«مهدی سنایی» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه24 که به زبان روسی سخن می گفت، در واکنش به این پرسش که آیا ایران و روسیه درخصوص استفاده از ارز ملی گفت وگو می کنند و این موضوع چه دورنمایی دارد؟ این مطلب را بیان کرد.

برنامه های ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا چیست؟

سفیر ایران در روسیه پاسخ داد: خروج آمریکا از برجام نقض قوانین و نظم جهان بین الملل بود، با این وجود ایران آماده بود همه حالت ها را بررسی کند.

سنایی افزود: آنها به گونه ای تبلیغ کردند که با خروج آنها از برجام، ایران دچار فاجعه خواهد شد اما پیش بینی آنها تحقق نیافت و انتظار آنها برای اینکه ریال ایران سقوط Fall کند برآورده نشد و برعکس در ماه میلادی جاری شاهد تقویت نسبی ارز ملی ایران بودیم.

وی اظهار داشت: ایران 40 سال با تحریم های آمریکا مواجه بوده است و این نخستین بار نیست که با تحریم های آمریکا مواجه می شود، نخستین تحریم ها علیه ایران در دوره نخست وزیری محمد مصدق وضع شد که وی صنایع نفت ایران را ملی کرد.

سنایی ادامه داد: آمریکا در آن زمان در امور ایران مداخله کرد و در این کشور کودتا شد و در آن زمان شاهد اعمال تحریم ها علیه ایران بودیم.

سفیر ایران این را هم گفت که تحریم ها واقعا ناخوشایند هستند اما در عین حال می توان اقتصاد ملی را در چنین شرایطی تقویت کرد.

آمریکا تا کجا علیه ایران پیش خواهد رفت؟

سفیر ایران در واکنش به این پرسش گفت: آمریکا هشت کشور را از تحریم خرید نفت از ایران معاف کرده که حاکی از آن است سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران قابل اجرا نیست.

سفیر ایران افزود: بازار Store نفت ایران متنوع است و این کشور به کشورهای مختلف نفت می فروشد.

چه دورنمایی در انتظار بازار نفت جهان است سیاست تحریم نفت ایران چه تاثیری بر بازار نفت می گذارد؟

سفیر ایران در واکنش به این پرسش هم گفت: ایران از مدتها پیش سیاست کاهش وابستگی به نفت را اجرا می کند و همینک وابستگی به درآمدهای نفتی در ایران به کمتر از 40 درصد رسیده است.

سیاست اروپا در برابر تحریم ها را چگونه می بینید؟

سفیر ایران گفت: تحریم های کنونی علیه ایران با تحریم های اعمال شده در سالهای 2011 تا 2014 متفاوت است چرا که تحریم های کنونی آمریکا علیه ایران یکجانبه است و تحریمی نیست که از سوی شورای امنیت وضع شده باشد و کشورهای دیگر از آن پیروی کنند.

سنایی خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام کاملا غیرقانونی است و نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت به حساب می آید.

سفیر ایران گفت: اتحادیه اروپا با حمایت سیاسی خود از برجام و اجرای سیاست مستقل نشان داد که می خواهد برجام را حفظ کند.

به گفته وی، آنها در حال ایجاد مکانیسم ویژه ای برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران هستند و معامله با یورو را در دستور کار خود قرار داده اند، این ساز و کار اروپایی از یک سو از تجارت با ایران حمایت می کند و از طرف دیگر امکان تجارت با ارزهای ملی را بوجود می آورد.

سفیر ایران ادامه داد: ایران انتظار گام های واقعی از اروپا دارد و آنها نیز می گویند بزودی ساز و کاری که طراحی کرده اند کار می کند؛ وزیر خارجه انگلیس اخیرا در تهران با همتای ایرانی خود دیدار کرد و مکانیسم اروپا برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران از جمله مباحثی بود که بین دو طرف مطرح شد.

سنایی ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران و معاون وی تاکید کردند که ایران نمی تواند تا بی نهایت منتظر اروپا بماند و وضعیت باید هر چه زودتر روشن شود.

سفیر ایران اظهار داشت: در شرایط کنونی ایجاد این مکانیسم نه فقط برای حفظ برجام مهم است بلکه برای کشورهای اروپایی به منظور کاهش وابستگی به آمریکا اهمیت دارد.

به گفته وی، برای ادامه برجام گام های عملی اتحادیه اروپا بسیار مهم است، زیرا ایران تا زمانی در برجام خواهد ماند که ببیند از آن منفعت می برد و بقیه کشورهای عضو برجام به تعهدات خود عمل می کنند.

سنایی گفت: هنوز هیچ سخن قطعی در این باره گفته نشده است اما سناریوهای مختلف ممکن است مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همینک مسئولیت برعهده سایر اعضای برجام در وهله اول اتحادیه اروپا است؛ در اینجا نقش روسیه و چین هم کمتر نیست زیرا مسکو در حفظ برجام نقش بسیار مهمی ایفا کرد.

به گفته سفیر ایران، رییس جمهوری روسیه همواره از برجام حمایت کرده و روسیه همیشه موضع خود در حمایت از این توافق بین المللی را آشکار اعلام کرده است.

وی افزود: ایران همیشه قدردان روسیه است و مسکو در روابط دوجانبه با تهران و در برجام نقش بسیار خوبی را ایفاء می کند.

سنایی خاطرنشان کرد: روسیه، چین و اتحادیه اروپا در عرصه حفظ برجام می توانند همکاری کنند.

آیا ایران و روسیه درخصوص استفاده از ارز ملی گفت وگو کرده اند و دورنمای این همکاری چیست؟

سفیر ایران در پاسخ به این پرسش گفت: استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین ایران و روسیه قابل اجراست و هم اکنون هم چنین تجارتی بین دو کشور صورت می گیرد.

به گفته سنایی، اکنون بیش از 20 درصد از تجارت ما با ارزهای ملی صورت می گیرد و گفت وگوها بین بانک های مرکزی دو کشور برای استفاده از ارز ملی جریان دارد. سفیر ایران خاطرنشان کرد: ایران با برخی کشورها ازجمله عراق و چین با ارز ملی تجارت می کند و در واقع در شرایطی که آمریکا شرایط خود را با دلار به سایر کشورها تحمیل می کند، راه دیگری جز معامله با ارز ملی وجود ندارد.

ایران و روسیه چگونه می توانند روابط خود را گسترش دهند؟

سنایی گفت: ما مانع بزرگی در مسیر گسترش روابط داریم و آن مانع این است که دو کشور صادرکننده حامل های انرژی هستند اما این حاکی از آن نیست که پتانسیل (برای همکاری) نداریم.

وی افزود: برعکس پتانسیل بزرگی وجود دارد و روسای جمهوری و وزیران دو کشور بر روی این مساله کار می کنند و توافقنامه ها و اسناد لازم برای روابط تجاری خوب و گسترده بین دو کشور امضا شده است.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: یکی از آخرین گام ها، امضای توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، این توافقنامه مراحل تصویب را در ایران می گذراند و با اجرای آن روابط اقتصادی بیش از پیش گسترش می یابد.

وی افزود: طرح های جدی بین دو کشور وجود دارد که از آن جمله احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر، است که از برنامه زمانی اجرای آن عقب نمی مانیم.

سنایی ایجاد چهار بلوک نیروگاه برق حرارتی در بندرعباس و برقی کردن خطوط آهن در ایران را از دیگر طرح های مشترک میان ایران و روسیه خواند و گفت: ماهیت روابط ایران و روسیه همه جانبه است و در مسائل مهم دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی با یکدیگر همکاری می کنیم.

سفیر ایران اظهار داشت: روابط دو کشور در عرصه تجاری برغم دشواری ها گسترش می یابد هر چند که آنطور که روسای جمهوری دو کشور می خواهند پیش نمی رود.

چه راهکاری برای خروج از فشار آمریکا وجود دارد؟

سفیر ایران گفت: سیاست های یکجانبه و مداخله در امور کشورهای دیگر برای آمریکا نتیجه مطلوب نداشته است، ما در افغانستان شاهد این وضعیت هستیم چرا که پس از سال ها جنگ، از عهده برقراری صلح در این کشور برنمی آیند و در عراق هم چنین وضعیتی وجود دارد.

وی افزود: آمریکا وقتی از اقدامات خود نتیجه نمی گیرد به دنبال مسئول و مقصر خارجی می رود حال آنکه فعالیت های ایران در منطقه برای مبارزه با تروریسم متمرکز است و حضور ایران در هر نقطه ای قانونی است و با دعوت کشور مقابل صورت می گیرد.

سنایی ادامه داد: نتیجه همکاری ایران و روسیه در سوریه منجر به این شده است که پس از سال ها شاهد هستیم که صلح و آرامش نسبی در این کشور برقرار شده است.

سنایی با انتقاد از سیاست جهان تک قطبی اظهار داشت: ناآرامی های جهان امروز پیامد رویکردهای یکجانبه آمریکاست، غربی ها اگر چه به نتیجه ندادن این سیاست اذعان می کنند اما شاهد هستیم که باز هم تحریم ها اجرا می شود.

وی گفت: در مجموع می توان گفت که سیاست اعمال تحریم حاکی از آن است که نمی توان با آمریکا مذاکره کرد چرا که این کشور علیه همه تحریم وضع می کند.

در این شرایط ایران چه خواهد کرد؟

سفیر ایران در روسیه در واکنش به این پرسش نیز گفـت: در ایران اقتصاد مقاومتی اجرا می شود تا کشور هر چه بیشتر بر امکانات داخلی خود تکیه کند و وابستگی به نفت کاهش یابد.

به گفته وی، اقتصاد ایران پیشتر 80 درصد به نفت وابسته بود اما همینک این وابستگی به کمتر از 40 درصد رسیده است.

سنایی ادامه داد: سیاست دیگر ما گسترش همکاریها با کشورهای همسایه و مشرق زمین است و در این راستا همکاری با سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسعه می یابد.

سفیر ایران ادامه داد: در مجموع سیاست ایران بر توسعه همکاری ها با کشورهای منطقه و تحکیم موقعیت در منطقه استوار شده است.

گفتنی است، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ Trump مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.

مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است، بطوری که «عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: دولت آمریکا هر کاری که می خواست انجام داد و پس از چهارم نوامبر (13 آبان ماه) اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 438590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟