امارات به دنبال بازگشایی سفارت خود در دمشق است

الخلیج الجدید افزود : ابوظبی در حال بازسازی ساختمان سفارت خود برای آماده کردن فعالیت های آن در آینده نزدیک است .

این پایگاه خبری در ادامه نوشت : همزمان با تلاش های ابوظبی برای بازگشایی سفارت خود ، برخی شرکت های گردشگری اماراتی هم 'پیشنهادهای تضمین شده ای' به اتباع سوری برای دریافت روادید گردشگری کوتاه مدت این کشور پیشنهاد می کنند.

وزیر حمل و نقل سوریه خرداد ماه گذشته از سرگیری پروازهای هوایی رفت و برگشت بین دو شهر لاذقیه این کشور و شارجه امارات را اعلام کرد.

از سال ۲۰۱۱ و پس از ناآرامی‌ها در سوریه، مسافران سوری برای سفر به کشورهای دیگر با مشکلات بسیاری مواجه شدند. بعد از آنکه بیشتر شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به فرودگاه‌های سوریه را متوقف کردند، شهروندان سوری مجبور بودند تا از طریق لبنان به کشورهای مختلف سفر کنند.

شهریور ماه گذشته روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد : ' علی محمد بن حماد الشامسی ' مشاور شورای عالی امنیت ملی امارات ژوئیه گذشته به طور سری به دمشق سفر کرده و در دیدار با یک افسر بلند پایه سوری خواستار از سرگیری روابط میان ابوظبی و دمشق به دور از چشم ریاض شده است.

همزمان پایگاه خبری 'اینتلیجنس آنلاین' فرانسه هم اعلام کرد : ابوظبی تلاش دارد در قالب طرح های بازسازی، روابط با دمشق را گسترش دهد و به همین منظور یکی از بازرگانان نزدیک به خاندان حاکم بر امارات به نام ' عبدالجلیل البلوکی' را برای وساطت با دولت سوریه به دمشق فرستاده است .

این گزارش می افزاید : البلوکی که سالهاست به صورت مستقیم با خانواده آل نهیان کار می کند اوایل ماه اگوست ( مرداد/ شهریور) به دمشق سفر و با شماری از مسئولین سوری دیدار کرد.

پس از آنکه دولت سوریه با حمایت متحدین منطقه ای خود موفق به شکست گروههای تروریستی و سلفی شد ، شمار زیادی از کشورهای عربی خواستار از سرگیری روابط سیاسی با دولت بشار اسد و حتی عضویت مجدد دمشق در اتحادیه عرب شدند.

شهریور ماه گذشته و یک روز بعد از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، 'انور قرقاش ' وزیر مشاور در امور خارجی امارات در واکنش به این نشست، خواستار بازنگری در سیاست کشورهای عربی پیرامون دمشق شد.

وی گفت : کاهش نفوذ و نقش کشورهای عربی در بحران سوریه نیازمند بازنگری جدی و کامل و درس هایی است که باید با تلخی و عقلانیت آنها را آموخت.

قرقاش17 خرداد ماه امسال هم در مصاحبه ای به اشتباه بودن تصمیم برای اخراج سوریه از اتحادیه عرب اعتراف کرد .

او اذعان کرد : فکر می‌کنم بیرون انداختن سوریه از اتحادیه عرب اشتباه بود و به معنی آن بود که ما از هیچ اهرم سیاسی و هیچ کانال بازی برخوردار نخواهیم بود و نمی‌توانیم یک برنامه عربی برای حل مسئله سوریه ارائه دهیم.

اتحادیه عرب نوامبر سال 2011، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

این موضوع فقط به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب محدود نبود، بلکه خطرناک تر از آن بوده و شامل تلاش برای اعطای کرسی سوریه به هیئت مخالفان سوری و قانونمند کردن دخالت نظامی در این کشور در چارچوب نقشه سرنگونی نظام حاکم آن بود که کشورهای عربی تحت عنوان مجموعه موسوم به 'گروه دوستان ملت سوریه' به رهبری آمریکا و حضور ترکیه در این خصوص نقش فعالی داشتند.

19 اگوست ( 28 مرداد ) امسال هم ائتلاف بین‌المللی در سوریه از تصمیم امارات برای کمک 50 میلیون دلاری به منظور بازسازی سوریه خبر داد.

'بریت مک‌گورک' نماینده دونالد ترامپ Trump ، رییس جمهوری آمریکا ، در ائتلاف ضد داعش ISIS در سوریه و عراق اعلام کرد: کمک مالی امارات بخشی از طرح آمریکا برای جمع‌آوری 300 میلیون دلار به منظور بازسازی مناطق بازپس گرفته شده از داعش است

عربستان هم تاکنون به این طرح 100 میلیون دلار کمک کرده است .

هر چند امارات مانند سایر کشورهای عرب همسو، از گروههای مسلح و شبه نظامیان در سوریه حمایت مالی بعمل نیاورد و روابطش را با سوریه حفظ کرد اما جزء مهمی از مجموعه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بود که در طرح تغییر نظام کنونی سوریه با استفاده از هر راه و شیوه نظامی مشارکت داشت.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

*ایرنا

کدخبر: 433842 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟