20 منهای یک !

نشست‌های گروه 20 همواره جایی بوده‌است برای رایزنی و اتحاد کشورهای عضو درباره چاره‌جویی برای بحران‌های جهانی حتی اگر این رایزنی ها به نتیجه دلخواهی نمی‌رسید. اما اکنون دو سال است اتحاد نسبی موجود برای حل بحران ها از این نشست رخت بربسته و اغلب سران کشورهای عضو درصدد چاره‌جویی برای تصمیمات عضو سرکش این گروه که «جهانی شدن» اولویت اول او نیست، هستند.

در عکس یادگاری 11 نشست از 13نشستی که گروه 20 از سال 2008 تاکنون برگزار کرده، همواره رئیس‌جمهوری امریکا در جایی در مرکز تصویر جای داشته‌است. اما سال گذشته در این تصویر رئیس‌جمهوری امریکا در گوشه‌ چپ بدون هیچ لبخندی ایستاده بود. این تصویر نمادی بود از آنچه در این نشست بر سر خروج دونالد ترامپ Trump از معاهده آب وهوایی پاریس وجود داشت. اما اختلاف نظر اعضا با دونالد ترامپ در نشست امسال در فضایی سخت‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود. در چند ماه گذشته دونالد ترامپ در قالب جنگ تعرفه‌ها، گسترده‌ترین و پرهزینه‌ترین نبرد جهان از جنگ جهانی دوم به این سو را علیه اغلب اعضای این نشست به راه انداخته‌است، بزرگترین این نبردها نبرد او با چین است و در مرتبه بعد نبردهای او با 28 عضو اتحادیه اروپا و همسایگانش، کانادا و مکزیک قرار دارد.

دیدار عقاب و اژدها

در چند روز اخیر به سایت هر رسانه‌‌ای در جهان مراجعه می‌کردید، یکی از مطالب اصلی خود را به دیدار رؤسای جمهوری امریکا و چین در حاشیه نشست گروه 20 اختصاص داده بود. روز پنجشنبه نیز دونالد ترامپ پیش از آنکه سوار هواپیمای اختصاصی خود شود و به سمت بوئنوس آیرس حرکت کند، در جمع خبرنگاران تأکید کرد، مهم‌ترین دیدار او در آرژانتین با شی‌جین‌پینگ خواهد بود. اما به نوشته سایت خبری– تحلیلی «وکس»، مسأله اینجاست که هرچند هم دونالد و هم جی‌پینگ می‌دانند که نشست آن دو در حاشیه نشست گروه 20 می‌تواند کارگشا باشد و به آنها شانسی بدهد تا به روابط دو قطب بزرگ اقتصادی جهان سر و سامانی ببخشند، اما اراده این کار را ندارند. امریکا در چند ماه گذشته حدود 250 میلیارد دلار تعرفه روی کالاهای چینی بست و البته چین نیز ساکت ننشست و اقدام به بستن تعرفه‌‌های سنگین روی کالاهای امریکایی کرد که به چین صادر می‌شوند. با این حال دونالد ترامپ که رغبتی برای حل بحران ندارد، دوشنبه هفته پیش در گفت‌و‌گویی با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» یکبار دیگر چین را تهدید کرد و گفت اگر حاضر به همکاری با امریکا نباشد، آمادگی آن را دارد که تعرفه‌های خود علیه چین را بین 10 تا 25 درصد افزایش دهد. به اعتقاد کارشناسان این شگرد ترامپ پیش از دیدار مهم او با «شی» است. اما واضح است که این شگرد پاسخ نمی‌دهد. با این حال به گفته «ابیگل گریس»، تحلیلگر مسائل چین و از اعضای سابق شورای امنیت ملی ترامپ، اگر هم بعد از نشست دو رهبر چین و امریکا نتیجه‌ای ولو کوچک به دست آمد، بدانید به‌خاطر درایت «شی» و مانیفست حزب کمونیست چین که مخالف کاپیتالیسم است، بوده‌است.

فرار Escape از چنگ خرس‌

شاید دیدار ترامپ با شی دیداری پر زرق و برق و جذاب باشد. اما دیدارهایی که بنا بود رئیس جمهوری امریکا در حاشیه نشست جی 20 داشته باشد و آنها را لغو کرد، جذاب‌تر و گویاتر است و وضعیت امروز دونالد ترامپ را بیشتر و بهتر به تصویر می‌کشد. دونالد ترامپ روز پنجشنبه اندکی پس از آنکه کاخ سفید را به مقصد بوئنوس آیرس ترک کرد، در توئیتی نوشت دیدار خود با ولادیمیر پوتین را به‌دلیل آنچه روسیه در قبال اوکراین انجام داده، لغو می‌کند و البته بلافاصله پاسخ دندان شکن کرملین را مبنی بر اینکه اگر این دیدارها لغو شود، پوتین فرصت بیشتری برای برپایی دیدارهای مفید و سازنده خواهد داشت، دریافت کرد. ترامپ درحالی دلیل لغو دیدار را توقیف کشتی‌های اوکراینی توسط روسیه عنوان کرده‌است، که چند روز پیش از این سفر نیز می‌دانست که چنین اتفاقی رخ داده‌است و البته در طول هفته قبل نیز هرگز حاضر نشد روسیه و شخص پوتین را به‌خاطر این اقدام محکوم کند. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در واقع آنچه دونالد ترامپ را متقاعد کرد دیدار با پوتین را لغو کند، نه اوکراین که اعترافات مایکل کوهن، وکیل سابق او است. به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، مایکل کوهن، روز پنجشنبه چند ساعت پیش از آنکه ترامپ راهی آرژانتین شود، اعتراف کرد که در جریان تحقیقات مولر درباره روس‌گیت، وی به مقامات کنگره دروغ گفته و طرح‌های ترامپ برای ساخت برج در مسکو را کوچک‌تر از آنچه که واقعیت داشته نشان داده بود. این در حالی است که ترامپ در دو سال گذشته هر گونه خبری را درباره تمایل به ساخت و ساز در روسیه رد کرده بود. اعترافات کوهن باعث شد یکبار دیگر رسانه‌ها جزئیات روابط ترامپ و پوتین را زیر نظر بگیرند. بنابراین ترامپ با لغو دیدار با رئیس جمهوری روسیه تلاش کرد تا از بار هجمه‌ها علیه خود بکاهد. ترامپ هشت دقیقه پیش از پرواز به سمت آرژانتین در توئیتی وکیل سابق خود را فردی بسیار ضعیف توصیف کرد که اعترافاتش درباره مسائلی غیر مرتبط با پرونده روس‌گیت، باعث می‌شود راهی زندان Prison شود.

اما لغو دیدار او با پوتین پشت پرده‌های دیگر هم دارد. بخشی از این دلایل را باید در مفاد دیدار او با پوتین جست وجو کرد. پیش از این کاخ سفید اعلام کرده‌بود که محور‌های مذاکرات ترامپ با پوتین، ثبات استراتژیک، سوریه، ایران و کره شمالی خواهد بود. به جز مسأله ایران و سوریه که دو طرف اختلاف نظرهایی درباره آن دارند، وقتی سخن از ثبات استراتژیک به میان می‌آید، خواه ناخواه پای خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای هم به میان کشیده می‌شود. به گزارش سایت خبری– تحلیلی «وکس»، روابط ترامپ و پوتین از زمانی که رئیس جمهوری امریکا تصمیم خود را برای خروج از این پیمان اعلام کرده، وارد چالش جدی شده‌است و ترامپ در شرایط فعلی نمی‌خواهد وارد چالش جدیدی با همتای روس خود شود، بنابراین قصد دارد با پرهیز از این دیدار از چالش با پوتین بپرهیزد. البته قهر ترامپ با سران کشورهای عضو جی 20 تنها به روسیه ختم نشد و او اعلام کرد دیدارهای خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مون جائه این، رئیس جمهوری کره‌جنوبی را نیز لغو می‌کند. این در حالی است که اختلافات او با اروپایی ها نیز راه مذاکره سودمند او با آنها را بسته است.

تنهایی بن سلمان در بوئنوس آیرس

به جز ترامپ، به نظر می‌رسد محمد بن سلمان هم باید در آرژانتین در هزار توی تنهایی خود بپیچد. محمد بن‌سلمان که نزدیک به دو ماه است نفرین جمال خاشقجی گریبانش را گرفته، روز پنجشنبه در حالی راهی بوئنوس آیرس به معنای «هوای خوب» شد که هوای این شهر برای او سنگین‌تر از هر شهری شده‌است. سه نفر از 19 رهبر جهان که در این نشست حاضر می‌شوند، اعلام کردند حاضر به برپایی نشست با او نیستند. ترزا می‌ و امانوئل مکرون، رهبران بریتانیا و فرانسه و همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم که اعلام داشتند با بن‌سلمان دیدار می‌کنند، دلیل آن را پرونده خاشقجی عنوان کردند و در واقع دیدار آنان با پسر پادشاه عربستان نوعی تحقیق و تفحص است.

یکی از کسانی که دیدار خود با بن‌سلمان را لغو کرد دونالد ترامپ، متحد امریکایی عربستان بود. دونالد ترامپ پس از آن اعلام کرد دیداری با ولیعهد عربستان نخواهد داشت که سنای امریکا روز چهارشنبه، پس از شنیدن اظهارات وزیران خارجه و دفاع امریکا درباره جنگ یمن و قتل Murder جمال خاشقجی با 63 رأی موافق بررسی قطعنامه‌ای را برای پایان دادن به حمایت تسلیحاتی از عربستان در جنگ یمن آغاز کردند. محمد بن سلمان که هفته پیش نیز روزهای دشواری را در تور خاورمیانه‌ای خود سپری کرده بود و با تظاهرات مردم علیه ولیعهد اره به دست، رو به رو شده بود، از ترس تظاهرات علیه خود در این شهر اعلام کرد در بوئنوس آیرس در هتلی که برای او در نظر گرفته شده بود، اقامت نخواهد کرد و محل اقامت خود را در سفارت عربستان قرار داد. جایی که خیابان‌های اطراف آن روز پنجشنبه شاهد کشیده شدن دیوارهایی آهنین بین ولیعهد عربستان و جهان بود.

دیدگاه​​​​​​​

امریکا در کوره راه جی 20 / کریستوفر هیل، تحلیلگر

واضح است که امریکا راهش را گم کرده است. سیاست خارجی اول امریکای دولت ترامپ ثمره‌ای برای امریکا نداشته و این کشور را منزوی و در سطح جهانی غیرقابل اعتماد کرده است. در حالی که دولت‌های قبلی امریکا برای کسب جایگاهی قابل اعتماد در جهان دست به ابتکارعمل‌های بین‌المللی بسیاری زده بودند. اجلاس جی 20 احتمالاً آخرین شانس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا است که به سنت دولت‌های گذشته این کشور رجوع کند اما در روزهای گذشته نشانه‌ای از اینکه او تمایلی به این رجوع داشته باشد، دیده نشده است. اگر ترامپ در جی 20 به جنگ تعرفه‌ها پایان ندهد و در دیدار با همتای چینی خود تهاجمی عمل کند، این فرصت آخر هم از دست می‌رود و نسل‌های آینده امریکا تاوان این انزواطلبی را خواهند داد.

از چندین دهه پیش تا دو سال قبل که ترامپ وارد کاخ سفید شد، رؤسای جمهوری امریکا درک کرده بودند که مدیریت زیرکانه روابط دوجانبه با چین برای منافع ملی امریکا بسیار خوب است. اما ترامپ یا به این درک نرسیده یا به جای تمرکز بر منافع ملی امریکا بر حذف حامیان خود با هدف پیروزی در انتخابات 2020 تمرکز کرده است. او می‌داند که از نظر بسیاری از طبقه کارگر امریکا چین سمبل از بین رفتن فرصت‌های شغلی و ناامنی اقتصادی در امریکاست. از این رو تا می‌تواند بر طبل جنگ اقتصادی و رویارویی تعرفه‌ای با چین می‌کوبد. با وجود این، هر از گاهی هم سیگنال‌هایی مبنی بر مصالحه با چین می‌دهد. البته بعید نیست او چنین تمایلی داشته باشد اما نباید فراموش کرد، ترامپ همیشه عادت دارد قبل از دیدار با رهبران خارجی حرف تندی بزند و راه مذاکره را سد کند.

منبع: پراجکت سیندیکیت

انزوای جهانی ولیعهد /بسما مومانی، تحلیلگر

در سال 2017 پس از آنکه به کمک پدر تمام موانع به قدرت رسیدن را کنار زد و با تکیه بر کرسی ولیعهدی، خیالش بابت اینکه جانشین ملک سلمان است، راحت شد، کوشید خود را به‌عنوان یک ولیعهد جوان اصلاح‌طلب در دل جامعه جهانی جای دهد و برای این تصویر چه‌ها که نکرد و چه تابوها را که نشکست. از شکستن تابوی 90 ساله ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان تا آوازخوانی و برگزاری کنسرت. او از این راه توانست در داخل و خارج از مرزهای عربستان برای خود وجهه‌ای دست و پا کند اما دو ماه پیش، قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تمام رشته‌های او را پنبه کرد و الان در چشم جامعه جهانی نه تنها اثری از آن مرد معتدل اصلاح‌طلب نیست، که چهره آمر یک قتل را دارد. در چنین شرایطی، محمد بن سلمان در ‌بوئنوس آیرس آرژانتین حاضر شد تا در اجلاس جی 20 با رهبران دیگر کشورها دیدار و اوضاع را عادی جلوه دهد و بگوید که همچنان به‌عنوان ولیعهد عربستان مقبولیت دارد. این در حالی است که بسیاری از رهبران حاضر در جی 20 یا حرفی از دیدار با او نزدند، یا همچون آنگلا مرکل، رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ آشکارا گفتند برنامه‌ای برای دیدار با او ندارند یا با احتیاط از دیدار با او سخن گفته و تأکید کردند، موضوع دیدارشان قتل خاشقجی خواهد بود. اما حتی اگر دیدارهایی بین او و دیگر رهبران حاضر در جی 20 برگزار شود، این دیدارها بشدت تحت تأثیر قتل خاشقجی خواهد بود و عادی‌سازی این قتل سیاسی در جی 20 و عادی شدن رفتار رهبران جهان با ولیعهد اتفاق نمی‌افتد و امید به تحقق اهداف سفر بن سلمان یک امید واهی است.

منبع: گلوب‌اند میل

شکاف عمیق در جی 20 / آندرو‌هاموند، تحلیلگر

تا همین دو سال پیش و تا قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا اجلاس سالانه سران 20 اقتصاد برتر جهان موسوم به «جی 20» یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های اقتصاد بین‌الملل به شمار می‌رفت زیرا در این گردهمایی تصمیمات مهمی درباره حدود 85 درصد اقتصاد دنیا گرفته می‌شد. سال گذشته در‌ هامبورگ برای نخستین بار در تاریخ 19 ساله «جی‌20»، رهبران قدرتمندترین کشورهای اقتصادی جهان شاهد شکاف و اختلاف نظرهای جدی بین اعضا بویژه امریکا و اتحادیه اروپا بودند. ریشه تمام این اختلاف‌ها و شکاف‌ها دونالد ترامپ است که در اولین حضور خود در جی 20، مواضعی مخالف دیگر اعضا در قبال تجارت جهانی، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی گرفت. او در حالی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می‌کوشید بر اهمیت داشتن یک جی 20 قدرتمند و یکپارچه برای تجارت جهانی تأکید کند، رئیس جمهوری امریکا ساز خودش را کوک کرد و گفت، هر کس باید از بازارهای خودش حفاظت کند. این اتفاق امسال هم برای دومین سال پیاپی می‌افتد با این تفاوت که امسال امریکا و چین با داشتن سابقه چندین ماهه جنگ تجاری در کانون افتراق اعضای جی 20 هستند. این اختلاف‌های اساسی در شرایطی بروز کرده است که بنا بر گزارش هفته گذشته سازمان تجارت جهانی، سیستم تجارت بین‌المللی روزگار سختی را می‌گذراند و تنها بین ماه‌های مه تا اکتبر امسال حدود 40 محدودیت تجارتی جدید برای کشورهای عضو جی 20 وضع شده این محدودیت‌ها از 2012 به این سو بی سابقه است. حدود یک سوم از این 40محدودیت تجارتی به خاطر اقدامات تلافی جویانه کشورهایی بوده که هدف تعرفه‌های تحمیلی فولاد و آلومینیوم دولت ترامپ در ماه مارس قرار گرفتند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 441301 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟