به گزارش رکنا، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در همایش مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار که صبح امروز (سه شنبه؛ ۲۲ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: برای مددکاری اجتماعی تعاریف زیادی وجود دارد.

وی افزود: مددکاران اجتماعی به جای اینکه به افراد به صورت مستقیم کمک کنند، به توانمندسازی آنان کمک می‌کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اصل احسان در نظام اسلامی گفت: پرهیز از آسیب رساندن به دیگران، جلوگیری از آسیب دیدن افراد جامعه، درمان افراد آسیب دیده و خیر رساندن به دیگران از اصول احسان است و مددکاران اجتماعی تمام این اصول را به طور ویژه انجام می‌دهند و در متن کار مددکاران اجتماعی اخلاق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پایین‌ترین مرتبه اخلاق، عدالت است، گفت: بالاترین سقف اخلاق، احسان است و جامعه اسلامی نیازمند عدالت و احسان است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: کار مددکاری اجتماعی در مسیر تقوا است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به اینکه مبنای امر به معروف و نهی از منکر، دوستی است، گفت: مددکار اجتماعی بر همین اساس افراد را به سمت خیر هدایت می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در خصوص بحث تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضا، اظهار کرد:در بحث تکریم ارباب رجوع کار مفصلی انجام شده است و طی 4 سال گذشته پایه‌های فرهنگی آن را در دادگستری بنا کردیم و فرهنگ آن از طریق کارگاه‌های اخلاق حرفه‌ای پایه ریزی شد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در چند سال گذشته حدود هزار کارگاه اخلاق حرفه‌ای در سراسر کشور برگزار شده است.

وی افزود: در گام دوم دستور العملی تدوین و ابلاغ شده است و از سال ۹۶ جایگاه ویژه‌ای برای توسعه تکریم ارباب رجوع قرار دادیم.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: برای اینکه بتوانیم به مقام عمل برسیم و در دستور العمل باقی نمانیم نیاز بود که ضمانت‌های اجرایی داشته باشیم و این هدف را با کار علمی قوی که انجام شد تا در ابتدا شاخص‌های ارزیابی تکریم ارباب را تدوین و ابلاغ کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: یک تیم تخصصی از بیرون قوه قضاییه و دانشگاه‌ها و با همراهی متخصصانی از درون قوه قضاییه تشکیل شد و شاخص‌های تکریم ارباب رجوع که حدود ۲۰۰ شاخص است را تدوین کردند که براساس یک مدل بین الملی تدوین شده است.

وی افزود: گام بعدی ما اهدای جایزه تکریم ارباب رجوع به مدیرانی است که این اهتمام ویژه را داشتند که در سال ۹۷ این ارزیابی صورت خواهد گرفت و در ابتدای سال ۹۸ جایزه تکریم ارباب رجوع اهدا خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در رابطه با پیشنهاد معاونت فرهنگی قوه قضاییه برای در نظر گرفتن مجازات‌های جایگزین حبس به قضات گفت: در این رابطه چند برنامه را دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها این است که قضات کمتر به سمت صدور حکم حبس بروند و در ابتدا کار مبنایی انجام شود تا تفکر حقوقدان‌ها تغییر پیدا کند و در حال حاضر تفکر حقوقدان‌ها و مجامع علمی در این زمینه محدود به این است که مجازات را در قالب حبس می‌بینند.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که این تفکر درست شود و سپس در حوزه قانون Law گذاری قوانین را اصلاح کنیم و زمانی که این فکر در دانشگاه ایجاد شود و آن‌ها در زمینه مجازات دیگری تئوری پردازی کنند، می‌توانیم به سمت مجازات‌های دیگری مانند مجازات بدنی برویم و ما به شدت از آن دفاع می‌کنیم و کاملا هم آن را معقول و اثربخش می‌دانیم، هر چند فرهنگ روشنفکرانه غرب مجازات‌های بدنی را نمی‌پذیرد و آن را ضد حقوق بشر می‌داند.

وی گفت: همچنین باید از مجازات‌ها و محرومیت‌های اجتماعی مانند سلب امتیازات اجتماعی و اقتصادی استفاده کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 435993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟