ایران در لیست سیاه FATF نیست

به گزارش رکنا، حشمت الله فلاحت‌پیشه در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسشی درباره اعتقاد تعدادی از نمایندگان به خودتحریمی بودن پیوستن به CFT گفت: بنده شکی ندارم که موافقان و مخالفان دلسوز هستند و دلسوزانه صحبت می‌کنند. کار ما این بود که دغدغه‌ی دو طرف را ببینیم. لذا تاکید می‌کنم که پیوستن به CFT به معنای خود تحریمی نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که یک سری شروط در لایحه CFT اضافه شده است گفت: در شرط اول آمده هر اقدام، رفتار و گفتار و ارائه اطلاعات که خلاف قانون اساسی باشد جایز نیست و از این موضوع کشور منع شده است.

وی افزود: برخی نگران بودند که ممکن است CFT شرط پذیر نباشد حال این که ۷۳ کشور دنیا شروطی را تعیین کرده و اکنون هم عضو هستند. با این فرض که آنها شرط ما را نپذیرند ما برای این دغدغه بندی را به انتهای طرح دوم آورده‌ایم مبنی بر این که مفاد ماده ۶ این کنوانسیون مانع شرط گذاری جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود با این عبارت مشکل را حل کردیم.

فلاحت پیشه با اشاره به تشکیل کار گروه مشورتی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان گفت: سعی کردیم موضوع را با توافق و تفاهم پیش ببریم به همین دلیل رای گیری صورت گرفت. اعضای کمیسیون رای اجماعی دادند. در مجلس هم بیش از ۱۲۵ نفر رای دادند.

وی توضیح داد: برخی از موارد به مجمع تشخیص مصلحت رفت عمدتا مواردی است که مربوط به رای محاکم خارجه از ایران است که شورای نگهبان آن را خلاف شرع می‌داند چون این احکام نباید در ایران اجرا شود. حال آن که این روال درباره‌ی سایر قراردادها و کنوانسیون‌های قضایی و استرداد انجام می‌شود لذا ما آن را به مجمع تشخیص ارجاع دادیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با الحاق سیاسی از لیست سیاه FATF خارج می‌شود گفت: نامی به عنوان لیست سیاه وجود ندارد که این هم از ایرادات شورای نگهبان بود. نام آن لیست دولتی‌های غیر همکار است کما این که ما اکنون در چنین لیستی یا همان لیست سیاه که مصطلح شده هم قرار نداریم.

فلاحت پیشه ادامه داد: ما در لیست دارای ریسک بالا هستیم. کشوری هستیم که همکاری می‌کنیم. ۶ مورد ایراد را هم رفع کردیم. لذا این که به CFT  پیوستیم خود تحریمی نیست بلکه جلوگیری از بهانه‌هایی است که ممکن است علیه ایران شکل بگیرد به ویژه بهانه‌هایی که معمولا آمریکایی‌ها در حوزه‌های بانکی دنبالش هستند.

فلاحت پیشه در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از پایان مهلت چهار ماهه FATF مجمع تشخیص نظرش را اعلام می‌کند گفت: این را باید از مجمع بپرسیم. مجمع هممان جلساتی را برگزار کرده که منتظریم نظرش را بدهد. ما جلسات مشورتی و اجماعی را برگزار کردیم که حتما این کار در مجمع هم صورت می‌گیرد.

 

کدخبر: 442560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟