اشغال شد، همه ملت ناراحت بوده و اشک ریختند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در هنگام سقوط Fall خرمشهر در پایگاه هوایی اصفهان با برخی از خلبانان جلسه‌ای داشتیم و هنگامی که این خبر منتشر شد، دیدم که اشک در چشمان خلبانان حلقه زد.

دکتر روحانی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس، همه ملت برای دفاع از وطن، ید واحده شده و در کنار هم بودند و خدا هم ملت را یاری کرد و به پیروزی رساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روحیه مردم در آن دوران بسیار خوب بود و با ایستادگی خود صحنه بزرگی را در تاریخ ثبت کردند، تأکید کرد: هشت سال دفاع مقدس در تاریخ ملت ایران به عنوان برگ زرینی باقی ماند که هیچگاه از بین نمی‌رود.

وی با بیان اینکه امروز هم با همدلی و اتحاد از مشکلات و تحریم‌هایی که دشمنان ملت ایران، بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ما بوجود آورده‌اند، عبور خواهیم کرد، گفت: دشمنان ملت ایران، به واسطه آنکه در منطقه، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان نتوانستند به اهداف خود برسند و در یمن هم به حول و قوه الهی نمی‌توانند اهداف خود را دنبال کنند، دچار سرشکستگی بزرگ شده و از قدرت ملت ایران عصبانی هستند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه آنها ناچارند در برابر ملت یکپارچه ایران سر فرود آورند، اظهار داشت: ملت کار بزرگی را به انجام رسانده و دولت هم به واسطه آنکه جزیی از مردم است به آن افتخار می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت اگر قدرت و مشروعیتی دارد ناشی از رأی مردم است، که پای صندوق آمدند، اظهار داشت: آراء مردم صندلی مسئولیت را برای مسئولان کشور ساخته است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در تاریخ ایران، هیچگاه نبوده که مردم همه کاره باشند و پای صندوق آراء بروند، گفت: در گذشته ایران، وکیل هر منطقه از قبل مشخص بود و هیچ‌کس با رأی مردم قدرت را در اختیار نداشت، اما امروز حاکمیت توسط مردم اداره می‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دشمنان از مردم‌سالاری ایران هراس دارند و این برایشان بسیار سخت است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم باید تهدیدات و معضلات را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: البته این کار آسانی نیست و از پیچیده‌ترین اقدامات استراتژیک جهانی بشمار می‌رود اما معتقدم ملت ایران قادر است تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: البته می‌توانیم راه دیگری را انتخاب کرده و به آمریکا پاسخ مثبت دهیم، اما در آن شرایط دیگر عزت، ‌استقلال، مردم‌سالاری و ایرانی با عظمت وجود نخواهد داشت.

دکتر روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها بسیار علاقمندند که این شرایط بوجود آید و هر روز از طرق مختلف پیام مذاکره می‌دهند و این در حالی است که انتخاب با مردم است و ملت ما در طول سال‌های نهضت اسلامی همواره برای استقلال Esteghlal خود تلاش کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز باید در سایه تلاش این لحظات تاریخی را به فرصت تاریخی ملت ایران مبدل کنیم، ادامه داد: امروز حتماً فرصت‌ها برای صادرات کشور بهتر و بیشتر است و صادرکنندگان می‌توانند ساده‌تر و پرسودتر کالای خود را صادر کنند، اما باید شرایط را در نظر گرفته و ارز را به درستی وارد کنند.

دکتر روحانی افزود: تولید کشور هم سختی‌هایی دارد و در این شرایط می‌تواند با بهره‌گیری از فرصت‌ها افزایش و توسعه پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش چندی پیش قیمت برخی اقلام از جمله گوجه فرنگی و کمبود آن، گفت: با بررسی‌هایی که انجام دادم، مشخص شد که در یک بازه زمانی به میزان 60 میلیون دلار صادرات گوجه فرنگی صورت گرفته و همین باعث کمبود این محصول و افزایش قیمت آن شده بود.

دکتر روحانی ادامه داد: اگر در محصولات و کالاهای اساسی حواسمان نباشد، بسیاری از این محصولات قاچاق Contraband می‌شود چرا که تفاوت قیمت خدمات و کالاهای اساسی در ایران و همسایگان بسیار زیاد است به گونه‌ای که در نرخ آب، برق و انرژی، آموزش در سطوح مختلف و بهداشت و درمان، ایران جزو ارزان‌ترین کشورها بشمار می‌رود.

رئیس جمهور با بیان اینکه عده‌ای تنها مشکلات را بیان می‌کنند، افزود: درست است که در کشور با مشکلاتی روبرو هستیم، اما باید برای رفع مشکلات دست به دست هم بدهیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز در ایران به واسطه فداکاری رزمندگان و نیروهای مسلح، امنیتی مثال‌زدنی برقرار است و حتماً ایران از اروپا و دیگر کشورهای خاورمیانه امن‌تر است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز مردم بویژه افرادی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، در زندگی با سختی‌ها و مشکلاتی مواجه هستند و دولت باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کند، گفت: بر همین اساس بودجه سال آینده در دولت مورد بررسی قرار گرفته و به طور جد به دنبال حل مشکلات مردم هستیم، البته بررسی و تقدیم بودجه در 15 آذر امسال با توجه به شرایط، کار دشواری بود، اما بخاطر احترامی که برای نظر مجلس و نمایندگان قائلیم تلاش کردیم و بودجه آماده تقدیم به مجلس شده است و دولت آمادگی دارد که فردا بودجه را به مجلس تقدیم کند، اما بخاطر تعطیلی مجلس و حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود ، تقدیم بودجه عملاً به 25 آذر موکول می‌شود که امیدواریم این بودجه با همکاری نمایندگان به تصویب برسد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی دولت در تنظیم بودجه کاهش فشار از طبقات محروم جامعه است، گفت: تلاش ما این است که در سال آینده اجازه ندهیم قیمت کالاهای اساسی افزایش یابد.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت به تنهایی و بدون حمایت مردم، قادر نیست برنامه‌ها و اقدامات را در کشور به انجام برساند.

وی گفت: دولت تنها شخص رئیس جمهور و وزرا نیستند، بلکه همه کارکنان دولت هم به نوعی اعضای دولت به شمار می‌روند و همه باید برای حل مشکلات کشور تلاش کنند و از همه مدیران، کارکنان، کارگران و کسانی که به نحوی از دولت حقوق می‌گیرند، تقاضا دارم خدمات خود را برای مردم بیشتر کرده تا بتوانیم لبخند را به مردم هدیه کنیم.

دکتر روحانی با انتقاد از بروکراسی موجود در سازمان‌ها و اداره‌های دولتی، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ طرح و پروژه‌ای صرفا برای سفر استانی تولید نشده است و اولویت ما تکمیل طرح‌ها و پروژه‌هایی بوده که قبلاً برای استان‌ها به تصویب رسیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: البته برای برخی از طرح‌هایی که در پروسه اداری قرار گرفته در این سفرها وقت ویژه می‌گذاریم تا مشکلات اجرایی آنها حل و فصل شود و در حقیقت خاصیت سفر استانی هم همین است که رئیس جمهور با مسئولان تلاش می‌کنند که در آن فرصت خاص برای استان بیشتر توجه خود را معطوف کرده و گره از مشکلات باز کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه نسبت به مصوبات سفر گذشته دولت به استان سمنان عقب‌افتادگی داریم و بر همین اساس به سازمان برنامه و بودجه، گلایه کرده‌ام، گفت: اعتباراتی که در این سفر تخصیص یافت باعث می شود عقب‌ماندگی استان در روند اجرای پروژه‌ها، جبران شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: در طول 5 سال گذشته هیچ مدیری را به وزیر و مسئولی تحمیل نکردم و به هیچ‌کس نگفتم که فردی را در پستی خاص قرار دهد. اگر کسی برای مسئولیتی معرفی شده و بررسی کنم و ببینم که نمی‌تواند در انجام آن مسئولیت موفق شود مانع می‌شوم.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید برای اعتماد مردم به دولت احترام قائل شویم، گفت: بسیاری از پروژه‌ها وجود دارد که می‌خواهند قول آن را به مردم بدهیم، اما هنگامی که می‌بینم بسیاری از پروژه‌ها عملیاتی نیست، به مردم وعده نمی‌دهم چرا که معتقدم نباید به اعتماد مردم خیانت Cheat شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، ملتی بسیار خوب و شریف و وفادار به نظام، نوع‌دوست و متحد دارد، گفت: خوشبختانه در این استان همه برادر و در کنار هم قرار داشته و از همه کسانی که به استان سمنان خدمت می‌کنند تقدیر می‌کنم.

دکتر روحانی عالمی بزرگ همچون آیت‌الله شاهچراغی را از افتخارات استان سمنان برشمرد و گفت: استان سمنان در دامان خود چهره‌های درخشانی را پرورانده که با علم و دانش و تقوا بوده‌اند و ما باید نسبت به آنان شکرگزار باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان سمنان از توانمندی‌های خوبی برخوردار است و وظیفه همگان است که در مسیر فعال کردن این ظرفیت‌ها تلاش کنند، گفت: در بسیاری از پروژه‌ها مانند پروژه قطار سریع‌السیر جاده حرم تا حرم باید سرعت عمل بیشتری انجام شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب مسیری حائز اهمیت بشمار می‌رود، گفت: استان سمنان می‌تواند استان‌های یزد، کرمان و جنوب کشور را در مسیری کوتاه به شمال برساند و این استان از لحاظ مسیر ارتباطی بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت دو خطه شدن و برقی شدن راه آهن اینچه برون به گرمسار و برقی شدن قطار تهران- مشهد، آن را اقداماتی استراتژیک برای همه مردم ایران دانست و گفت: موضوع آب از مهمترین مسایل استان سمنان به شمار می‌رود و این در حالی است که این موضوع یک مسأله ملی قلمداد شده و به همه استان‌های کشور ارتباط پیدا می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه همواره نسبت به تأمین آب آشامیدنی مردم تأکید کرده‌ایم، گفت: آب آشامیدن حق مردم است و باید از آب‌هایی که در شمال و جنوب کشور وجود دارد استفاده کرده و آن را به دست مردم برسانیم.

رئیس جمهور با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک در جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان با ارزشی بیش از 10 هزار میلیارد تومان، گفت: اجرای این پروژه‌ها نقش بسزایی در توسعه بیش از پیش استان خواهند داشت.

دکتر روحانی اظهار داشت: باید اختیارات از مرکز به استان‌ها منتقل شده و از سوی وزرا به مدیران کل و یا استانداران واگذار شود تا سرعت انجام پروژه‌ها بیشتر گردد.

رئیس جمهور به افزایش حقوق کارکنان در بودجه 98 اشاره کرد و گفت: بر این اساس دولت تصمیم گرفته تا در سال آینده حقوق کارکنان را 20 درصد افزایش دهد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اعطای سبدهای حمایتی برای کمک به مردم در مسیر عبور از مشکلات است، گفت: این به معنی آن نیست که در سیاست خارجی تلاشی نمی‌کنیم و با دنیا قهر کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: حتی اگر آمریکا هم در برابر حق سر فرود بیاورد و تسلیم حق بشود با او هم مذاکره می‌کنیم. همانطور که پیش از این در برجام و پس از آن صحبت کردیم و امروز هم اگر شرایط آن مناسب شود، ممکن است صحبت کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه تمامی تصمیمات با هماهنگی کل نظام صورت می‌گیرد، گفت: کسی فکر نکند که دولت از پشت پرده کاری انجام می‌دهد؛ دولت هیچ چیزی پشت پرده ندارد و همه تصمیمات مهم سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی به بحث گذاشته شده و تمام موارد مهم با رهبری معظم انقلاب هماهنگ می‌شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر دشمنان و خصم ما در برابر حق سر فرود بیاورند، مشکلی نداریم و می‌توانیم مسایل‌مان را حل و فصل کنیم. اما معتقدیم باید به موقع حرف بزنیم و بی‌موقع حرف زدن و بی موقع مذاکره کردن برای کشور خطرناک است.

دکتر روحانی افزود: مذاکره بی‌مورد مانند چیدن میوه نارس است که هنگام خوردن ذائقه را تلخ می‌کند و هم به خود و هم به درخت میوه ظلم رسانده‌ایم. پس باید به موقع مناسب برسد. در موقع مناسب اهل صحبت بحث و مذاکره با دنیا هستیم، اما به شرطی که دنیا و اروپا تسلیم مسیر حق باشند.

دکتر روحانی تأکید کرد: به صراحت گفتیم که اگر اروپایی‌ها هم بخواهند در رابطه با توان دفاعی کشور حرفی بزنند، برای ما قابل قبول نیست چرا که توان دفاعی ما برای دفاع از کشور است و با هیچ کس در این رابطه صحبت نمی‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه به دلایلی در زمینه پیشرفت‌های دفاعی کشور کمتر صحبت می‌کنم، گفت: بسیاری تصور می‌کنند که دولت در زمینه فعالیت‌های دفاعی کار کمی انجام داده، اما در طول 5 سال گذشته حداقل، به اندازه 12 سال گذشته در زمینه تولید سلاح و تقویت بنیه دفاعی استراتژیک کشور، تلاش شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه استان سمنان معادن غنی با استعدادها و ظرفیت‌های خوب دارد که باید از آنها بهره‌برداری بیشتر و بهتری صورت گیرد، اظهار داشت: باید در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه به استان سمنان تلاش کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری یکی از توانمندی‌های استان سمنان به شمار می‌رود، گفت: باید زمینه‌ها و امکانات لازم برای توسعه گردشگری در این استان فراهم شود.

دکتر روحانی بین‌المللی شدن فرودگاه شاهرود را گامی مهم در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی این استان و ارتباط با دنیا برشمرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر زیربنای مسأله انتقال آب به استان سمنان بررسی و حل و فصل شده و هیچ مانعی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد تا با تلاش دولت مسئولان و مردم در کنار یکدیگر بتوانیم روز به روز در مسیر توسعه و پیشرفت استان سمنان و ایران عزیز تلاش کرده و گام برداریم .

پیش از سخنان رئیس جمهور، آیت‌الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان، ناجی سرپرست استانداری سمنان و نمایندگان مردم شهرستان‌های استان سمنان در مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون مسایل گوناگون استان پرداختند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 442607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟