محسن هاشمی کدام تعهد نامه را در شورای شهر امضا نکرد!

مهمان این هفته برنامه دست خط مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران بود.مهمان این هفته برنامه دست خط مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران بود.

الویری اهل دماوند، نماینده دوره اول تا سوم مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق تهران در دوره‌ای بوده است. سفیر جمهوری اسلامی در اسپانیا هم در کارنامه وی دیده می‌شود.

الویری در برنامه دست خط در خصوص انتخاب سه شهردار در طول یک سال توسط شورای شهر تهران گفت: ثبات مدیریت بسیار مهم است مخصوصاً برای ارگان‌های مهم و بزرگ اهمیت دارد برای اینکه وقتی در سیستم‌های بزرگ مدیریت تغییر می‌کند مدیریت‌های زیرین هم دچار تغییر می‌شوند و این تعییرات لطمات زیادی به کارکرد سیستم وارد می‌کند؛ بنابراین ما به هیچ وجه تمایل به این رویداد نداشتیم، اما منتهی به ما تحمیل شد.

وی افزود: در خصوص نجفی بیماری که وی پیدا کرد نظر پزشکان بر این بود که کار خود را سبک کنند و عمل جراحی داشتند و عملاً در مقابل انفاق ناگوار قرار گرفتیم. بعد آقای مهندس افشانی را انتخاب کردیم و امیدوار بودیم حداقل تا پایان دوره با ایشان جلو برویم و دوره بعد تصمیم با شورای شهر جدید باشد، ولی در مجلس مصوبه‌ای تصویب شد که بازنشستگان را از پذیرش مسئولیت‌های این چنینی بازمی‌داشت.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد:ما تلاش کردیم راه‌های مختلف را طی کنیم، البته می‌دانید که وزرا و خود نمایندگان مجلس و همچنین معاونین رئیس‌جمهور مستثنی هستند. انتظار داشتیم شهردار تهران هم بتواند از این استثنا برخوردار شود، متاسفانه نشد و این تغییر فی‌الواقع به ما تحمیل شد.

وی در رابطه با عدم انتخاب هاشمی به عنوان شهردار تهران گفت: اولاً در مورد خود محسن هاشمی بگویم که وی یک مدیر توانمند و صادق و پاکدست و شایسته هستند. موقعی که در مترو بود، فی‌الواقع باید مردم تهران متروی امروز را نتیجه زحمات پیگیر و جدی آقای محسن هاشمی بدانند.

عضو شهورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین در توانمندی ایشان اعضای شورای شهر هیچ گونه تردیدی ندارند منتها دو سه ملاحظه در اینجا به وجود آمد که این ملاحظات کار را به اینجا رساند. اولین مطلب این است که ما در زمانی که کاندیدا شدیم و مجموعه‌ای به نام جبهه اصلاحات ما را کاندیدا کرد، همه متعهد شدیم از شورای شهر برای کار دیگری کوچ نکنیم. علت و استدلال این است که مردم برای چنین کاری رای می‌دهند، بنابراین اگر میانه کار، کار دیگری را ترجیح بدهیم این اتفاق درست و میمونی نخواهد بود؛ لذا امضا و تعهد کردیم که چنین عمل کنیم. البته در اینجا بیان کنم که محسن هاشمی امضا نکرد.

الویری افزود: به عبارت دیگر ایشان امضا نکرد و یکی از دوستان گفت امضای ایشان نزد من است و به هر حال شخص ایشان امضا نکرد. بنابراین ایشان می‌تواند بگوید من امضا نکردم. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اگر راه برای رفتن یکی از اعضا باز شود، افراد دیگری هم تمایل دارند.

وی بیان کرد: الان تقریباً یک سال و 4-3 ماه دیگر انتخابات مجلس را داریم؛ ممکن است 5-4 نفر دیگر بخواهند برای مجلس کاندیدا شوند، بنابراین شاکله شورای شهر به هم می‌ریزد، تقریباً مشابه آنچه در شورای شهر اول اتفاق افتاد. نکته دیگر هم این است که مدیران مختلفی را از درون شهرداری و هم از بیرون شهرداری داریم که بتوانند در این حوزه وارد شوند.

وی گفت: مجموعه این عوامل دست به دست هم داد و ما را به این جمع‌بندی رساند که هاشمی اگر در شورای شهر بماند تاثیر بیشتری خواهند داشت و تصمیم گرفتیم این مدیر را از بیرون انتخاب کنیم. اما در اینجا می‌توانم بیان کنم اگر آقای محسن هاشمی عضو شورای شهر نمی‌بود بدون تردید یکی از کاندیداهای جدی و مناسب برای شهرداری تهران بود.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با انتخاب حناچی به عنوان شهردار تهران گفت:من خیلی صریح بیان کنم که به حناچی رای دادم. البته آخوندی را هم مدیر توانمندی می‌دانم.

الویری بیان کرد:در بررسی‌های اولیه آخوندی خیلی جلوتر بود. روز قبل از رای‌گیری قرار بر این شد که کاندیداهای نهایی یعنی آن دو نفری که به مرحله آخر می‌رسند، در کمیسیون‌ها حضور یابند و با اعضای شورا گفت‌وگو کنند. در کمیسیون‌های تخصصی این بحث‌های مختلفی که صورت گرفت خیلی نقش داشت. یک نقش دیگر هماهنگی بین شهردار تهران و حاکمیت به طور کلی اعم از قوه قضائیه، دولت و مجلس و هم چنین نهادهای انقلابی و غیره مطرح بود.

وی افزود: به این دلایل همه اینها روی هم انباشته شد و با یک رای اختلاف حناچی رای آورد، البته در اینجا بیان کنم که باور من این است که از نظر توانمندی و صداقت و پاکدستی، هر دو کاندیدا مبرز و روشن بودند؛ یعنی در شرایط اولیه که گذاشتیم و 17-16 شرط برای احراز این مسئولیت بود، تمام این شروط را این دو کاندیدا داشتند.

عضو شورای شهر در خصوص عدم انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران گفت: اولاً حوزه‌ای که آخوندی مسئولیت داشت حوزه وسیع و گسترده‌ای بود، هم مسائل شهرسازی و هم مسئله راه و ارتباطات بوده است، حتی در مسئله شهرسازی مساکنی که افتتاح و پیگیری کرد، تعداد زیادی بود ولی در هیچ کدام خود او مستقیم شرکت نکرد یا خبری نکرد به دلیل این که انتقادات جدی نسبت به مسکن مهر داشت که قبلاً عمل می‌شد.

الویری در رابطه با مخالفت اخوندی با مسکن مهر بیان کرد:علتش این است که حجم عظیمی سرمایه در بیابان‌هایی که نه آب داشت و نه برق داشت و نه راه داشت و نه خدمات زیربنایی داشت، هزینه شد که اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داد. نقد اینکه این مسکن مهرها تمام نشده ایراد در مدیریت آقای آخوندی نبود، به حرکت و سرمایه‌هایی برمی‌گردد که در آنجا مصرف شد.

وی تصریح کرد:برداشت من این است که آخوندی مدیر قوی بود اما باید بگویم در این چند روزی که سپری کردیم هر روز چند صد پیامک برای من علیه ایشان می‌آمد که عمدتاً از طرف افراد ناشناس بودند.

عضو شورای شهر تهران در خصوص نظر ناطق نوری در رابطه با شهردار شدن آخودی گفت: یکی از افرادی که مخالف شهردار شدن آخوندی بود آقای ناطق نوری بود. حتی من با عجله به لواسان برای دیدار ایشان رفتم و برای اینکه نظر ایشان را بدانم، چون می‌دانید ایشان فامیل و باجناق هستند.

الویری بیان کرد:از آقای ناطق نوری خواستم صریح نظر خود را بیان کند و اگر بخواهید امانت نگه می‌دارم و نمی‌گویم از قول شماست ولی به من بگویید فردی که فامیل شما است و زیر و بم ایشان را می‌شناسید، از نظر پاکدستی و سلامت چطور است و ضمناً برای این کار مناسب است یا خیر؟

وی بیان کرد: ناطق نوری گفت از ابتدای انقلاب با ایشان کار کرده‌ام. موقعی که من وزیر کشور بودم عباس آخوندی 22 ساله بود و به وزارت کشور بردم و او را می‌شناسم. از نظر پاکدستی کاملاً آدم سالمی است ولی هم به خود او گفتم که به درد این کار نمی‌خورید و نروید و هم به شما می‌گویم.

عضو شورای شهر تهران در خصوص تراکم فروشی در شهرداری تهران گفت:الان بسیار محدود شده است. بحث بسیار جدی در کمیسیون برنامه و بودجه روی مقولات کلیدی داریم. اگر بخواهم وارد این مسائل شوم زمان زیادی می‌طلبد. یکی از مقولاتی که با آن مواجه هستیم، این است که این درآمدها را به سمت درآمدهایی شیفت کنیم که مربوط به ساخت و ساز نباشد، بلکه خدماتی که به مردم ارائه می‌شود یا امکانات و تسهیلاتی که مردم در این شهر دارند، بتوانند به ازای آن امکانات و تسهیلات هزینه‌های نگهداری آن را که توسط شهرداری صورت می‌گیرد، بپردازند.

الویری افزود: حجم عظیمی از درآمدهای ما صرف نیروی انسانی موجود در شهرداری می‌شود و علتش هم این است که در مقاطع مختلف استخدام‌های زیادی صورت گرفته است. موقعی که من شهردار تهران بودم، جمعیت کارکنان شهرداری تهران 25 هزار نفر بود؛ الان 68 هزار نفر است. بسیاری از اینها افراد سالم و فعال و خوبی هستند و می‌توان از اینها به خوبی استفاده کرد؛ ضمناً امکان تعدیل نیروی انسانی وجود ندارد یعنی در جامعه‌ای که نرخ بیکاری زیاد است، با این شرایط اقتصادی منطقی نیست که تعدیل کنیم.

وی تصریح کرد: لذا راهکاری که بتوانیم به طرق مناسب کارهای جنبی برای شهرداری ایجاد کنیم که از اینها استفاده کنیم، یکی از مقولاتی است که در کمیته نیروی انسانی کمیسیون برنامه و بودجه کار شده که خود سرفصل مهمی است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: آن زمان درآمد ما 165 میلیارد تومان بود؛ سال 78 منظور است. در آن مقطع از این میزان حدود 100 میلیارد تومان از فروش تراکم و ساخت و سازهای مختلف بود و درصد کمی از درآمدهای دیگر تلقی می‌شد. این هم برمی‌گردد به اتفاق نامیمونی که در سال 61 یا 60 رخ داد. مصوبه‌ای در مجلس با پیشنهاد دولت تصویب شد؛ مصوبه این بود که شهرداری‌ها باید خودکفا شوند و خودشان را اداره کنند و دولت کمک به شهرداری را تقلیل داد و کم کرد.

الویری گفت: این مصوبه خوبی بود به شرطی که راه را باز می‌گذاشتند که شهرداری به سمت درآمدهای سالم بروند. باید بیان کنم در این زمان که با شما صحبت می‌کنم نه شهرداری تهران و نه سایر شهرداری‌ها از نظر منابع مالی متاسفانه وضع خوبی ندارند، حتی برخی‌ها پرداخت حقوق و دستمزد در شهرداری‌های کوچک با مشکل مواجه است.

وی در رابطه با به کارگیری مججد کارت سوخت گفت: کارت سوخت کار خوبی بود؛ مشکل بزرگ، احتیاج به داروهای تلخ و عمل جراحی دارد؛ یعنی ما نمی‌توانیم ساده از کنار این بگذریم. یونان یک کشوری بود که چندسال قبل به عنوان ورشکسته اعلام شد ولی با راه‌حل‌هایی مشکل خود را حل کرد. ما هم به خوبی می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم. من می‌خواهم بگویم وقتی دولت به صورت کله قندی و عمومی به همه یارانه می‌دهد، این اشتباه‌ترین کاری است که شروع شد و هنوز هم ادامه می‌یابد. از همان روز اول اشتباه بود.

عضو شواری شهر تهران بیان کرد: من تصور می‌کنم هم تیم اقتصادی دولت خوب عمل نکرد و هم برخی از نمایندگان مجلس برای اینکه دوره بعد رای بیاورند، پشت تریبون حرف‌هایی بیان می‌کنند که یک فرد غیرمتخصص معمولی از این خوشش می‌آید.

الویری تصریح کرد:سال 91 رشد اقتصادی به منهای 6.8 درصد رسید. یعنی به این میزان کاهش یافت. این میزان کاهش را بررسی کردند مقداری بر اثر تحریم‌هایی بود که شروع شده بود و قیمت دلار هم یکباره سه برابر افزایش یافت ولی همین کارشناسان اقتصادی که بررسی کردند، عمدتاً این را به عملکرد اقتصادی غلط داخل کشور ربط دادند که رشد اقتصادی و انباشت سرمایه را کاهش داد و سرمایه‌گذاری کاهش یافت و نرخ تورم افزایش یافت و از سوی دیگر با یک رشد منهای 6.8 درصدی مواجه شدیم.

وی بیان کرد: امسال باز رشد اقتصادی ما منفی خواهد بود، ولی به هیچ وجه به آن میزان نخواهد بود. حالا عدد را با جزئیات نمی‌توانم بیان کنم ولی گمان می‌کنم رشد اقتصادی ما به منهای یک و نیم درصد می‌رسد، برخلاف سال گذشته که رشد اقتصادی بالایی داشتیم. بنابراین از نظر اقتصادی ما وضعیت بدتری آن زمان از نظر رشد اقتصادی پیدا کردیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 439297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟