آمریکا از شاهراه برجام در پی زمین‌گیر کردن اروپا است

 این روزها درحالی شاهد اعمال تحریم های مجدد آمریکا بر ضد ایران هستیم که بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهایی که بیشترین تعاملات را با ایران داشته اند از معافیت هایی در لیست تحریمی آمریکا برخوردار شده اند . همچنین اتحادیه اروپا نیز در قبال محدودیت های ایجاد شده توسط ترامپ Trump از سوئیفت از اقدامات مصرانه اش برای ایجاد ساز وکارهای تبادلاتی با ایران پس از دور دوم تحریم ها و احتمال شکل گیری این ساز وکار مالی در چند روز آتی خبر داده است.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه گفت و گو باخبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اقدامات اخیر آمریکا مبنی بر معافیت بخشی به تعدادی از کشورها برای ادامه خرید نفت از ایران پس از تاریخ 4 نوامبر ، برخلاف مواضع سرسختانه پیشین این کشور اظهار کرد: اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعطای معافیت به کشورهایی که بیشترین میزان خرید نفت را از ایران داشته اند و امکان ادامه دار بودن خرید نفت این کشورها از ایران پس از 4 نوامبر ، نمایانگر عزم کاخ سفید برای دردسر آفرینی نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه ایجاد مشکل و تهدید برای کشورهای اروپایی است.

وی همچنین اقدامات اخیرترامپ مبنی بر تحریم درآمدهای نفتی ایران و نقض مقررات بین المللی در توافق برجام را نشان‌دهنده استیصال و ناکار‌آمدی سیاست‌های ایالات متحده آمریکا دانست و ادامه داد: امروز شاهد این نکته هستیم که آمریکا به طور علنی با توسل به ابزار زورگویی وقلدرمابی در پی تحمیل خواسته های خود به دیگر کشورهاست. موضوعی که دقیقا بر خلاف مقررات بین‌المللی بوده و هم زمان هم در مقدمه منشور ملل متحد و هم در فصل ششم این منشور تمام کشورها از آن منع شده اند. جمهوری اسلامی ایران هم بارها اعلام کرده که هرگز زیر بار این فشارها نخواهد رفت.

کارشناس سیاسی با اشاره به اختلافات موجود دربین ایالات متحده و اتحادیه اروپا ادامه داد: کاخ سفید با ایجاد فشار بر اروپا مبنی برعدم خرید نفت از ایران و همچنین به صفر رساندن فروش آن در تلاش است تا موضوع فشار بر اقتصاد اروپا را همزمان با تحریم ایران دنبال کند. موضوعی که امروز با ایجاد فضای رقابتی بین اروپا و آمریکا بیش از پیش بر همگان آشکار شده است و در این میان تهران به محلی برای آزمودن و هم‌آوردی میان دو بخش اروپا و آمریکا تبدیل شده است. در نتیجه آمریکایی‌ها نه تنها فشار بر تهران بلکه فشار بر اروپا را هم در دستور کار خود داشته و این که اروپا تا حد زیادی به دنبال نگهداشتن برجام است هم در همین راستا قابل ارزیابی است.

وی باشاره به فشار کاخ سفید بر اتحادیه اروپا گفت: درسال‌های اخیر کشورهای اروپایی مواضعی به نسبت مستقل از ایالات متحده را در پیش گرفته اند و این موضوعی است که موجبات خشم کاخ سفید را فراهم کرده است و در حال حاضر هم بر همگان روشن است که آمریکا از پروسه برجام به دنبال زمین زدن رقیب رو به رشد خود یعنی اتحادیه اروپا هم بوده و به همان میزان که با ایران دشمنی دارد خصومت خود را با بهره‌مندی اقتصادی اروپا هم آشکار کرده است و حال از رهگذر نادیده گرفتن برجام و همچنین عدم فروش نفت کشورمان به اروپا به دنبال ایجاد فشار اقتصادی بر این اتحادیه هم هست. این امر نشان می‌دهد که آمریکا از پروسه برجام برنامه دوگانه‌ای در نظر گرفته است که از یک سو ایران را به عنوان رقیب منطقه ای خود در خلیج فارس مهار کرده و از سویی رقیب رو به رشد غربی خود یعنی اتحادیه اروپا را زمین‌گیر کند، با در نظر داشتن این موضوع به خوبی می‌توان پی برد که اتحادیه اروپا چرا برحفظ برجام اصرار دارد.

مقتدایی همچنین چگونگی فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا را این‌گونه بیان کرد: اگر ایالات متحده آمریکا بتواند خرید نفت کشورهای اروپایی از ایران را متوقف کند و در آن واحد به کشورهایی نظیر چین، ژاپن، کره و برخی دیگر از کشورهای دارای قدرت اقتصادی مجوز ادامه یافتن این خریدها را بدهد، در عمل هزینه های تامین نفت در کشورهای اروپایی افزایش یافته و این موضوع سبب ضربه به اقتصاد اروپا خواهد شد در نتیجه همین که کشورهای اروپایی از لیست تحریمی کاخ سفید مستثنی نشده ولی چین و ژاپن و هند معاف شده اند نشان می‌دهد که واشنگتن در عین حال به دنبال فشار بر رشد اقتصادی اروپا هم خواهد بود.

کارشناس سیاسی در پایان با اشاره مجدد به اختلاف میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا این تنش را یک فرصت مناسب در اختیار ایران دانست و ادامه داد: اکنون وزارت خارجه و وزارت نفت کشورمان باید از تحرکات آمریکا برای فشار به مصرف‌کنندگان نفت در اروپا حداکثر بهره را برده واین نشانه ها را به مصرف‌کنندگان نفت در اروپا بدهد که بی‌تفاوتی آن‌ها برای ایجاد دردسر در ایران و یا حتی همراهی با آمریکا می‌تواند به ضرر خود اروپا تمام شود. همچنین حال که اروپاییان هم عملا تحریم شده‌اند تهران می‌تواند با درک عمیق از این موضوع از فرصت‌های پیش رو استفاده کرده و از انفعال در برابر برجام خارج شده و تلاش کنند تا اروپا و آمریکا خودشان با یکدیگر مشکلاتشان را حل کنند و اینکه ایران گروگان hostage فشار آمریکا به اروپا باشد را خاتمه دهند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 433804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟