شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان حزبی و سیاسی در روزهای گذشته ناخرسندی خود را از تصمیم این 24 نفر ابراز داشته و در عین حال نیت و اراده نمایندگان استیضاح کننده را مورد تردید جدی قرار دادند. عده‌ای مانند محمود صادقی نماینده تهران، طرح استیضاح ظریف را «انتقام گیری» از دولت و برجام دانستند؛ عده‌ای از جمله الهه کولایی و عزت‌الله یوسفیان ملا این کار را سنگ‌اندازی مقابل تصویب لوایح مرتبط با FATF ارزیابی کرده و طیفی نیز تبعات نتیجه احتمالی جلسه استیضاح را گوشزد کردند؛ از جمله محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا که در یادداشتی صریح با طرح این سؤال که «در موضوع استیضاح وزیر خارجه چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟» نوشت: «1- وزیر رأی بیاورد: در این حالت عده‌ای چنین برداشت می‌کنند که حرف ظریف درباره پولشویی را مجلس قبول دارد. 2- وزیر رأی نیاورد: عده‌ای دیگر خواهند گفت مجلس از مصداق‌های حرف‌های ظریف درباره پولشویی است. 3- استیضاح پس گرفته شود: عده‌ای دیگر چنین برداشت خواهند کرد که نمایندگان استیضاح کننده کم آوردند و از ترس افشاگری بیشتر، پا پس کشیدند» و نتیجه گرفت: «در همه موارد بالا، باخت با مجلس است و ظریف حداکثر در یک مورد بازنده است، آن هم شاید.» همزمان نیز محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس به همکارانش هشدار داد ابزار‌های نظارتی مجلس، اهرم فشار و وسیله تسویه حساب سیاسی نشود. عارف در یادداشتی که به مناسبت «روز مجلس» در اینستاگرامش منتشر کرده بود، نوشت: «وزیر محترم امور خارجه‌ کشورمان که به فرموده‌ رهبر معظم انقلاب، یک چهره انقلابی و مؤمن است، در مقطع فعلی با پشتوانه ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ ایستادگی کرده است و حضورش در رأس دستگاه دیپلماسی کشور باعث عزت ایران در مجامع بین‌المللی شده است و طرح استیضاح ایشان در شرایط فعلی به هیچ ‌وجه پسندیده نیست.» محمدعلی وکیلی، دیگر نماینده تهران در مجلس نیز تلاش برای استیضاح ظریف را تضعیف قدرت دیپلماسی کشور در صحنه بین‌المللی و پایین آوردن اعتماد به نفس او و تیمش در خط مقدم مبارزه دانست و با اشاره به اینکه «رویکردها و سیاست‌های خارجی برآیند تصمیم کلیت نظام است» تأکید کرد: رویکردها قائم به ظریف نیست؛ منهای ظریف اگر کسی هم به عنوان وزیر بیاید، باید همین رویکردها را ادامه دهد.

علی بختیار، رئیس فراکسیون پاسخگویی مجلس نیز با تأکید بر ضرورت تقویت دستگاه دیپلماسی کشور، گفت: تضعیف کارگزاران سیاست خارجی بویژه ظریف خواسته امریکا است، بنابراین استیضاح او به نفع کشور و نظام نیست. صریح‌ترین سخنان دیروز اما از سوی عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده اصولگرای مجلس عنوان شد که گفت می‌تواند آدرس پولشویی را به همکارانش بدهد. او در گفت‌وگویی که با ایلنا داشت، با بیان اینکه «آقای ظریف صحبت نادرستی نکرد که حالا از او آدرس خواسته‌اند» ادامه داد: من می‌توانم آدرس همه پولشویی‌ها را به نمایندگان بدهم؛ اسامی همه قاچاقچیانی که میلیارد‌ها پول کثیف در این کشور مبادله می‌کنند. کسی وجود دارد که بگوید این پول‌ها کثیف نیست؟ وی در عین حال که شرایط را برای استیضاح مساعد نمی‌دانست، خبر داد: من با برخی استیضاح‌کنندگان هم صحبت کردم که آنها گفتند ما قصد برکناری وزیر امور خارجه را نداریم؛ فقط می‌خواهیم مطالبی را در قالب استیضاح بگوییم. او درباره اظهارات ظریف درخصوص پولشویی هم گفت: هر عدد و رقمی که در کشور برای کالای فاسد، قاچاق Contraband و غیرقانونی رد و بدل می‌شود، پول کثیف و نجس است و باید به اصطلاح شسته شود. برای مثال در پیاده‌روی یکی از خیابان‌های تهران یک بسته هروئین به معتادی فروخته می‌شود؛ هزینه این ماده مخدر همان پول کثیف است. هر سارقی که مال مسروقه را می‌فروشد، پولش کثیف است. آیا در کشور ما این اتفاقات به وقوع نمی‌پیوندد؟! چند میلیارد در روز برای مواد مخدر Drugs در کشور پول مبادله می‌شود؛ همین‌طور ربا حرام است؛ آیا ربا در کشور ما صورت نمی‌پذیرد؟ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا استیضاح‌کنندگان نمی‌توانستند در قالب سؤال، ابهامات خود را با وزیر امور خارجه مطرح کنند، گفت: قطعاً می‌خواستند فشار را بیشتر کنند ولی آقای ظریف حرف نادرستی نزده است. من اگر جای ایشان بودم، نام ۱۰ قاچاقچی Smuggler بزرگ یا بدهکاران بانکی را مطرح می‌کردم. سه هزار میلیاردی که امیرمنصور آریا به خاطرش اعدام execution شد، مگر پول ناسالم ناشی از اختلاس و رشوه نبود؟!

به هر روی محمدجواد ظریف امروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر می‌شود تا به پرسش‌های استیضاح کنندگان پاسخ دهد. پرسش‌هایی که علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو این کمیسیون آنها را تکراری خوانده است. این البته ظریف نیست که طرح استیضاحش در دستور کار بهارستان قرار گرفته است. به گفته علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه، بجز ظریف، استیضاح رحمانی فضلی وزیر کشور با ۱۹ امضا در کمیسیون شوراها و استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم با ۲۴ امضا در کمیسیون کشاورزی در حال بررسی است. او همچنین گفت که طرح سؤال یا استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس هم از حد نصاب افتاده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 441580 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟