رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 97 از فردا آغاز می شود

امیردریادار حبیب‌الله سیاری رئیس هیأت مدیره برگزاری رزمایش مشترک پدافند هواییطی نشست خبری با اعلام مطلب فوق گفت: این رزمایش با حضور قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا(ص)، نیرو هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بخشی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گستره‌ای به اندازه ۵۰۰ هزار کیلومترمربع و در بخش‌هایی از شمال، غرب، شرق و مرکز کشور از فردا آغاز می‌شود.

وی در خصوص اهداف برگزاری این رزمایش تصریح کرد: نیروهای مسلح ما همواره باید برای دفاع از آب، خاک و آسمان کشور آماده باشند و در راستای همین حفظ امنیت آسمان میهن اسلامی‌مان بود که قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تشکیل شد و علاوه بر آن، نیروی هوافضای سپاه پاسداران و نیروی هوایی ارتش نیز در این خصوص مسئولیت‌هایی دارند.

امیر دریادار سیاری گفت: در طول سال همه این یکان‌ها اقدام به برگزاری چند رزمایش می‌کنند که این رزمایش‌ها از سطوح پایین آغاز شده و درنهایت، به صورت یک رزمایش مشترک برگزار می‌شود.

رئیس هیأت مدیره رزمایش مشترک پدافند هوایی از جمله اهداف اصلی این رزمایش را ارتقاء سطح توان یکان‌های پدافندی دانست و افزود: در این گونه رزمایش‌ها، مهارت کارکنان مورد سنجش قرار گرفته و تجربیات زیادی از نیروهای قدیمی‌تر به عناصر جوان منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام سامانه‌های حاضر در این رزمایش بومی بوده و اصولا یکی از کارکردهای چنین رزمایش‌هایی تست مهمات، موشک‌ها و سامانه‌های جدید و نیز سامانه‌هایی است که ما از گذشته آنها را دراختیار داریم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش خاطرنشان کرد:‌ تمام سلاح‌ها، آموزش‌ها و هماهنگی‌های ما متناسب با تهدیدات است، چرا که ما این تهدیدات را به خوبی می‌شناسیم و طبق آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و به همین دلیل است که سناریوهای مختلف و متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدها، تدوین شده و در این رزمایش‌ها با شبیه‌سازی، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

دریادار سیاری تاکید کرد: در مرحله اول این رزمایش ما شاهد استقرار و گسترش نیروها در اقصی‌نقاط کشور هستیم که در این حوزه توانمندی‌های زیادی به دست آمده و قدرت تحرک یکان‌ها به میزان چشمگیری افزایش یافته، به صورتی که می‌توانند در کمترین زمان در نقاط مورد نظر مستقر شوند و این توانمندی بالایی است که برای ما در گذشته غیرقابل باور بود.

وی با بیان اینکه در این رزمایش در حوزه‌های رزمی، انواع سامانه‌های جدید و قدیمی پدافند هواپایه و زمین‌پایه مورد ارزابی قرار می‌گیرد، گفت: در رزمایش مدافعان آسمان ولایت، تمامی مراحل کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام تهدید با استفاده از تمام تجهیزات و سامانه‌ها از جمله جنگ الکترونیکی تمرین می‌شود.

رئیس هیأت مدیره رزمایش با اشاره به تحریم‌های چهل ساله علیه کشورمان گفت: کشورمان از ۲۲ بهمن ۵۷ تا به امروز تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده و این تحریم‌ها در حوزه نظامی بیشتر است، چرا که دشمن نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران مستقل باشد و به عنوان یک کشور مستقل روی پای خود بایستد.

امیر دریادار سیاری افزود: امسال که ما چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم، فرمایش امام خمینی(ره) در سال ۵۷ که فرمودند باید برای تأمین نیازهای خود روی پای خودمان بایستیم محقق شده و ما در تأمین نیازها در زمین، دریا و هوا به جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم بگوییم خودکفا هستیم.

وی با بیان اینکه همه سامانه‌های حاضر در این رزمایش بومی هستند، گفت: این توانمندی به برکت وجود جوانان، دانشگاهیان، صنایع دفاع و همچنین کارکنان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش است که امروز ما را از فناوری‌های روز جهان برخوردار کرده است.

رئیس ستاد ارتش خاطرنشان کرد: البته ممکن است که گاهی اشکالاتی هم به وجود بیاید اما این اشکالات به دست خودمان برطرف می‌شود و ما هیچ گلوگاهی را باقی نگذاشتیم که دشمن بتواند در موقع بحران از آن علیه ما استفاده کند.

در ادامه این نشست خبری که امیر صباحی‌فرد فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نیز در آن حضور داشت، وی در پاسخ به سؤالی در خصوص امنیت آسمان کشورمان گفت: همانطور که سازمان ایکائو اعلام کرده است، آسمان کشورمان امن‌ترین آسمان است و از زمان این اعلام، پروازهای ورودی به کشورمان سه برابر شده است که این نشانه‌ای از اقتدار پدافند هوایی است.

وی به عنوان نمونه به دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله در آسمان کشور طی سال‌های گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه این عملیات یک عملیات پیچیده و سخت بود، گفت: نمونه دیگر اقتدار پدافند هوایی در جریان دستگیری نیروهای آمریکایی در خلیج فارس بود که پس از دستگیری آنها، پدافند هوایی حدود ۷، ۸ ساعت با هواپیماهای آمریکایی که قصد آزادی Freedom نیروهایشان را داشتند درگیر بود و اخطارهای قدرتمندانه‌ای را به آنها داد و مانع عملی شدن نیت آنها شد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 432900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟