از همه امکانات برای حفظ برجام استفاده شود / اعمال تحریم‌های یکجانبه رقابتی غیرعادلانه است

به گزارش روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نوشت: "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در نشست رهبران کشورهای گروه بریکس (روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حاشیه نشست سران گروه 20 در آرژانتین، اعلام کرد که حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امکان این را فراهم خواهد کرد تا از هر گونه تشدید وخامت اوضاع دوباره در باره برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری شود و به همین دلیل لازم است تا از همه امکانات برای حفظ این توافق نامه بین المللی استفاده کرد.

پوتین در سخنرانی خود همچنین از سیاست اعمال تحریم‌های یکجانبه انتقاد کرده و تاکید کرد که این سیاست تاثیر منفی بر همکاری‌های بین المللی دارد. وی توضیح داد: «باید متوجه شد که رقابت ناعادلانه غالبا جای خود را به گفت‌وگوهای برابر و صادقانه بین کشورها داده است. افزایش اقدامات بی‌رحمانه در استفاده از تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه که در خارج از چارچوب منشور سازمان ملل انجام می شوند، قوانین سازمان تجارت جهانی و دیگر ضوابط شناخته شده بین المللی را با شکست مواجه ساخته و همه اینها باعث می‌شود تا روابط تجاری، اعتماد بین شرکای اقتصادی و بطور کلی اقتصاد جهانی آسیب ببیند.»

رییس جمهور روسیه از کشورهای گروه بریکس خواست تا یک نظام عادلانه در روابط بین المللی به وجود آورنده و به اتفاق یکدیگر مشکلات کنونی جهان در این رابطه را حل و فصل کنند.

دعوت پوتین از کشورهای بریکس برای مشارکت در بازسازی سوریه

ولادیمیر پوتین درباره اوضاع سوریه نیز یادآور شد، روسیه روی تسریع در روند شکل گیری کمیته قانون Law اساسی سوریه در ژنو متمرکز شده است. وی تاکید کرد: «برای برقراری ثبات درازمدت در سوریه باید روند عادی حل و فصل سیاسی اوضاع تسریع شود و برای این منظور روسیه با شرکای خود در چارچوب مذاکرات آستانه، یعنی ایران و ترکیه، همکاری کاملی دارد.»

رییس جمهوری روسیه از جمله وظایف مهم در سوریه را بازسازی اقتصاد و زیرساخت‌های این کشور و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت پناهجویان به خانه‌های خود نامید و از شرکای خود در گروه بریکس خواست تا به برنامه کمک‌های انسان دوستانه به سوریه ملحق شوند.

وی همچنین به بازی گرفتن گروه‌های تروریستی و استفاده از آنها برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی مختلف را محکوم کرده و تاکید کرد در برخورد با این گروه‌ها نباید استاندارد دوگانه و یا هرگونه سازشی به کار گرفته شود.

عاملین حمله شیمیایی به شهر حلب باید تنبیه شوند

رییس جمهوری روسیه همچنین تأکید کرد که مسئولین حمله شیمیایی اخیر صورت گرفته از سوی تروریست‌ها به غرب شهر حلب سوریه نباید بدون تنبیه رها شوند.

وی گفت: «در سوریه جایی که تروریست‌ها همچنان به حملات خود به نیروهای دولتی ادامه داده و دائماً رژیم آتش‌بس را نقض می‌کنند، در تاریخ 24 نوامبر (سوم آذر) حمله تروریستی علیه ساکنین مناطق غربی شهر حلب با استفاده از مواد شیمیایی مسموم کننده که به نظر می‌رسد گاز کلر بوده، صورت گرفت. چنین جنایاتی از سوی تروریست‌ها نباید بدون تنبیه رها شود، در غیر اینصورت آنها بار دیگر به چنین جنایاتی دست خواهند زد.»

نگرانی مسکو از خودداری آمریکا از اجرای تعهداتش در کاهش تسلیحات

پوتین گفت، روسیه نگران اوضاع به وجود آمده در رابطه با امکان خودداری آمریکا از اجرای تعهدات خویش در قبال پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط است.به گفته وی، نمی‌توان نگران روند اوضاع در باره عدم گسترش تسلیحات نبود. غیرمشخص بودن مواضع آمریکا درباره پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی نیز خطر ازسرگیریدور جدید مسابقه تسلیحاتی را افزایش داده است.

رییس جمهوری روسیه از کشورهای گروه بریکس خواست تا مواضع یکسانی درباره این مشکل اتخاذ کنند. به عقیده وی، موضع گیری واحد این کشورها تلاش‌های جامعه جهانی در جهت تامین امنیت و ثبات بین المللی را بسیج خواهد کرد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 441373 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟