به گزارش رکنا به نقل از قوه قضاییه، ذبیح اله خدائیان امروز (چهارشنبه) در دیدار با خانم ایزابلا کاسترو جیووانی مشاور منطقه ای و رییس بخش حمایت از کودک دفتر منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف با اشاره به جایگاه والای انسان در قرآن کریم و کرامت ذاتی که در شرع مقدس اسلام از آن برخوردار است تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقادات دینی قدم های موثری در بسط و توسعه حقوق بشر و به خصوص حقوق اقشار آسیب پذیر جامعه برداشته است.

وی اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در بخش های مختلف و با محوریت حمایت از کودکان، چشمگیر توصیف و یادآور شد: آن چه که در این نشست به عنوان اقدامات کشور مطرح شده است تنها دربردارنده عملکردی است که توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری یونیسف انجام شده است.

خدائیان با بیان اینکه قوانینی که طی یک دهه گذشته به تصویب رسیده و یا در مراحل نهایی تصویب هستند از مترقی ترین قوانین جهان به شمار می رود خاطرنشان کرد: این قوانین توسط دستگاه قضایی و همکاری سایر قوا تهیه و تدوین شده است که از جمله آن می توان به آیین دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان اشاره کرد.

وی با برشمردن پیش بینی مسئولیت تدریجی برای کودکان و نوجوانان معارض قانون Law در آیین دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان تصریح کرد: بر این اساس کودکان و نوجوانان مشمول مجازات پیش بینی شده برای بزرگسالان نمی شوند؛ بلکه مشمول اقدامات تامینی و تربیتی خواهند شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه تدوین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را که هم اینک در آستانه تصویب نهایی و تبدیل به قانون است از دیگر اقدامات تقنینی دستگاه قضایی در این حوزه برشمرد و افزود: این لایحه دستگاه ها و وزارتخانه های متعدد را مسئول حمایت از کودکان و نوجوانان می کند و بر اساس آن دفاتر حمایت از کودکان و نوجوانان در قوه قضاییه، پلیس Police و وزارتخانه های متعدد تشکیل می شود.

وی در ادامه تشریح ابعاد مختلف حمایتی این لایحه خاطرنشان کرد: در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکالیفی برای وزارتخانه هایی مانند آموزش و پرورش در جهت فراهم کردن امکان تحصیل رایگان این طیف پیش بینی شده و همچنین این نهادها مکلف شده اند که برای پیشگیری از بروز رفتارهای مخاطره آمیز و تهدید کننده سلامت روحی و روانی کودکان و نوجوانان تلاش کنند.

وی جرم Crime انگاری هرگونه خشونت نسبت به اطفال را از دستاوردهای مهم لایحه یادشده برشمرد و افزود: در قوانین و مقررات ما قاضی Judge ویژه رسیدگی به جرایم کودکان و نوجوانان، مددکاران اجتماعی و همچنین پلیس ویژه کودکان و نوجوانان که متفاوت از پلیس بزرگسالان خواهد بود پیش بینی شده است.

معاون حقوقی قوه قضاییه در خصوص معرفی این اقدامات به سایر کشورها تصریح کرد: ترجمه قوانین و لوایح موجود علاوه بر اینکه منجر به معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی می شود؛ بی تردید گام مثبتی در جهت راهنمایی سایر کشورها در حوزه حقوق کودکان و نوجوانان به شمار می رود.

خدائیان در ادامه این دیدار به عملکرد معاونت حقوقی دستگاه قضا با هدف فرهنگ سازی و آموزش متولیان و دست اندرکاران حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: طی بازه زمانی 1384 تا 1397 بیش از 30 کارگاه در استان های مختلف با حضور قضات، پلیس، مسئولان کانون‌های اصلاح و تربیت، و مددکاران اجتماعی در راستای حقوق کودک و نوجوانان برگزار کرده ایم.

وی در ادامه به برگزاری 4 همایش بزرگ با عناوین محیط حامی کودک، بررسی ابعاد کودکان بی سرپرست، نوآوری های قوانین در زمینه اطفال و نوجوانان و چشم انداز حقوق کودک طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در این همایش ها که حدود 1000 نفر از اندیشمندان و صاحبنظران و حقوقدانان حضور فعال داشته اند.

معاون حقوقی قوه قضاییه کتاب‌های منتشر شده توسط معاونت حقوقی را در این حوزه  بیش از ده عنوان اثر برشمرد و اضافه کرد: مهم ترین عناوین آثار یادشده شامل «مجموعه تنقیح شده قوانین ومقررات مربوط به اطفال و نوجوانان»، «مجموعه تنقیح شده اسناد بین المللی مربوط به اطفال و نوجوانان»، «مطالعات تطبیقی به منظور شناخت قوانین و مقررات کشورهای دیگر و استفاده از تجارب آنها، آلمان، مالزی، ترکیه، آفریقای جنوبی و نیوزیلند»، «حقوق کودک، مطالعه تطبیقی در اسلام و اسناد بین المللی»، «گزیده اسناد بین المللی حقوق کودک»، ترجمه کتاب «راهنمای دست اندرکاران و سیاست گذاران پیرامون عدالت در موضوعات کودکان قربانی و شاهد جرم»، « راهنمای آموزشی دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان به قضات» و «راهنمای آموزش حقوق کودک به مشاوران و مددکاران اجتماعی نظام عدالت ویژه اطفال ونوجوانان» است.

خدائیان همچنین به ابعاد آموزش های عمومی قوانین و مقررات در این حوزه پرداخت و اعلام کرد: تهیه چندین پویا نما (انیمیشن) با موضوعات مختلف، تهیه موشن گرافیک های متعدد، تهیه مستند «ده گام »با موضوع دستاوردهای قوه قضاییه در حوزه حقوق اطفال و نوجوانان و تهیه کتاب حقوق کودکان به زبان ساده از جمله اقدامات معاونت حقوقی قوه قضاییه با هدف آموزش های عمومی در این حیطه بوده است.

معاون حقوقی قوه قضاییه در پایان ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از همکاری مطلوب دفتر یونیسف در ایران با قوه قضاییه اعلام کرد: درصدد هستیم تا همایش بین المللی در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان در شرع مقدس اسلام با همکاری یونیسف در آینده برگزار کنیم.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 438675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟