به گزارش رکنا، سازمان ملل نیز کاملا خود را برای مذاکرات سوئد آماده می کند که طی چندین روز آینده میان طرف های یمنی برگزار می شود اما این مذاکرات علیرغم احتمال پایین به ثمر نشستن آن، با موانع زیادی روبروست که برجسته ترین آن، مانع تراشی عربستان برای انتقال هیات ملی از صنعا به سوئد و تامین امنیت سفر رفت و برگشت آنان است.

همه طرف های یمنی صنعا نیز بر آمادگی کامل خود برای مشارکت در این مذاکرات و همکاری و ارائه راه کار برای به ثمر نشاندن آن در صورت تمایل طرف دیگر به صلح تاکید کردند این در حالی است که همه تاکید دارند عربستان و امارات هنوز در صدد مانع تراشی بوده و در صدد ادامه جنگ هستند.

"محمد عبدالسلام" رئیس هیات ملی مذاکره کننده، نیز سازمان ملل و نماینده این سازمان را به ناکارامدی و عدم ارائه هر گونه دیدگاه یا چارچوب سیاسی برای مذاکرات متهم کرد.

گفتنی است؛ این اتهام زنی پس از بی توجهی سازمان ملل به عملیات انتقال زخمی ها و پایبندی به مساله گشودن فرودگاه صنعا رخ داد که سازمان ملل و نماینده آن قول داده بودند و عربستان و امارات نیز با آن موافقت کرده بودند.

عملیات تبادل اسرا و بازداشتی ها نیز با لجبازی شدیدی عربستان سعودی و امارات روبرو شد به گونه ای که کمیته ملی امور اسرا در صنعا از ناکامی مذاکرات با طرف سعودی پس از امضای اتمام عملیات تبادل اسرا و بازداشت شدگان توسط سازمان ملل پس از چندین ماه مذاکره خبر داد. این کمیته با صدور بیانیه ای گفت: طرف سعودی توافق امضا شده را نقض کرده و با عملیات تبادل اسرا مخالفت کرده است. همه این حوادث، بیانگر تلاش های عربستان و امارات برای مانع تراشی بر سر راه مذاکرات سوئد است .

افزون بر مانع تراشی های عربستان و امارات ، بیانیه دولت منصور هادی ، نیز نشان می دهد گروه بهره مند از ادامه جنگ، خواهان صلح نیست زیرا هادی نیز با تاکید بر سه مرجع موسوم به ابتکار خلیج فارس در صدد مغالطه است و این بدان معناست که سعودی ها هنوز منصور هادی را تحت فشار قرار داده یا به وی دستور داده اند که برای حل بحران های داخلی و بازگشت به میز مذاکره برای یافتن راه کارهای عملی و متوقف کردن حملات به یمن هیچ گونه امتیازی ندهد و اگر موانع پیش روی برگزاری مذاکرات سوئد برداشته شود و این مذاکرات در روزهای آتی، برگزار شود، با توجه به عوامل بحران زای خارجی و نقش پررنگ واشنگتن و ریاض در این جنگ و تشدید درگیری ها در یمن، دست یافتن بر راه کارها بعید به نظر می رسد.

اظهارات وزیردفاع و وزیر امورخارجه آمریکا، هنگام ارائه اطلاعات اخیر در کنگره تاکیدی بر اصرار دولت امریکا بر ادامه جنگ یمن و حمایت از این جنگ است زیرا کاخ سفید نیز تهدید کرده هرگونه اقدام کنگره در چارچوب پایان حمایت امریکا از این جنگ را وتو می کند. این در حالی است که طرح انگلستان که قرار بود به شورای امنیت ارائه شود پس از مانع تراشی های واشنگتن و درخواست برای به تعویق انداختن آن مطرح نشد.

شمار زیادی از تحلیلگران معتقدند این اظهارات و این مواضع امریکا؛ دلیل قاطعی بر این است که آمریکا یا سعودی ها برای توقف حملات هیچ گونه حسن نیتی ندارند و علیرغم وضعیت بسیار نامناسب بشری ،بر ادامه جنگ یمن اصرر دارند.

این در حالی است که مذاکرات سوئد در صورت برگزار شدن طبعا میان طرف های یمنی منعقد خواهد شد و آمریکا و عربستان که خط مقدم حمله بوده و سرنخ ادامه جنگ یا پایان آن را در دست دارند ، در آن حضور ندارند و مزدوران خود را که هیچ راهکاری برای حل بحران ها ندارند را پیش انداخته از همین رو عدم شرکت امریکا ،عربستان و امارات در این دور از مذاکرات عامل مهمی در به شکست کشاندن آن است.

"عبدالملک العجری" عضو هیات ملی با توضیح این مطلب گفت: طرف های محلی درگیر که پیش از حملات و مداخله ائتلاف سعودی، یک طرف از درگیری ها به شمار می رفتند؛ به بهانه گرفتن کمک، دیگر نقشی در این درگیری ها ندارند و همه قدرت و نفوذ خود را از دست داده، بنابراین نبود عربستان و امریکا در مذاکرات به معنای ناکامی مذاکرات سوئد است.

وی افزود: واشنگتن و ریاض باید از پنهان شدن در پشت دیگران دست برداشته و نگرانی ها و انگیزه های خود را بر سر میز مذاکره مطرح کنند .وی هم چنین بر آمادگی هیات ملی برای مذاکره با همه طرف ها و بررسی کل مساله تاکید کرد.

بسیاری از ناظران معتقدند فرآیند صلح یمن، با توجه به مانع تراشی ها و بحران زایی های واشنگتن، ریاض و ابوظبی در راه فرآیند صلح هنوز بسیار دور است.

صلحی که یمنی ها بی صبرانه منتظر آن هستند تا شاید مرهمی بر زخم کودکان و زنانی باشد که در این حملات بیشترین زیان را دیده اند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 441727 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟