به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری تاس، این سرویس امنیتی اعلام کرد: سه کشتی نیروی دریایی اوکراین به نام های بردیانسک، نیکوپول و یانی کاپو که صبح یکشنبه مرز روسیه را نقض کردند عصر یکشنبه نیز بار دیگر تلاش کردند تا در قلمرو دریایی روسیه فعالیت های غیرقانونی مرتکب شوند.

این نهاد افزود: این کشتی ها به درخواست های مشروع کشتی ها و قایق های سرویس گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه برای متوقف کردن فوری اقدامات خود پاسخ ندادند و اقدام به مانور خطرناک کردند.

بنا به اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه «سلاح هایی برای وادارکردن کشتی های جنگی اوکراینی به توقف، مورد استفاده قرار گرفت.» در پی این اقدام هر سه شناور نیروی دریایی اوکراین در آب های سرزمینی روسیه در دریای سیاه توقیف شدند.

سرویس امنیت فدرال روسیه همچنین افزود : سه عضو نظامی نیروهای مسلح اوکراین که آسیب دیده بودند «کمک های پزشکی دریافت کردند» و خطری جانی آنها را تهدید نمی کند. اما نیروی دریایی اوکراین گفته که 6 نفر از خدمه کشتی هایش در پی اقدام روسیه زخمی شده اند.

روابط مسکو و کی یف به دلیل ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 تیره شد. به گزارش رویترز، اتفاق اخیر نیز ممکن است دو کشور را به سمت یک مناقشه گسترده تر هدایت کند.

اوکراین گفته که کشتی های این کشور اقدام اشتباهی انجام نداده اند. کی یف روسیه را به تجاوز Rape مهم کرده و خواستار اقدام جامعه جهانی برای مجازات روسیه شده است.

در پی این حوادث، «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین جلسه ای با مقام های ارشد نظامی و امنیتی برگزار کرد.

پس از آنکه کریمه در سال 2014 به روسیه ضمیمه شد، مسکو پل Bridge عظیمی میان شبه جزیره «کراسنودار کرای» روسیه و شبه جزیره «کرچ» کریمه احداث کرد. این پل روی تنگه کرچ قرار دارد. تنگه کرچ دریای «آزوف» و دریای سیاه را به هم متصل می کند.

دو بندر مهم اوکراین در دریای آزوف قرار دارد. «ناوگان دریای سیاه» روسیه در کریمه مستقر است و این کشور بر حرکت کشتی ها در این منطقه کنترل دارد.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای از روسیه خواست تا آزادی Freedom حرکت کشتی ها را در تنگه کرچ برقرار کند و از مسکو و کی یف درخواست کرد به منظور جلوگیری از بروز تنش خویشتنداری کنند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 439937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟