کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با گردهمایی ۱۰۰ کشور در تهران برگزار می‌شود

به گزارش رکنا، آیت‌الله محسن اراکی صبح امروز شنبه (۲۶ آبان ماه) در نشست تشریح برنامه‌های سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با شعار «قدس محور، وحدت امت» که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد با تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) اظهارکرد: تلاش‌های نیروهای تقریب‌گرا که در سراسر جهان اسلام در این دوره سخت انجام دادند در حال به بار نشستن است. ما در یک دوره‌ای با توطئه‌های دشمنان درگیر ساخت مذاهب و توطئه‌های دشمنان در داخل بودیم، اما با جانفشانی مدافعان حرم و نیروهای مقاومت و تلاش نهادهای تقریب‌گرا شاهد شکست حتمی این توطئه‌ها هستیم.

وی در ادامه افزود: خدا را شاکریم که با همکاری نیروهای همگرا در آستانه یک پیروزی گسترده هستیم و آغاز این پیروزی را در کنفرانس وحدت جشن می‌گیریم و به جهان اعلام می‌کنیم صفحه جدیدی از جهان اسلام در حال باز شدن است که شاهد غلبه جریان همگرا در جهان اسلام است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: یکی از اهداف کنفرانس وحدت، اعلام همبستگی کشورهای اسلامی است. اگر آمریکا سعی می‌کند با همکاری نیروهای همراه خود همچون عربستان و رژیم صهیونیستی جریاناتی را علیه ما ایجاد کند، ما نیز در سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی شاهد گردهمایی صد کشور اسلامی هستیم که برترین‌ شخصیت‌های برجسته فکری و هنری در جمهوری اسلامی در این مراسم حضور دارند. این حضور یعنی جبهه آزادی‌خواهی با محوریت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است و روشنفکران و مبارزان مقاومت علیه استکبار در یک جبهه جمع می‌شوند.

آیت‌الله اراکی در ادامه با تاکید بر این مطلب که شکل‌گیری این اجلاس جهانی اعلام شکست برنامه‌های آمریکا برای تحریم و محاصره است، گفت: این کنفرانس مشتی بر دهان یاوه‌گویان است که می‌خواهند جمهوری اسلامی را منزوی نشان بدهند و خوشبختانه کنفرانس وحدت امسال در شرایطی برگزار می‌شود که شاهد فروپاشی نهادهای استکباری در منطقه از جمله رژیم صهیونیستی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، امسال با محوریت قدس شکل می‌گیرد، گفت: حمایت از قدس و یمن با یکدیگر گره خورده‌اند. امیدواریم دستاوردهای کنفرانس وحدت چیزی باشد که دشمنان بدانند پیروزی جبهه مقاومت در عرصه سیاسی و نظامی و رسانه‌ای آغاز شده است. این کنفرانس نشان دهنده این است که دشمن نمی‌تواند مردم ما را در مبارزه با استکبار جهانی منزوی و خسته کند، بلکه هر روز در راه مقاومت مستحکم‌تر می‌شویم و از مردم و بویژه مقام معظم رهبری و دولت که این فرصت را برای برگزاری این همایش مقتدرانه فراهم کردند، تشکر می‌کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که سخنران مراسم افتتاحیه امسال چه کسی است و موافقت اسماعیل حنیفه برای حضور در این اجلاس در چه مرحله‌ای است، گفت: بعید می‌دانم که دولت مصر به ایشان ویزای حضور در ایران بدهد و اگر این فرصت فراهم نشود، از طریق ویدئوکنفرانس شاهد حضور وی خواهیم بود. شخصیت‌های برجسته‌ کشورهای اسلامی از جمله رؤسای جمهور و نخست وزیران سابق و وزرای فعلی برخی کشورها و مفتی‌های اول کشورهای اسلامی و چهره‌های علمی و سیاسی آن‌ها در این مراسم حضور دارند. از ترکیه یک گروه به نمایندگی از سازمان صیانت شرکت خواهند کرد و رئیس این سازمان نیز پس از ایام کنفرانس در ایران حاضر می‌شود و ما میزبان ایشان خواهیم بود.

آیت‌الله اراکی در خصوص حضور نمایندگان عربستان در این کنفرانس گفت: ما وقتی از میهمانان دعوت می‌کنیم، دو برابر حضور آن‌ها پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم، اما حاکمیت برخی کشورها با وحدت سازگار نیستند و مانع حضور نمایندگان خود می‌شوند، اما ما از عربستان نیز دعوت کرده‌ایم. اما به دلیل موانع حاکمیت این کشور احتمالا آن‌ها امکان حضور نداشته باشند.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ویژه ما در این کنفرانس مربوط به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته است. باید بدانیم که رهبری جهان اسلام با ادعا حاصل نمی‌شود، ما چندین سال است که گفته‌ایم اگر عربستان می‌خواهد رهبر جهان اسلام شود باید پرچم وحدت را به دوش بکشد اما متاسفانه همیشه در اختلاف و کینه مذهبی و قومی دویده است لذا نمی‌تواند رهبری جهان اسلام را بر عهده بگیرد و لیاقت رهبری جهان اسلام و حتی حرمین شریفین را هم ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به کمیسیون‌هایی که در این کنفرانس وحدت امسال تشکیل می‌شود، گفت: ما در این کنفرانس سه کمیسیون مربوط به فلسطین داریم و در این کنفرانس‌ها درصدد هستیم که تلاش‌های آمریکا را برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی محکوم کنیم چرا که رژیم صهیونیستی مشروعیتی برای داشتن پایتخت در فلسطین ندارد. ما معتقدیم که کشوری به اسم اسرائیل وجود ندارد، رژیم صهیونیستی از سه عنصر حاکمیتی یعنی زمین، ملت و حاکمیت برخوردار نیست و امروز ملت‌ها برای آن‌ها موجودیت قائل نیستند. بر همین اساس آمریکا حق اعلام وجود سفارت چه در قدس و چه در تلاویو را ندارد و انتقال سفارت یک اشغال جدید بوده و محکوم است.

آیت‌الله اراکی با بیان این موضوع که عربستان همواره در صدد است که کارشکنی‌های علیه کنفرانس وحدت داشته باشد گفت: آن‌ها با تهدید سعی دارند که از حضور مهمانان در کنفرانس وحدت اسلامی جلوگیری کنند. ما برای ۶۰۰ نفر دعوتنامه ارسال کرده‌ایم و پیش‌بینی بیش از ۳۰۰ نفر از این مهمانان را داریم. اتحادیه‌هایی نیز برای دانشجویان جهان اسلام در نظر گرفته‌ایم. همچنین یکی از محورهای کنفرانس وحدت اسلامی امسال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، طرحی درباره رفراندوم برای فلسطین است،‌ چرا که ما می‌گوییم صلح باید بر مبنای عدل باشد و همه مردم و ساکنین اصلی فلسطین باید در یک رفراندوم عمومی شرکت کنند و این روش مقبول و منطقی است و برای تبیین این موضوع نیز برنامه‌هایی داریم.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: از جمله برنامه‌های ما برگزاری جشن بزرگ میلاد در آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) است و شب شعر و نمایشگاه‌های گوناگون نیز در حاشیه کنفرانس داریم. بر همین اساس کنفرانس وحدت اسلامی از سوم تا پنجم آذرماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه در سالن بین‌المللی مرکز همایش‌های صدا و سیما خواهد بود. مراسم افتتاحیه از ساعت ۹ صبح با سخنرانی رییس جمهور آغاز و پس از آن اقامه نماز و ادامه مراسم را خواهیم داشت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در این اجلاس ۱۰ کمیسیون داریم که سه کمیسیون مربوط به فلسطین و کمیسیون نهادهای تقریب نهاد و کمیته علمای مقاومت، کمیسیون مساعی حمیده، کمیسیون بانوان تقریبی، کمیسیون نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی از جمله کمیسیون‌هایی است که در این کنفرانس برگزار می‌کنیم. در روز دوم با مقام معظم رهبری دیدار کرده و در آستان قدس امام (ره) حاضر خواهیم شد و یادگار امام سخنرانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: مسئله وحدت‌گرایی در جهان امروز بهتر از گذشته ارزیابی می‌شود. در گذشته شاهد یک وحدت کارتونی بودیم اما امروز بعد از ایجاد جنگ برای تفرقه، جریان‌های جدی‌ای برای حمایت از وحدت شکل گرفته است و این جریان از گذشته قدرتمندتر شده و تفرقه و نزاع در جهان اسلام رو به انزوا و کاهش است.

آیت‌الله اراکی در خصوص CFT گفت: تصمیم درباره این امر نیز مانند سایر لوایح روند قانونی خود را طی می‌کند، اما کشور، دولت و نهادهای ما دست از مقاومت بر نخواهند داشت و در مسئله CFT اختلاف این نیست که به مقاومت ادامه بدهیم یا خیر. بلکه این اختلاف بر سر این است که این قانون Law منجر به تضعیف مقاومت نشود. در کل اختلاف بر سر مصداق است، اما برای حمایت از اصل مقاومت هیچ اختلافی وجود ندارد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 437183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟