به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا یکشنبه پس از نشست رهبران اتحادیه اروپا تاکید کرد موضع کشورش درباره جبل الطارق که از ۱۷۱۳ قلمروی بریتانیاست، پس از توافق بر سر معاهده بریگزیت قوی‌تر شده است زیرا سیاست اسپانیا عملا به سیاست اتحادیه اروپا تبدیل ‌شد.

پدرو سانچز در کنفرانسی خبری گفت: قرار است ما یک مناقشه را حل و فصل کنیم که برای ۳۰۰ سال ادامه داشته است. همین را به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم که با ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا برای تایید معاهده خروج دیدار کرده است، گفته‌ام.

نخست‌وزیر اسپانیا در پاسخ به اینکه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ خواستار گفت‌وگو درباره حاکمیت مشترک بر جبل الطارق می‌شود، گفت: ما تمامی مسائل را به مذاکره می‌گذاریم.

جبل الطارق، شبه جزیره‌ای کوچک متصل به اسپانیا مهمترین محل مناقشه در روابط بریتانیا–اسپانیاست. اسپانیا از مدت‌ها پیش روی حاکمیت این اراضی ادعا داشته است. سکنه جبل الطارق در رفراندوم سال ۲۰۰۲ به حاکمیت مشترک با اسپانیا رای منفی دادند. در توافق بریگزیت منطقه جبل الطارق هم که جزوی از سرزمین‌های فرا مرزی بریتانیاست، به همراه آن از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که نخست‌وزیر بریتانیا یکشنبه به خبرنگاران تاکید کرد جبل الطارق متعلق به بریتانیاست اما مقام‌های اسپانیایی می‌گویند با توجه به اینکه ۹۶ درصد از جمعیت آن در رفراندوم سال ۲۰۱۶ بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، شرایط اکنون متفاوت شده است. ‌پدرو سانچز پس از نشست اتحادیه اروپا گفت: این مساله اسپانیا را در مذاکرات بر سر جبل الطارق با بریتانیا در موضع قدرت قرار می‌دهد؛ قدرتی که ما تاکنون نداشته‌ایم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 439994 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟