سیستم‌های ناوشکن جدید دماوند تا آخر سال عملیاتی می‌شوند

به گزارش رکنا، امیر دریادار «حسین خانزادی» در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نداجا با آرمان‌های امام خمینی(ره) که صبح امروز (سه‌شنبه ۶ آذر) در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امروز در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران گرد هم آمدیم تا با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کنیم، گفت: امروز ما باید ببینیم در کجا ایستاده‌ایم و تا چه اندازه به آنچه مقصود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است، نزدیک شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چند دوره متفاوت را در مسیر انقلاب تجربه کرده‌ایم و در هر دوره اتفاقات ارزشمندی را رقم زده‌ایم، افزود: در سال ۵۷ و هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) برای اولین بار در تاریخ این مملکت تصمیم گرفتند که زیر یوغ هیچ استعمارگری و استثمارگری نباشند. در ۲۲ بهمن ۵۷ این حرکت نهادینه شده سر باز کرد و مردم کشور تاریخی، اسلامی و بزرگ ایران، انقلابی را به پیروزی رساندند که در مجموعه انقلاب‌هایی که در جهان رخ داده، یک انقلاب بی‌نظیر است.

فرمانده نداجا با بیان اینکه سردمداران ایران سال‌های سال زیر یوغ فشار و نفوذ استکبار جهانی قرار داشتند، گفت: انحراف یا توقف مسیر انقلاب ایران، هدف مستکبران از چهل سال پیش تا امروز بوده است اما هرچه جلو آمدیم ریشه‌های انقلاب محکم‌تر و مردم نیز منسجم‌تر شدند.

امیر خانزادی با بیان اینکه در ۳۱ شهریور ۵۹ استکبار جهانی یک جنگ نیابتی را از طریق رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی تحمیل کرد، گفت: پشت پرده این جنگ، یک جنگ بسیار بزرگ ایدئولوژیک و اقتصادی بود. آن زمان همه کشورهایی که در منطقه ما تحت‌الحمایه استکبار جهانی بودند، پشت سر ارتش بعثی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه دشمنان خیال می‌کردند با توجه به انقلاب تازه رخ داده در کشور، ساختارها و نهادهای ایران علی‌الخصوص در بخش نظامی با تغییرات زیادی مواجه شده و هنوز توانایی لازم را به دست نیاورده است، گفت: این در حالی بود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش برای دستیابی به ساده ترین تجهیزات نظامی و حتی برای راهبری آنها، نیازمند مستشاران خارجی بود.

فرمانده نداجا با بیان اینکه دشمن بعثی خیال می‌کرد یک روزه می‌تواند خرمشهر و آبادان را تصرف و سه روزه خوزستان را اشغال کند اما شور و شعور رزمندگان ما این اجازه را به آنها نداد، عنوان کرد: دسترسی به یک ساحل گسترده همواره در ذهن بعثی‌ها بود و به همین خاطر، تهاجم ارتش بعث به مرزهای ایران اسلامی از خرمشهر و به طور کلی از خوزستان که یک استان پر آب است، آغاز شد.

امیر خانزادی با بیان اینکه بزرگترین هسته مقاومت خرمشهر در هفته‌ها و ماه‌های قبل از تهاجم ارتش بعث، یک گردان تکاوران دریایی ارتش بود، گفت: ۶ ماه قبل از شروع جنگ تحمیلی، فرماندار خرمشهر در نامه‌ای که به ستاد نیروی دریایی در تهران می‌فرستد، تقاضا می‌کند که گردان تکاوران دریایی که در خرمشهر بودند، همچنان به حضور خودشان در شهر ادامه دهند.

فرمانده نداجا با بیان اینکه گردان تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش که ۶۰۰ نفر بودند ۳۴ روز از خرمشهر دفاع کردند، اظهار کرد: از این گردان ۶۰۰ نفره ۴۰۰ نفر به شهادت رسیدند و ۲۰۰ نفر باقیمانده با چشمان گریان و صورت‌های غم‌آلود مجبور به ترک شهر شدند. البته ما معتقدیم که خرمشهر هیچ‌گاه به طور کامل سقوط Fall نکرد و بخش‌هایی از این شهر همچنان در اختیار ما بود.

وی همچنین با اشاره به آگاهی نیروی دریایی ارتش از تحرکات دشمن، گفت: در ۲۹ شهریور ۵۹ فرمانده نیروی دریایی ارتش، جانشین خود را رییس ستاد رزمی ۴۲۱ بوشهر می‌کند و به نوعی نیروی دریایی مهیای دفاع از کشور می‌شود.

امیر خانزادی با بیان اینکه شکست حصر آبادان در جریان عملیات ثامن‌الائمه(ع)، مقدمه آزادسازی خرمشهر بود، گفت: هوادریای قهرمان نداجا، در جریان شکست حصر آبادان بیشترین دلاوری را از خود نشان داد.

وی با بیان اینکه پنجم تا هفتم آذر ۵۹ عملیات بزرگ مروارید در خلیج فارس علیه ناوهای پیشرفته بعثی توسط نیروی دریایی ارتش انجام شد، تصریح کرد: در شصت و هفتمین روز جنگ، ما بزرگترین پیروزی خود را تا آن زمان در برابر ارتش بعث به دست آوردیم. پس از عملیات مروارید، صادرات و واردات نفت و سایر کالاهای عراق از طریق خلیج فارس به طور کامل قطع شد و یک شکست بزرگ اقتصادی به آنها تحمیل شد.

فرمانده نداجا با بیان اینکه فرمانده کل قوا در سال ۸۸ از واژه «نیروی دریایی راهبردی» استفاده کردند، گفت: صفت «راهبردی» تا کنون از سوی ایشان به هیچ سازمان و نهادی اطلاق نشده است و این موضوع، نشان‌دهنده حساسیت بالای مسئولیت نیروی دریایی ارتش است.

امیر خانزادی با بیان اینکه تحریم برای نیروی دریایی ارتش از همان هفته‌ها و ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد، گفت: نیروی‌دریایی از دوران دفاع مقدس تا امروز همچنان در دریا باقی مانده است؛ تجهیزات ما قابل پارک کردن نیست و باید دائما مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه کار ساخت اولین ناوشکن ایرانی با نام «جماران» در ابتدای دهه ۸۰ در قالب پروژه موج شروع شد، یادآور شد: جماران در ۳۰ بهمن ۸۸ با حضور پربرکت فرمانده کل قوا به نیروی دریایی ارتش ملحق شد. برخی‌ها تصور می‌کردند که جماران تکرارشدنی نیست اما ما از جماران عبور کردیم و ساخت شناورهای کلاس موج ادامه پیدا کرد.

فرمانده نداجا افزود: کار ساخت ناوشکن سهند که در آستانه الحاق به ناوگان جنوب است، ۶ سال به طول انجامید.

امیر خانزادی با بیان اینکه پس از آسیبی که متوجه ناوشکن دماوند شد، کار ساخت ناوشکن جدید دماوند آغاز شد، گفت: من امروز می‌گویم که ساخت ناوشکن دماوند جدید، ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید؛ کارهای زیادی بر روی سازه دماوند جدید صورت گرفته است؛ تا آخر سال ۹۷ موتورهای دماوند جدید نصب شده و سیستم‌های آن کاملا عملیاتی خواهند شد و این شناور در آب قرار خواهد گرفت.

وی افزود: روز پنجشنبه (۸ آذر) یک فروند از زیردریایی‌های کلاس غدیر به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش الحاق خواهد شد و روز شنبه (۱۰ آذر) نیز شاهد الحاق ناوشکن سهند به نیروی دریایی ارتش در خلیج فارس خواهیم بود. سهند جدید پیشرفته‌تر از سایر ناوشکن‌هایی است که تاکنون ساخته شده است.

فرمانده نداجا همچنین گفت: من امروز این نوید را می‌دهم که «دنا» به عنوان ناوشکن بعدی جمهوری اسلامی ایران در آستانه ساخت نهایی قرار گرفته و ان‌شاالله در کمتر از ۶ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

امیر خانزادی در پایان با بیان اینکه دشمنان بدانند که امروز دست دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها روی ماشه است و شاید آنها خیلی مثل ما صبر و حوصله نداشته باشند، گفت: حتما نسل‌های بعد از ما، شجاع‌تر، موفق‌تر و استکبارستیز تر هستند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 440464 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟