به گزارش رکنا، امیر نوذر نعمتی صبح امروز (شنبه) در اولین کنفرانس بین‌المللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلان‌شهرها، راهکارها و چالش‌ها که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: کشور پهناور ایران با قرار گرفتن در منطقه بسیار حساس غرب آسیا با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و یکی از کشورهایی است که در این حوزه در رتبه بالایی دارد. همچنین ۱۷ استان کشور دارای مرز مشترک با کشورهای همسایه هستند که این می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای مسئولان نظام فراهم کند.

وی با بیان اینکه در تعدادی از کشورهای همسایه به واسطه سلطه ابرقدرت‌ها، شرایط امنیتی خوبی حاکم نیست، خاطر نشان کرد: مسئولین٬ مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برخی از مرزهای مشترک به دلیل شرایط موجود برای جلوگیری از ناامنی‌های برخی کشورها مجبورند تلاش‌های مضاعفی نسبت به اقدامات مرسوم بین المللی مرزبانی انجام دهند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با تاکید بر اینکه بدون امنیت هیچ فعالیتی در عرصه‌های مختلف در داخل کشور به نتیجه دلخواه خود نخواهد رسید، گفت: توسعه و پیشرفت از موضوعاتی است که تا امنیت نباشد، حاصل نمی‌شود، اما همین توسعه و پیشرفت مکمل و زیر ساخت امنیت نیز است. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از رهبری بی‌نظیر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و مسئولین توانمند و مومن در همه بخش‌های کشوری و لشکری و مردم شجاع در منطقه پر آشوب غرب آسیا دارای امنیت بسیار خوبی است.

نعمتی ادامه داد: در همسایه شرقی کشور که طی چند دهه اخیر به دلیل شرایط داخلی و حضور قدرت ‌های استعمارگر در شرایط مناسبی قرار ندارد، هم خود دارای نا امنی‌هایی هستند و هم ممکن است این ناامنی را به داخل کشور ما بیاورند، به همین دلیل امروز دغدغه اصلی استانداران مناظق مرزی ما تلاش برای حفظ امنیت است.

وی توسعه در مناظق مرزی را موضوعی اساسی برای همه برنامه‌ریزان و مسئولان عنوان و اظهار کرد: توسعه و پیشرفت در این مناطق باعث ایجاد امنیتی پایدار در این مناطق می‌شود. اگر در مرزها به فکر توسعه نباشیم، در داخل هیچ فردی نمی‌تواند از کار خود بهره کامل ببرد. در کشورهایی مانند ایران که دارای همسایگانی است که از جوانب مختلف با داخل کشور تفاوتهایی دارند، توسعه مناظق مرزی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. اگر مناطق مرزی توسعه نیابد، قطعا قاچاق Contraband کالاهای مختلف از این مناطق رونق می‌گیرد و این موجب مواجه شدن اقتصاد و تولید کشور با مشکلات مختلف خواهد شد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه زمانی امنیت مناطق مرزی ملموس‌تر می‌شود که به وقایع کشور های همسایه نیم نگاهی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: امروز توسعه مناطق مرزی کشور قابل مقایسه با پیش از پیروزی انقلاب و کشورهای دیگر نیست، اما کماکان این نیاز احساس می‌شود که برنامه ریزی‌های بیشتر و جدی تری در این زمینه اتخاذ شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 437073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟