برخی از گروه‌ها از صحبت‌های ظریف بهره‌برداری سیاسی می کنند

به گزارش رکنا، بهرام قاسمی امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از اخبار منتشر شده که یمن سفیری را برای حضور در ایران معرفی کرده ولی ایران هنوز مجوز لازم را برای حضور این سفیر فراهم نکرده است. از دیگر سو سفارت ایران در یمن چه زمانی فعالیت دوباره خود را در این کشور از سر می‌گیرد؟ گفت: در مورد این‌که یمن سفیری را به ایران معرفی کرده است اطلاعی ندارم و این موضوعی است که من از شما می‌شنوم. تصور نمی‌کنم که چنین موضوعی رخ داده باشد، ولی در این مورد سوال می‌کنم و در این زمینه پاسخ کامل را خواهم داد.

قاسمی همچنین ادامه داد: این‌که ما چه زمانی مجددا سفیر به یمن اعزام خواهیم کرد بستگی به شرایط آتی در یمن دارد و این‌که تحولات در این کشور به چه سمت و سویی سوق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به شرایط کنونی یمن تصریح کرد: این کشور در محاصره کامل قرار دارد و با توجه به این محاصره امکان ورود و خروج افراد وجود ندارد، بنابراین صحبت از این‌که ما در چه زمان قطعی شده‌ای بار دیگر سفیر به این کشور اعزام می‌کنیم، غیرمنطقی است و باید منتظر شرایط آتی در این کشور باشیم.

سخنگوی امورخارجه در پاسخ به این که با توجه به قوانینی که در رابطه با اجرای FATF و CFT در کشور وجود دارد ارتباطی این مسائل با پولشویی چیست که اخیرا وزیر امور خارجه آن را مطرح کرده اند، گفت: این یک بحث فنی است و طی هفته های اخیر صحبت های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: موضوعی که وزیر امور خارجه مطرح کرده اند واقعیت روشن و مسلمی بود که متاسفانه کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص به صحبت های وی اضافه کرد تا تبلیغات خود را سامان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: وزیر خارجه در رابطه با پولشویی واضح و کامل توضیح دادند و در صحبت های خود نه ارگان و نه از فرد مشخصی را متهم نکردند ولی بر ضرورت مقابله این پدیده شوم که ملت و اقتصاد را متضرر می کند اعم از فرار Escape مالیاتی یا قاچاق Contraband مواد مخدر Drugs تاکید کردند.

قاسمی خاطرنشان کرد: روز گذشته هم در کمیسیون امنیت ملی آقای ظریف حضور داشتند و تا حد زیادی مساله روشن شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی گروه های سیاسی در داخل کشور سعی کردند تا از این مساله بهره برداری سیاسی و جناحی کنند و مساله ای که می توانست بخش هایی از آن مرتبط با سیاست خارجی باشد و بر همکاری های اقتصادی اثرگذار باشد را به منازعات حزبی و گروهی انتقال دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ساز و کار مالی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: درباره این سازوکار هفته گذشته تماس‌هایی با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل انجام شد و پیگیری ها و صحبت های لازم صورت گرفت.

وی با بیان این که توقعات ایران برای طرف های اروپایی کاملا مشخص و روشن است، افزود: این چهارچوب و شکل ساز و کار به دلایلی در برخی از حوزه ها تکمیل نشده و ما اصرار داریم با توجه به تعهداتی که طرفهای ذیربط دارند، با اراده و جدیت بیشتر به تکمیل این ساز و کار اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که اراده لازم را در اتحادیه اروپا و 1+4 می‌بینیم، یادآور شد: علت کندی و طولانی شدن این ساز وکار علاوه بر پیچیدگی موضوع، ناشی از روند تصمیم سازی در مجموعه اتحادیه اروپا و همچنین فشارهای بی حد و اندازه ایالات متحده آمریکا بر کشورهای اروپایی است.

قاسمی با اشاره به فشارهای امریکا بر اتحادیه اروپا ادامه داد: این سازوکار می تواند برای همکاریهای اقتصادی اتحادیه اروپا در عرصه بین الملل بسیار مهم باشد.

وی در پاسخ به اینکه سازو کار در چه زمانی اجرایی می شود، یادآور شد: معمولاً در سیاست خارجی و دیپلماسی به خصوص در مباحث فنی و خاص، زمان گذاری مشخصی را دنبال نمی‌کنیم اما کار را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

قاسمی اضافه کرد: مهم روند کار است و هرگاه به نتیجه مطلوب برسیم - به خصوص در این موضوع - طرف‌های اروپایی رسما توضیحات بیشتر را خواهند داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ادعای دادگاهی در آمریکا مبنی بر نقش ایران در کشته شدن چند هزار نظامی آمریکایی در عراق و دریافت غرامت از ایران اظهار داشت: این اتهام زنی ها بیشتر جنگ روانی است که آمریکا به طرق مختلف پیگیری می‌کند.

قاسمی تاکید کرد: آمریکا به دنبال ایران هراسی و ایران آزاری است و این برنامه را در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند اما این اتهام زنی ها هیچ پایه و اساسی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران نقش سازنده و مثبتی در منطقه به خصوص در عراق در زمینه مبارزه با تروریسم داشته که این امر برای همگان آشکار است.

وی خاطرنشان کرد: این ادعاها بی‌ربط و فرافکنی جدید از سوی آمریکایی‌هاست و همه می‌دانند که اقدامات این کشور در عراق منجر به فجایع بشری گسترده شده و هنوز هم نتایج آن برای مردم منطقه و عراق باقیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برخوردهایی که در حاشیه نشست گروه 20 با ولیعهد سعودی انجام شد و اینکه آیا رویکرد دولتمردان سعودی در روابط خصمانه خود تغییر کرده است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی در منطقه و با همسایگان خود روشن و مشخص است و هر کشوری علاقمند باشد روابط خود را با ایران بهبود ببخشد می تواند با پاسخ مثبت ایران روبرو شود.

قاسمی تاکید کرد: ما خواهان منطقه ای باثبات و روابط مستحکم و مسالمت آمیز میان ملت ایران و همسایگان و دولت های منطقه هستیم و هیچگونه پاسخ مثبتی را در جهت این پارامترهای مشخص حدس نمی زنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمادگی چنین روندی را در دولت سعودی مشاهده نمی کنیم و فکر می کنیم با برخی توهمات باقی مانده از قبل زندگی و قضاوت Judgment می کنند وی ادامه داد دولتمردان سعودی دچار توهمات بوده و درگیر معضلاتی هستند که خودشان در منطقه ایجاد کرده اند و امروز تاوان آن را پس می دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات علی مطهری مبنی بر زمینه سازی برخی جریانات داخلی برای بر هم خوردن برجام و خروج ترامپ Trump از توافق هسته ای اظهار داشت: من در رابطه با دیدگاه شخصیت ها قضاوت نمی کنم.

قاسمی ادامه داد: در این که در داخل کشور در مورد برجام و روند مذاکرات هسته ای گروه های مشخصی وجود داشتند که مخالف بودند و نوع مذاکرات و اصل مذاکرات را نمی پسندیدند تردیدی وجود ندارد ولی این که اگر بخواهید خروج ترامپ از برجام را به مسائل داخلی و یا اختلاف نظرهایی که بخش هایی از گروه های سیاسی نسبت دهیم فکر می کنم مشخص و دقیق نیست.

وی یادآور شد: ترامپ قبل از آغاز به کار خود در رقابت های انتخاباتی مواضع خود را در عرصه های مختلف و برجام اعلام کرده بود و صریحا با آن مخالفت داشت و نهایتا با استقرار دولت وی کارشکنی و خلف وعده هایی که صورت دادند، افزایش یافت و از برجام خارج شد و کماکان کارشکنی ها و رفتار خصومت آمیز نسبت به جمهوری اسلامی ایران و مردم ادامه دارد.

قاسمی گفت: خروج ترامپ را نتیجه اختلافات آرا بین برخی گروه های سیاسی در داخل نمی دانم و آن را ناشی از زیاده خواهی، تکبر و ایران ستیزی می دانم که در هیات حاکمه آمریکا وجود داشته و دارد که در این دوران تشدید شده است.

اتهام زنی آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تهدیدات برایان هوک مبنی بر اینکه آمریکا در استفاده از نیروی نظامی علیه ایران تعلل نمی کند، گفت: آقای هوک احتمالا به یاد دوران کودکی وارد یک نوع بازی کودکانه شده و سخنانی بیان می‌کند که بسیاری از آنها ارزش پاسخگویی ندارد چرا که از بیخ و بن با هر منطق و استدلالی در تضاد است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بحث مسائل موشکی ایران کاملا روشن است و بخشی از سیاست دفاعی ایران تلقی می‌شود که حالت بازدارنده دارد و دیگران نمی‌توانند در این خصوص برای ایران توصیه ای داشته باشند و ایران را از داشتن امکانات دفاعی نهی کنند.

وی یادآور شد: ایالات متحده آمریکا در ارقام نجومی انواع سلاح های مخرب به کشورهای منطقه صادر می کند و به بروز بحران های بسیار در جهان کمک می‌کند و چنین کشوری در جایگاهی نیست که توصیه ای داشته باشد.

قاسمی درباره اتهام‌زنی این مقام آمریکایی درباره حمایت ایران از طالبان یادآور شد: اظهارات ایشان درباره طالبان هم نادرست بوده و قطعاً چنین چیزی نیست.هر فرد آمریکایی می‌تواند با چند میز در یک محوطه در یک محوطه کوچک نمایشگاهی راه اندازی کند و درباره دیگران تبلیغ کند و نیاز به هیچ ادله و منطقی هم نداشته باشد.

وی تاکید کرد: گزینه نظامی بحثی است که تاریخ مصرف آن گذشته است آمریکا در سالها و دهه‌های گذشته بارها بحث گزینه نظامی را تکرار کرده است که نه کاربرد دارد و نه امکان عملی.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: طرح این ادعا هم ناشی از بی تجربگی ایشان است که علیرغم تجربه شدن باز هم توسط وی تکرار می شود.

قاسمی با بیان این که ایران کشور توانمندی است و با کشورهایی که مورد هجوم آمریکا قرار گرفته متفاوت است، تصریح کرد: ایران برای مقامات آمریکا به خصوص کسانی که در حوزه نظامی کار کرده‌اند موقعیت و توانمندی کاملا روشنی دارد و ما توصیه می کنیم که ایشان در ابتدای کار بیشتر مطالعه کنند و از افراد باتجربه تر آموزش های لازم را دریافت کنند و بعد از آن اظهار نظر کنند.

برقراری صلح و ثبات در افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست ژنو و گفت و گوهای صلح افغانستان و این که آیا دولت افغانستان برای حل بحران ها در این کشور درخواست رسمی از ایران داشته است، خاطرنشان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان و بحرانی که در این کشور وجود دارد و همچنین بحث صلح، روشن است.

قاسمی یادآور شد: جمهوری اسلامی به برقراری صلح و ثبات در افغانستان علاقمند بوده و هر کمکی که می تواند برای تثبیت وضعیت در افغانستان داشته باشد انجام میدهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از پروسه ها و روندهایی که با محوریت دولت افغانستان و سایر گروه هایی که این کشور حضور دارند حمایت می کند و در این راستا کمک‌های خود را همانند گذشته و حتی بیشتر از آن در افغانستان ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت افغانستان از نقش ثبات ساز ایران در این کشور آگاه است. در این مورد گفتگوها و تماس‌هایی میان دو کشور وجود داشته و در نشست های ژنو هم گفتگوهایی انجام شد و این روند ادامه خواهد داشت.

قاسمی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید اظهارنظرهای وقیحانه مقامات آمریکا ناشی از کم تحرکی دستگاه دیپلماسی در زمینه خروج آمریکا از برجام است، اظهار داشت: اتهام زنی های مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف وجود داشته است؛ این اتهام زنی ها در مقاطعی روند افزایشی و یا کاهشی داشته اما تلاش برای ایران هراسی و ایران ستیزی و تضعیف ایران از سیاست‌های روشن و مشخص آمریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح این مسئله که ایران موشک هایی را می سازد که می‌تواند اهدافی را در اروپا هدف قرار دهند، زمانی از سوی آمریکایی ها مطرح می‌شود که ایران و اروپا در حال مذاکرات جدی برای همکاری پس از خروج آمریکا از برجام هستند و آمریکا انتظار چنین وضعی را نداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آمریکا تلاش می‌کند که روابط میان ایران و اروپا و همسایگانش را متشنج کند و ایران را در انزوا قرار دهد ولی در عمل سیاست آمریکا با شکست مواجه شده و بیان مجدد این اتهامات و تشدید آن ناشی از همان عصبیت ناکامی های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

محورهای استیضاح ظریف

محورهای مطرح شده در استیضاح ظریف و طرح مواردی که در تاریخ بعد از انقلاب و پیش از آن وجود نداشته است، سوال دیگری بود که از قاسمی پرسیده شد.

وی در این خصوص گفت: استیضاح حق مجلس است و می تواند در مواقع لزوم آن را دنبال کند و وزارت خارجه هم از آن مستثنی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته واقعه بدیعی در رابطه با وزیر امور خارجه ایران از دوران قبل از انقلاب و بعد از آن در این طرح استیضاح مطرح شد ولی نهایتا چه بپسنیدیم و چه نسپندیم و بخواهیم درباره خواص آن صحبت کنیم، این واقعیت وجود داشت.

قاسمی یادآور شد: روز گذشته وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی درباره تعداد زیادی از سوالات علاوه بر موضوع پولشویی، پاسخ های لازم را دادند و طبق اخباری که دارم، دوستان نماینده تا حد زیادی درباره پاسخ ها قانع شدند و این موضوع به دو هفته آینده موکول شده است.

وی افزود: این خواست مجلس بود که در مورد موضوعات تفکری داشته باشد و در صورت لزوم جلسه دیگری برگزار، و تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: وزارت امور خارجه حق مجلس می داند و به احترام مجلس حضور وزیر امور خارجه در مجلس اتفاق افتاد و ایشان با احترام به سوالات پاسخ دادند و مشکلی در این خصوص نداریم.

قاسمی یاد آور شد: فکر می کنم در مواقعی که نیاز است باید ابهامات نمایندگان را برطرف کنیم ولی برای رفع ابهام راه های متفاوتی می تواند وجود داشته باشد.

در موضوعات دفاعی و داخلی مذاکره نمی کنیم

وی در پاسخ به این که' اخیرا مقامات آمریکایی در رابطه با فعالیت موشکی ایران اظهاراتی را داشتند: با توجه به اینکه اروپایی ها نیز خواهان گفت وگو در مورد فعالیت دفاعی کشورمان هستند، آیا احتمال شکل گیری این گفت وگو وجود دارد' اظهار داشت: در خصوص موضوعات دفاعی و مسائل داخلی و موشکی با کسی مذاکره نمی کنیم و گفت وگو نداریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: سیاست ما روشن و این مسائل مربوط به سیاست داخلی ما است و دیگران حق ورود به این حوزه را ندارند و اجازه نخواهیم داد در این حوزه برای ما اظهار نظر کنند و یا دخالتی داشته باشند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که رفتارهای اخیر آمریکا و حمایت اخیر از عربستان، نشان می دهد به دنبال تقسیم یمن و تبدیل آن به غزه جدید هستند، نظر جمهوری اسلامی ایران چیست، گفت: وزارت امور خارجه بیانیه ای را در این خصوص منتشر کرد و در مورد مذاکرات یمنی – یمنی در سوئد استقبال کردیم.

قاسمی ادامه داد: از هر گونه تلاشی که بتواند در جهت کاهش آلام و مشکلات مردم ستمدیده یمن کمک کند استقبال می کنیم و فکر می کنیم طرح چهار ماده ای که در گذشته توسط وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شد، هنوز می تواند راهکار روشن و مشخصی باشد.

وی یادآور شد: برای به سامان رسیدن وضعیت یمن و پایان فاجعه بزرگ قرن بشری که می تواند به لکه ننگی در تاریخ تبدیل شود، از هرگونه تلاش صادقانه با حفظ تمامیت ارضی یمن و حق و حقوق مردم یمن و کمک های انسان دوستانه و تشکیل دولت فراگیر موافق هستیم و علاقه مند نیستیم وضعیت نابهنجار در این کشور ادامه یابد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر درباره ابلاغ همکاری و منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا از سوی رییس جمهور روسیه گفت: از اردیبهشت ماه گذشته برای عضویت در این پیمان گمرکی را امضا کردیم و عضو این اتحادیه بودیم که در روزهای اخیر روسیه هم آن را امضا کرد.

وی افزود: این کانال ساز و کاری است برای همکاری اقتصادی منطقه ای که می تواند به همگرایی بیشتر کشورها و دیگر کشورهای منطقه کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: با توجه به ساز وکارهای گمرکی که در این اتحادیه پیش بینی شده، این موضوع می تواند در افزایش همکاری ها با دیگر اعضای اتحادیه ثمر بخش باشد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر دخالت وزارت امور خارجه برای حل مشکل بازی های ایران و عربستان گفت: بعدا در این خصوص جواب خواهم داد.

15 قطعنامه علیه مردم فلسطین

وی در پاسخ به این که آمریکا تا کنون 15 قطعنامه علیه مردم فلسطین و در حمایت از رژیم صهیونیستی تصویب کرده است، موضع ایران در برابر اجماع جهانی در قبال تمایت خواهی آمریکا و به استهزا کشیدن سازمان ملل متحد چیست، توضیح داد: تمامیت خواهی و یکجانبه گرایی یک رژیم غاصب و اشغالگر توسط این کشور مورد جدیدی نیست و از پایه های بنیادین سیاست خارجی آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که این روزها از این موارد بیشتر شاهد هستیم، تاکید کرد: این رفتار و سیاست از نظر ما محکوم است و مخالف وجدان های بیدار مردم جهان است و جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری این نوع رفتار را محکوم کرده و خواهند کرد.

همه همسایگان ایران تحت فشار آمریکا هستند

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که دولت عراق برخی بانک های ایران را تحریم کرده و اعلام کرده که دلار به ایران ندهند، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: روشن است که همه همسایگان ما در مرحله نخست و در مرحله بعد کشورهای دیگر و حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریکا شدیدا تحت فشار هستند برای این که نتوانند با ایران همکاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین فشار از سوی آمریکا نسبت به همسایگان ما اعمال می شود تا از همکاری های موجود و گسترش آن ممانعت به عمل آورد و یا متوقف کند و این فشارها هم نسبت به دولت عراق وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مسائل دیگر و اختلالاتی را در برخی حوزه های همکاری اقتصادی با عراق داشتیم که گزارشات آن دریافت شد و در حال مذاکره و گفت وگو هستیم تا مانع کارشکنی و ایجاد مشکل از سوی آمریکا در روابط دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: زیاده خواهی و دخالت در امور کشورها توسط آمریکا همواره وجود داشته و دارد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره آستانه اظهارداشت: تنها روند فعال و مستمر در حوزه مسائل سوریه است که موفقیت‌های بسیاری کسب کرده و این روند به کار خود ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد: کشورهایی در ابتدا تصور نمی‌کردند این روند بتواند با این موفقیت و انسجام کار خود را ادامه دهد و فکر می‌کردند روند آستانه دچار فروپاشی خواهد شد ولی در عمل و با تلاش سه کشور و علیرغم فراز و فرودها یازدهمین نشست آستانه را هم پشت سر گذاشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نگاه های منفی و مخالف خوانی ها درباره روند آستانه عمدتا از سوی کسانی مطرح می‌شود که علاقمند نبودند وضعیت سوریه و تروریست Terrorist ها در این کشور به وضع امروز منتهی شود.

قاسمی درعین حال گفت: این نوع انتقادات ریشه در همان سیاست های آمریکا و تضعیف ایران دارد و همانطور که تاکنون با شکست مواجه شده در آینده هم راه به جایی نخواهد برد.

مشکلات ایرانیان در صربستان و گرجستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره مشکلاتی که برای شهروندان ایرانی در صربستان و گرجستان ایجاد شده گفت:وزارت امور خارجه در این خصوص وظایف مشخصی دارد و تا جایی که توان داشته باشد پیگیر احقاق حق شهروندان ایرانی خواهد بود.

وی یادآورشد: صربستان از مدتی پیش لغو روادید برای اتباع ایرانی را به دلایل خاص داخلی و همچنین پیش زمینه های ورود به اتحادیه اروپا قطع کرد و از این جهت این موضوع مسئله ای مختومه و بسته شده است.

قاسمی اظهار داشت: موضوع فردی که گفته می‌شود از سرما فوت کرده از سوی سفارت در حال بررسی است و دستور داده شده است که مشخص شود آیا این فرد هویت ایرانی دارد یا نه.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تسهیلاتی که بعد از لغو روادید برقرار شده کمک می کند که ایرانیان بتوانند به شرط دارا بودن شرایط، ویزای صربستان را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان دستورات لازم داده شده است و ما با جدیت از چند روز قبل در این موضوع ورود کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص دیپورت شهروندان ایرانی از مرزهای گرجستان گفت: این اتفاق در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان اتفاق افتاده به طوری که تا دیروز ۲۰۰ نفر از مرزهای این کشور به دلایل مختلف دیپورت شده اند.

وی اظهار داشت: برخی از این افراد مدارک اولیه و لازم را نداشتند و برخی آژانس‌ها و گروه ها هم که صلاحیت لازم را نداشتند با گرفتن مبالغی از شهروندان برای عزیمت آنها به این کشور اقدام کرده‌اند.

قاسمی به کسانی که قصد دارند به گرجستان سفر کنند توصیه اکید کرد با دقت و احتیاط و داشتن مدارک معتبر به این کشور سفر کنند و فریب شرکت هایی که صلاحیت لازم در این زمینه را ندارند نخورند.

وی در عین حال گفت: برخی مشکلات هم مربوط به دولت گرجستان است که در حال پیگیری هستیم و قرار است سفارت ما با مقامات ذیربط این کشور در این خصوص گفت و گو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: برخی از کسانی که از مدارک کافی و معتبر برخوردار بودند به آنها هم اجازه ورود داده نشده و علت این امر برای ما روشن نیست و در این خصوص هم گلایه‌مند هستیم و گفت گوها را با طرف گرجی ادامه خواهیم داد تا مسئله روشن شود و این روند ادامه پیدا نکند.

وی ادامه داد: در عین حال گزارش‌هایی از اندک افرادی داریم که غیر از نداشتن مدارک لازم متهم به دارا بودن مواد مخدر بودند که اینها هم در حد اتهام بوده و سفارت وظیفه دارد که درباره این افراد پیگیری کند و نتیجه روشن شود.

کانال مالی بین ایران واروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه ابهاماتی در رابطه با کانال مالی بین ایران واروپا از قبیل نفت در برابر غذا و تعیین میزبانی وجود دارد، گفت: در رابطه با موضوع میزبانی هنوز زود است که قضاوت کنیم .

قاسمی افزود: مباحثی در میان کشورهای اروپایی وجود داشته است وبرخی کشورها امکان این را نداشتند که میزبانی را عهده دار شوند وبرخی دیگر کشورهای اروپایی نیز اعلام آمادگی و این موضوع را با ما مطرح کرده اند . منتظر می مانیم تا روند تکمیل و قطعی شود .

وی ادامه داد: فشار آمریکا به کشورها جدی است و این موضوع از پیچیدگی هایی برخوردار است ولی اراده دیده شده در مجموعه اروپائی ها مثبت است و تصور می کنم درحال یافتن راهکارهایی برای استقرار سازوکار هستند .

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نگاه ما خوشبینانه است و امیدواریم این روند به خوبی انجام شود و شایعه پراکنی ها و گفتارهای غلط از قبیل نفت در برابر غذا که از کانون های مشخصی بیان می شود زیربنایی ندارد. در حال حاضر باید منتظر نهایی شدن کار شد .

دولت فرانسه خویشتندار باشد

قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به اعتراضات فرانسه و برخورد پلیس Police فرانسه با معترضان واکنش وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه چیست، گفت: با خشونت و خرابکاری و برخورد در شرایط امروز کمتر می شود به موفقیت و اهداف لازم دست یافت .

وی ادامه داد: توصیه ما به دولت فرانسه و پلیس فرانسه این است که خویشتندار باشد و به افرادی که در عرصه خیابان حضور دارند این است که با اقدامات خشونت آمیز و خشن ممکن است شرایط پیچیده تر شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: امیدوارم با درایت و اقدامات مثبت دولت فرانسه مشکلی که حادث شده برطرف شود . دولت فرانسه نمی تواند در قبال مردم خود خشونت را استمرار دهد و شنوایی خود را برای شنیدن درخواست آنها کاهش دهد . امیدوارم با درایت مساله را حل و فصل کند .

قاسمی در پاسخ به اینکه عکس العمل مسئولان وزارت امور خارجه نسبت به ادعاهای آمریکائی ها درباره فعالیت موشکی ایران، توضیح داد: مواضع کلی ما نسبت به سیاست دفاعی ایران روشن است وادعای آمریکائی ها با اساس نیست و هر از گاهی توسط این کشور ویا رژیم صهیونیستی مطرح می شود .

توافق نفت در برابر غذا میان ایران و کره جنوبی صحت ندارد

وی در پاسخ به این سئوال که در برخی رسانه ها مطالبی درباره انعقاد قرارداد ایران با کره جنوبی در رابطه با نفت در غذا مطرح شده، گفت : این موضوع را تکذیب می کنم .

قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به حمایت های اخیر مقامات آمریکائی از حکام سعودی اخیرا در مقاله ای ادعای شکل گیری ائتلاف جدید توسط ایران در منطقه مطرح شده، گفت: ایران به عنوان کشور مقتدر از حاکمیت و منافع خود در جهان ومنطقه دفاع خواهد کرد و اجازه نمی دهیم حوزه منافع ایران را نقد کنند .

وی افزود: سیاست آمریکا ناشی از سیاست دوگانه وچندگانه ای است که در کنار شعارهای انسان دوستانه که به دروغ مطرح می کند به دنبال سلطه و فروش تسلیحات خود وایجاد آشوب در منطقه است و خیلی به ثبات وامنیت منطقه فکر نمی کند .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه برگزاری کنفرانس وحدت در مطرح شدن قدس در جهان چه تاثیری داشت، گفت: گردهم آمدن بیش از 350 شخصیت از کشورهای مختلف جهان در این کنفرانس با محوریت قدس و کارگروه هایی که ایجاد شد جایگاه ایران را در شرایط فعلی نزد علماء ، اندیشمندان و متفکرین کشورهای اسلامی نشان داد .

قاسمی افزود: این کنفرانس با استقبالی که از آن به عمل آمد دستاورد بزرگی برای روشنگری و همگرایی بیشتر متفکرین جهان اسلام نسبت به آرمان فلسطین و سرنوشت قدس شریف داشت .

وی در پاسخ به اینکه آیا یمن سفیری را برای حضور در ایران معرفی کرده و ایران اقدامی برای اعزام سفیر به این کشور انجام خواهد داد، گفت: در خصوص معرفی سفیر یمن در تهران اطلاعی ندارم .

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در رابطه با اعزام سفیر به یمن بستگی به شرایط یمن دارد وباید دید شرایط این کشور در اینده چگونه است

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 442036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟