این است حکایت طرح استیضاح محمدجواد ظریف از سوی دلواپسان که در بزنگاه قرار داشتن وزارت امور خارجه در خط مقدم پرچالش سیاست خارجی کشور چه از سوی مراجع تقلید و چه از سوی رسانه‌های منتقد دولت نادرست دانسته می‌شود. مخالفت صریح آیت‌الله مکارم شیرازی که تلاش برای استیضاح ظریف را همراستا با تضعیف دولت و برخلاف مصالح کشور تلقی کرد، یکی از معدود زمان‌هایی است که یک مرجع تقلید ورود علنی به بحث استیضاح و مواجهه منتقدان با دولت را ضروری ارزیابی کرده است. او با وصف ظریف به عنوان وزیری که در برابر دشمن ایستاده است، از نمایندگان مجلس خواست تا به جای استیضاح‌های پشت سرهم، ایرادها و اشکال‌های خود به وزیران را به صورت انتقاد و سؤال مطرح کنند. توصیه‌ای که اگر انگیزه‌های سیاسی بر رویکرد استیضاح کنندگان غلبه نداشته باشد، احتمالاً شنیده خواهد شد. اگرچه در نهایت استیضاح ظریف به هر بهانه‌ای در مجلس جز نمایندگان عضو جبهه پایداری هواداری ندارد.

طرح دلواپسان برای استیضاح ظریف با دیوار بلندی از مخالفت‌ها مواجه است. اینکه افراد و جریان‌های سیاسی با استیضاح یک وزیر موافق یا مخالف باشند امری معمول است. با این حال مخالفت با استیضاح محمدجواد ظریف و به عبارت بهتر حمایت از او در طیف متنوع‌تر و در سطح بالاتری مطرح شده است. چنانکه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به عنوان یک مرجع تقلید به مخالفت برخاسته و در سخنانی که مشخصاً ظریف مصداق آن بود، گفت: «استیضاح وزیرانی که در برابر دشمن ایستاده‌اند، به صلاح نیست.» این در حالی است که معمولاً مراجع تقلید از ورود علنی به چنین مباحثی اجتناب می‌کنند.

به گزارش جماران، وی روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: در این شرایط اگر بخواهیم وزیری را تغییر دهیم آن هم وزیرانی که در مقابل دشمنان ایستاده‌اند، کار درستی نیست و نباید در این موقعیت دولت ضعیف شود. آیت‌الله مکارم با اشاره به لزوم قوی بودن دولت در برابر دشمن، بیان کرد: باید از این استیضاح‌های پشت سر هم در این شرایط صرف نظر کرد و نمایندگان مجلس ایرادها و اشکال‌های خود به وزیران را به صورت انتقاد و سؤال مطرح کنند. وی ادامه داد: خود استیضاح به معنای تضعیف پایه فعالیت‌های وزیر است و در این شرایط باید ملاحظات لازم را داشت. آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: وزیران بی عیب نیستند اما باید به مصالح نظام توجه کرد و لازم نیست فوراً برای تغییر وزیران اقدام شود، این اقدام‌ها دردسر دارد، باید نسبت به عملکرد وزیران انتقاد و از آنان سؤال کرد اما استیضاح در شرایطی که مقابل دشمنی به ظاهر قوی هستیم، به صلاح نیست.

با این حال بعید به نظر می‌رسد که رویکرد سیاسی جریانی که این استیضاح را مطرح کرده است چندان در بند و بست چنین توصیه‌هایی درآید. با این حال چنان که کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اعلام کرده است خواست استیضاح حتی در مجلس نیز نتوانسته از همراهی نمایندگان غیر از جمع نمایندگان وابسته به جبهه پایداری برخوردار شود. تا آنجا که جلالی در این باره با بیان اینکه «سیاست خارجی ایران در خط مقدم جبهه دیپلماسی قرار دارد و به همین خاطر استیضاح ظریف در این شرایط مناسب نیست»، گفت: «می دانم که فراکسیون‌های مجلس هم از این موضوع استقبال نکردند.» به گزارش ایرنا، جلالی در عین حال با بیان اینکه به باور او طرح موضوع پولشویی در فضای عمومی مناسب نبود، گفت: «این موضوع نیازمند ارائه اسناد و مدارک است و مسئولین هم باید با آن مبارزه کنند و مبارزه می‌کنند، اما اینکه کسی بگوید پولشویی وجود ندارد این را نمی‌توانیم بگوییم اما آن اندازه که اغراق گونه مطرح می‌شود، طبعاً نیست.» جلالی ادامه داد: «باید با همین اندک پولشویی هم مبارزه شود و اراده جدی برای این موضوع در کشور وجود دارد.»

واعظی: طرح استیضاح ظریف سیاسی است

وجود پولشویی که ظریف در مصاحبه‌ای از آن به عنوان دلیل هزینه‌کرد میلیاردی پولشویان برای ایجاد فضای مخالفت با فراهم شدن زمینه الحاق ایران به سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی یاد کرد، حالا زمینه ساز خواست دادستانی کل کشور برای ارائه اسناد و مدارک از سوی ظریف و نیز طرح استیضاح از سوی نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس شده است.

با این حال روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری یک بار دیگر بر حمایت دولت از ظریف و دیدگاهش درباره پولشویی پرداخت و با تأکید بر اینکه «سخنان ظریف مواضع دولت بوده و وزیر امور خارجه در اظهارات خود هیچ دستگاه و نهادی را به پولشویی متهم نکرده است»، گفت: «به نظر شخص رئیس‌‌ جمهوری و اعضای دولت، آقای ظریف یکی از وزرای موفق جمهوری اسلامی ایران و دولت است. وی اقدامات خوبی تا به امروز انجام داده اما عده‌‌‌ای از روز اول با سیاست خارجی دولت مخالفت کردند و به دنبال فرصتی بودند که به مسئول سیاست خارجی فشار بیاورند.»

واعظی طرح استیضاح ظریف را سیاسی دانست و ادامه داد: «۱۰ مورد را برای استیضاح مطرح کرده‌‌‌‌اند اما معلوم نیست که چرا موارد دیگر غیر از بحث پولشویی را تا به امروز مطرح نکرده بودند. این عده دنبال فشار به دولت هستند.» او در ادامه افزود: «اگر عده‌‌‌ای با دولت اختلاف سلیقه دارند نباید در شرایط فعلی بحث استیضاح وزیر امور خارجه را مطرح می‌‌کردند چراکه استیضاح ظریف باعث تضعیف وزارت امور خارجه می‌شود و این اتفاق به مصلحت و منافع کشور نیست.»

هاشمی: علت تمرکز بر تخریب ظریف مؤثر بودن او است

محمد ‌هاشمی، عضو پیشین مجمع تشخیص تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به کارهای بی نظیر ظریف در تاریخ سیاسی انقلاب از جمله قطعنامه 598 و برجام گفت: «امروز نیز شخصیت ظریف، بسیار تأثیرگذار و مفید برای دولت، ملت و نظام جمهوری اسلامی است. علت اینکه تمرکز کردند تا ایشان را تخریب کنند نیز مؤثر بودن وی است.»

به گزارش جماران،‌ هاشمی با تشبیه وضعیت ظریف به وضعیت شهید بهشتی، مرحوم‌ هاشمی و مقام معظم رهبری در سال‌های نخست انقلاب افزود: «بیشترین و شدیدترین حمله‌ها در اوایل انقلاب به شخصیت‌های مؤثر بود.» او در عین حال تصریح کرد: «مسائل مجلس پیرامون ظریف بر اساس حقی است که قانون Law به نمایندگان مجلس داده و ما نمی‌توانیم اقدامات نمایندگان را در راستای دشمنان قلمداد کنیم. آنها معمولاً در رقابت با دولت‌ها برخی مسائل را انجام می‌دهند. ولی نمایندگان نیز باید در این شرایط بیشتر توجه کنند که امروز نیازهای نظام چیست و دشمن دقیقاً روی چه تمرکز کرده که ما بتوانیم پاتکش را بزنیم.»

مخالفت با استیضاح ظریف حتی در روزنامه جوان که در زمره منتقدان سیاست‌های دولت به شمار می‌رود نیز هویدا شد. روز سه شنبه جوان اقدام برخی نمایندگان مجلس و جمع‌آوری امضا برای استیضاح ظریف را کاری بیهوده و البته مضر دانست و نوشت: « در این اقدام نه وقت شناسی هست، نه موضوع شناسی، نه وزیرشناسی و نه خود (مجلس) شناسی. زمان دعوا را اشتباه انتخاب کرده‌اید. حالا وقت اتحاد مقابل امریکا و اروپا است.»

دادستان کل کشور: پولشویی داریم اما ظریف نباید آن حرف ها را می زد

دادستان کل کشور روز گذشته به وجود پولشویی در کشور اذعان کرد اما در عین حال نامه 12 صفحه‌ای ظریف در توضیح دیدگاه‌های اخیرش پیرامون پولشویی را فاقد مستندات دانست.

به گزارش ایسنا ، حجت الاسلام والمسلمین منتظری که در مراسم هفته بسیج اتاق اصناف تهران سخن می‌گفت با انتقاد از اجرا نشدن قانون مبارزه با پولشویی در کشور گفت: «پولشویی واقعیتی در جامعه ما است که از طریق قاچاق Contraband کالا، ارز و مواد مخدر Drugs وارد کشور می‌شود، یک سمی برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود و به نحوی همه کشورها با آن مواجه هستند و نمی‌شود کشوری را پیدا کرد که در آن پولشویی نباشد.»

دادستان کل کشور مسئولان اجرایی، مسئولان پولی و بانکی و مسئولین قضایی را متولیان مبارزه با پولشویی دانست اما درباره اظهارات وزیر امور خارجه در رابطه با وضعیت پولشویی در کشور گفت: شرایط کشور از لحاظ مسائل داخلی و خارجی به گونه‌ای است که بسیاری از امور خصوصاً توسط مسئولین باید رعایت شود و مراعات بیان برخی از مسائل را داشته باشند تا مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیرد.

او در عین حال با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی وزیر امور خارجه باید تقویت شود، درباره نامه ظریف در پاسخ به درخواست دادستانی برای ارائه مستندات افزود: «یک نامه ۱۲ صفحه‌ای را چند روز قبل برای بنده فرستادند که یکسری بیانات خودشان را در آنجا باز توضیح داده بودند، همچنین حاوی مسائل دیگری بود که خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و درآخر هم اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارم که بخواهم بفرستم و یکی دو مورد بوده که به آقای رئیس جمهور داده‌ام.» منتظری افزود: «بنده منتظر هستم که از ناحیه ایشان و هر مقام اجرایی دیگری اگر مستنداتی هست به ما ارسال شود و مطمئن باشند که ما تعقیب می‌کنیم.»

درخواست نماینده تهران از دادستان

بر مبنای همین نوع وارد شدن دادستانی کل به موضوع پولشویی و درخواست مستندات از ظریف بود که روز گذشته علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتی خطاب به دادستان کل کشور نوشت: «اکنون که برای روشنگری ظریف ورود قضایی کردید، به عنوان نماینده مردم تقاضا دارم نسبت به ادعای آقایان کریمی قدوسی و ذوالنور نیز به طور رسمی و شخصاً رسیدگی فرمایید. اگر نیازبه تقاضای کتبی هم هست اعلام کنید. مردم منتظر اقدام بدون تبعیض‌تان هستند.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 440839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟